ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوچکترین کامپیوتر جهان معرفی شد؛ شاهکاری به طول۰.۳ میلیمتر

به تازگی دانشگاه میشیگان، میکروگجتی به طول ۰.۳ میلیمتر طراحی کرده‌اند که کوچکترین کامپیوتر جهان لقب گرفته است. این پژوهشگران در کمال ناباوری موفق شده‌اند که شرکت چند ملیتی IBM شکست دهند. بدین ترتیب از دستگاهی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

به تازگی دانشگاه میشیگان، میکروگجتی به طول ۰.۳ میلیمتر طراحی کرده‌اند که کوچکترین کامپیوتر جهان لقب گرفته است. این پژوهشگران در کمال ناباوری موفق شده‌اند که شرکت چند ملیتی IBM شکست دهند.

بدین ترتیب از دستگاهی رو نمایی شده که تحقیقاً از یک دانه‌ی برنج نیز بسیار بسیار کوچکتر است. البته پژوهشگران دانشگاه میشیگان و IBM مطمئن نیستند که این گجت، یک کامپیوتر به حساب می آید یا خیر.

این مسئله بدین خاطر است که تمامی اطلاعات و برنامه‌های گجت یاد شده پس از خاموش شدن، از بین می‌روند و دیگر کاربری نخواهد داشت.

«دیوید بلاو» مدرس مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه میشیگان و سرپرست این پروژه معتقد است که هنوز نمی‌توان با قاطعیت، دستگاه ساخته شده را یک کامپیوتر خواند. البته او باور دارد که این دستگاه در صورت روشن بودن تمام قابلیت‌ها یک کامپیوتر را در خود دارد.

پیش از این شرکت IBM در اولین روز از کنفرانس IBM Think 2018، از کوچکترین کامپیوتر دنیا رونمایی کرد. ابعاد این محصول ۱ در ۱ میلیمتر بود و کوچکتر از یک دانه نمک به حساب می‌آمد.

این گجت قدرت پردازش چیپست‌های سال ۱۹۹۰ را داشت. البته این قدرت در برابر توان چیپست‌های پیشرفته‌ی امروزی چیز زیادی نیست اما باید توجه داشت که این پردازنده چندین برابر کوچکتر از اسنپدراگون ۸۴۵ بود.

حال اندازه‌ی گجت جدید ساخته شده توسط محققان، یک دهم کامپیوتر‌های IBM بوده و به قدری کوچک است که نمی‌توان آنتن رادیویی برای آن در نظر گرفت.

در عوض کامپیوتر یاد شده با استفاده از نور مرئی به انتقال داده خواهد پرداخت. یک ایستگاه ثابت، نور و قدرت موردنیاز را فراهم می‌کند تا کامپیوتر کوچک به پردازش داده‌ها پرداخته و  پس از آن اطلاعات را انتقال دهد.

بدین شکل کوچکترین کامپیوتر جهان قادر است که دمای موجود در کوچکترین محل‌ها را بسنجد و حتی تغییر دمای ۰.۱ درجه را نیز به کاربران اطلاع خواهد داد.

 

تماشا کنید: تصاویر زیبای میکروسکوپی از ساختار میوه ها و سبزیجات

IBM
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • یه بنده خدا
    یه بنده خدا | ۲ تیر ۱۳۹۷

    چپان چپانه؟چجوری جا دادن

مطالب پیشنهادی