ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی ب ام و X3 جدید؛ کراس اووری جذاب در بازاری فوق رقابتی

ب ام و حالا خانواده بزرگی از خودروهای کراس اوور دارد. رشد بسیار سریع بازار کراس‌اوورهای موجب شده تا برندهای لوکس زیادی به این سگمنت ورود پیدا کنند. برنده اصلی یک چنین رقابت پرهیجانی تنها ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

ب ام و حالا خانواده بزرگی از خودروهای کراس اوور دارد. رشد بسیار سریع بازار کراس‌اوورهای موجب شده تا برندهای لوکس زیادی به این سگمنت ورود پیدا کنند. برنده اصلی یک چنین رقابت پرهیجانی تنها مصرف کننده نهایی است، چراکه حق انتخاب زیادی در این زمینه خواهد داشت و به اصطلاح دستش برای انتخاب بهترین گزینه باز خواهد بود.

آئودی Q5، آلفارومئو استلویو، ولوو XC60، مرسدس GLC، جگوار F-pace، پورشه ماکان و بسیاری از مدل‌ های دیگر، تنها بخشی از معروفترین خودروهای حاضر در این کلاس هستند که مشتریان می‌ توانند بر حسب سلیقه و نیاز، به گزینش خودروی محبوب خود از میان آنها بپردازند.

ب ام وهم‌اینک ما شاهد حضور نسل سوم ب ام و X3 در چنین عرصه نبرد دلاورانه‌ای هستیم. نسل نخست ب ام و X3 یکی از اولین خودروهای وارد شده به این پهنه است که از سال 2003 میلادی پا به عرصه وجود نهاده و نبرد جانانه‌ای را آغاز کرده است و البته موفق شده به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای حاضر در این کارزار بدل شود.

ب ام ودر اینجا ما قصد داریم تا به بررسی نسخه XDrive30i بپردازیم که قلب این سگمنت شلوغ را نشانه رفته است. با وجود عدم بکارگیری پیشرانه‌ شش سیلندر و تغییرات جزیی در شاسی مدل 30i نسبت به نسخه M40i، رانندگی با ب ام و ایکس3 مجهز به پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ موسوم به B48، همچنان سرشار از نشاط و سرزندگی است.

پیشرانه جدید بسیار پرقدرت و یکنواخت وظیفه خود را انجام داده و طنین گوش نواز و اصلاح شده‌ای از آن ساطع می‌ شود. توان خروجی این پیشرانه دو لیتری معادل 248 اسب بخار و گشتاور حاصل نیز مساوی با 350 نیوتن‌متر است.

ب ام ومدت زمان مورد نیاز برای بی ام و ایکس 3 به منظور دست یافتن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت، برابر 6.2 ثانیه است که اگرچه در قیاس با رقبایی نظیر آلفا استلویو (5.4 ثانیه) و آئودیQ5 با شتاب 5.8 ثانیه، کُندتر به نظر می‌ رسد اما قدرت پیشرانه چهار سیلندر ایکس3، در لحظه و بدون رنج بردن از وقفه توربوشارژر، آماده انتقال به چرخ‌ ها بوده و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز به طرزی کاملا یکنواخت عمل تعویض دنده ها را انجام می‌ دهد.

همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو با سرعت 120 کیلومتربرساعت در بزرگراه چیزی در حدود 7.6 لیتر بر صد کیلومتر تخمین زده می‌ شود که این رقم در حدود 0.5 واحد کمتر از مصرف سوخت رسمی این خودرو است.

ب ام وترکیب عالی سیالیت، روانی و پاسخگویی دقیق پیشرانه چهار سیلندر موجب شده تا بی ام و X3 به یکی از پرنشاط‌ ترین محصولات خودروساز باواریایی بدل شود.

حتی می‌ توان این خودرو را سرزنده‌ تر از سدان های اسپرت سری 3 دانست. موقعیت صندلی راننده در حدود هفت اینچ بالاتر از موقعیت رانندگی سری 3 بوده و همین امر باعث ایجاد تسلط بسیار مناسب بر سطح جاده می‌ شود که در کنار مواردی نظیر مقاومت مطلوب غربیلک فرمان، تعادل بسیار خوب میان سفتی و آسایش بخشی کمک‌فنرهای تطبیق‌پذیر و همچنین نوعی حس اطمینان ناشی از ساختار مستحکم شاسی خودرو، سواری رضایت بخشی را برای سرنشینان رقم خواهد زد. این‌ ها همان قابلیت‌ های دینامیکی ب ام و هستند که انسان را سر ذوق می‌ آورند.

خودروی مورد بررسی به پکیج هندلینگ دینامیکی با بهای 1400 دلار تجهیز شده که شامل ترمزهای M اسپرت، سیستم فرمان نسبت-متغیر و کمک‌ فنر های تطبیق‌پذیر است که البته کمک‌فنرها با پرداخت هزار دلار به صورت جداگانه قابل سفارش هستند.

عملکرد ترمز چندان قابل دفاع نبوده و مسافت مورد نیاز برای توقف کامل خودرو از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت، چیزی در حدود 53.3 متر است. آئودی Q5  این کار را در 49.1 متر انجام داده و فاصله به ثبت رسیده برای توقف کامل آلفا رومئو استلویو از سرعت 112 کیلومتربرساعت، معادل 51.8 متر است.

متاسفانه ظاهر متین و موقر بی ام و X3 چندان تناسبی با باطن تهاجمی و سرزنده این خودرو ندارد. رنگ مشکی متالیک زیتونی که در نمونه مورد بررسی بکار رفته، تمایز چندانی با نسل قبل ایجاد ننموده است.

به نظر ما ایکس3 حتی با بهره‌گیری از پکیج ظاهری-تهاجمی M اسپرت و رنگ‌ های جذاب دیگر نیز نمی‌ تواند به سیمای تهاجمی و جذاب رقبایی نظیر جگوار F-pace و آلفا رومئو استلویو دست یابد.

از طرف دیگر در کابین ایکس3، با فضای داخلی بسیار کاربردی مواجه خواهید شد. حجم محفظه بار این خودرو معادل 821 لیتر است که این فضا در مقایسه با آئودی Q5 و پورشه ماکان، حجم بیشتری را در اختیار  سرنشینان قرار خواهد داد تا بتوانند کلیه ملزومات سفر را به همراه داشته باشند.

در صورت حذف لاستیک زاپاس که به صورت یک آپشن 150 دلاری در کف قسمت بار بی ام و X3 نصب شده است، می توان فضای بار را بیش از پیش گسترش داد.

فضای سر و پا در ردیف دوم صندلی ها بسیار عالی و در حد مطلوب ارزیابی می شود. در ضمن متعلقات کابین از جنس پلاستیک با کیفیت، چرم نرم خوش‌دوخت و تزیینات چوبی بسیار خوشایند و زیبا ساخته شده‌اند که در مجموع فضایی گرم و دلنشین را پدید آورده‌اند.

نمایشگر دیجیتال تعبیه شده در پشت فرمان که اطلاعات پارامترهای مرتبط با عملکرد پیشرانه را به راننده نمایش می‌ دهند، به همراه صفحه نمایشگر لمسی بزرگ iDrive که در بخش میانی داشبورد و بالای دریچه‌ های تهویه قرار گرفته است، از جلوه‌ ای مدرن و زیبا برخوردار شده‌اند.

مسلما بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد علاقه ما در میان آپشن های گران قیمت جای گرفته‌اند که از جمله می‌ توان به ارزش 1700 دلاری درنظر گرفته شده برای روکش‌ های چرمی و بهای 6150 دلاری پکیج رفاهی-پریمیوم اشاره نمود.

پکیج مذکور مواردی نظیر سانروف پانوراما، صفحه نمایشگر 10.3 اینچی iDrive به همراه سیستم مسیریاب که جایگزین نمونه استاندارد به قطر 6.5 اینچ شده است، کلید مجاورت، هدآپ دیسپلی و غربیلک فرمان مجهز به گرمکن را در بر می‌ گیرد.

با احتساب آپشن های فوق، بهای X3 مورد بررسی به 57,820 دلار افزایش خواهد یافت که مسلما نسخه پایه این خودرو با قیمت 43,445 دلار، هرگز یک چنین حسی از لوکس بودن را به سرنشینان خود انتقال نخواهد داد.

همچنین در جایی که فولکس واگن گلف با قیمت 21 هزار دلار و شورولت اسپارک 14هزار دلاری، به صورت پیش فرض از قابلیت اپل کارپلی برخوردار هستند، مبلغ 300 دلاری در نظر گرفته شده برای این قابلیت، مایه بسی تعجب و تحیر خواهد بود.

در پایان اینطور به نظر می‌ رسد که چشم‌پوشی نمودن بر عیب‌ های شخصیتی بی ام و ایکس3 امری بسیار سهل‌تر از خرده گرفتن بر آنها باشد. ایکس3 نشانه‌ ای امیدوار کننده است که نشان می‌ دهد بی ام و هنوز هم راه و رسم رنگ و لعاب بخشیدن به محصولاتش را از یاد نبرده، تا بتواند از این طریق به بالاترین جایگاه در میان خیل عظیم رقبا دست پیدا کند.

همچنین ایکس3 نشان دهنده توانایی بالای بی ام و در ترکیب رانندگی پرنشاط با المان‌ های لوکس و کاربردی است که این مشخصه می‌ تواند X3 2018 را به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ های حاضر در سگمنت خودروهای کراس‌اوور شبه لوکس تبدیل نماید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ali msh
    ali msh | ۲ تیر ۱۳۹۷

    حالا اگه ایران فروش داشت، همه میومدن مینوشتن دیجیاتو چقدر گرفتی تبلیغ کنی، خخخ

    • فریب باران آریا مهرو نخورید.اون مزدور ال جی هستش.راستی پای هاوس هم بچه آخونده.ترتیبشو بدین.
      فریب باران آریا مهرو نخورید.اون مزدور ال جی هستش.راستی پای هاوس هم بچه آخونده.ترتیبشو بدین. | ۲ تیر ۱۳۹۷

      ماشین آلمانیو با لگن داخلی و چینی مقایسه میکنی؟

  • رهام ایزدی دوست
    رهام ایزدی دوست | ۱ تیر ۱۳۹۷

    روکش چرم چیه ؟

مطالب پیشنهادی