ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ممنوع شدن واردات کنسول بازی
ویجیاتو - بازی

واردات کنسول‌های بازی ممنوع شد؛ پلی استیشن ۴ حالا ۳ میلیون تومان

بعد از ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، واردات کنسول‌های بازی ممنوع شد. این در حالی است که کنسول‌های بازی نمونه داخلی ندارند و کاربران ایرانی هیچ کالای مشابهی را در ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

بعد از ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، واردات کنسول‌های بازی ممنوع شد. این در حالی است که کنسول‌های بازی نمونه داخلی ندارند و کاربران ایرانی هیچ کالای مشابهی را در بازار پیدا نخواهند کرد و ممنوع شدن واردات کنسول بازی احتمالا بنا به دلایل دیگری صورت گرفته است.

عصر امروز در میدان امام خمینی که به قلب گیم تهران شهرت دارد، نه فروشگاهی بسته بود و نه کسی اعتراضی داشت. حتی بازار شلوغ‌تر از هر روز دیگری به نظر می‌رسید ولی قیمت‌ها مثل سابق نبود.

پلی استیشن ۴ با هارد ۵۰۰ گیگابایتی بدون بازی و کنترلر اضافه حالا قیمت کاملا متفاوتی با روزهای پیش دارد. این کالای ۳۰۰ دلاری که در دبی با نرخ ۱۱۰۰ درهم به فروش می‌رسد، حالا از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان فروخته می‌شود. ایکس باکس وان اس با هارد ۵۰۰ گیگابایتی اما حال و روز بهتری دارد و از ۱ میلیون و ۷۰۰ تا ۲ میلیون تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. فروشگاه‌های اینترنتی نیز قیمت‌هایی مشابه برای کنسول‌ها در نظر گرفته‌اند. برای مثال دیجی‌کالا همین مدل را ۳ میلیون تومان می‌فروشد.

ممنوع شدن واردات کنسول بازی
با وجود افزایش ناگهانی قیمت ارز در روزهای اخیر، بازار پشت شهرداری رنگ و روی کساد را به خود ندیده است.

وقتی از یک فروشنده پرسیدم قرار گرفتن کنسول‌ها در لیست کالاهای ممنوعه چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد ساده و بی آلایش گفت: «هیچ تاثیری ندارد. تاثیر اصلی را قیمت دلار و درهم دارد. مگرنه تمام کالاهایی که در این راسته فروخته می‌شود قاچاق است. الان من می‌فروشم دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، دیگری می‌فروشد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. تضمینی هست که فردا همین کنسول را به تو نفروشیم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کسی هم اعتراضی نکند؟»

یکی دیگر از فروشندگان پاساژ لباف اما تحلیلی کارشناسی شده در ذهن داشت: «وقتی امروز اعلام می‌شود وارد کردن کالا ممنوع شده، ناخودآگاه همه با هم گران می‌کنند، بدون هیچ منطقی. ۱۰۰ تومان، ۲۰۰ تومان، مغازه‌های سر نبش هم ۳۰۰ تومان و حتی بیشتر. می‌دانیم تاثیر خاصی ندارد چون قبل از این هم وارد کردن کنسول از راه رسمی هزینه داشته، پس همان راه و رسم کلاسیک خودمان را ادامه می‌دهیم. آنچه روی قیمت کنسول‌ها تاثیر واقعی دارد نرخ ارزی است که با آن کنسول را می‌خریم.»

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی صنعت بازی‌های ویدیویی در ایران هنوز واکنشی رسمی به ممنوعیت واردات کنسول‌های بازی نشان نداده اما علی فخار، مدیر روابط عمومی این سازمان در گفتگو با دیجیاتو گفت: «قرار است با وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای داشته باشیم و به آن‌ها بگوییم که کنسول‌ها نمونه داخلی ندارند. تلاشمان را می‌کنیم تا کنسول‌های بازی را از این لیست خارج کنیم.»

بی سر و سامان بودن بازار کنسول‌ها در ایران این روزها بیشتر از هر زمان دیگری جلوه تاریک خود را نشان می‌دهد و بیش از آنکه آزادی مخاطبان گیم را تامین کند، مثل دیواری بلند در برابر نیاز اصلی گیمرها قد علم کرده. طی چند ماه اخیر بازار کنسول و بازی تلاطم عجیبی را تجربه کرده و بعید به نظر می‌رسد با روند فعلی نرخ ارز شاهد بازگشت آرامش باشیم طی روزهای آتی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (51 مورد)
  • حسین معصومی
    حسین معصومی | ۴ تیر ۱۳۹۷

    کنسول امپراطور

  • حسین معصومی
    حسین معصومی | ۴ تیر ۱۳۹۷

    بازی ها هم خیلی گرونه میشه

  • mohammad.progamer84
    mohammad.progamer84 | ۴ تیر ۱۳۹۷

    اینقد‌وضع مملکت خوبه که مشکلمون شده کنسول های بازی??????

  • nima
    nima | ۴ تیر ۱۳۹۷

    من میفروشم پی اس فورمو ۳ تومن ?

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۴ تیر ۱۳۹۷

    ما در تولید پی اس فور خودکفا شده ایم و در این زمینه ۲۰۰۰ شغل ایجاد شده است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی