ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: افراد سودجو پشت پرده گرانی موبایل هستند

با افزایش قیمت ارز و وضعیت آشفته آن، بازار موبایل‌ هم پابه‌پای قیمت ارز افزایش قیمت داشت؛ به گونه‌ای که اکنون برخی از موبایل‌ها افزایش قیمت بالای ۶۰ درصدی را نیز تجربه کرده‌اند. این در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۸

با افزایش قیمت ارز و وضعیت آشفته آن، بازار موبایل‌ هم پابه‌پای قیمت ارز افزایش قیمت داشت؛ به گونه‌ای که اکنون برخی از موبایل‌ها افزایش قیمت بالای ۶۰ درصدی را نیز تجربه کرده‌اند. این در حالیست که یکی از وظایف طرح رجیستری، ساماندهی واردات موبایل و جلوگیری از قاچاق این کالا بود. حال اگر موبایل به شکل قانونی و با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، آشفتگی قیمت آن از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ وزیر ارتباطات امروز به همین پرسش، پاسخ داده است.

آذری جهرمی هم مانند کاربران عقیده‌ دارد که قیمت موبایل اکنون در بازار غیرمنطقی است چرا که واردات آن به شکل قانونی انجام می‌شود. او در گفتگو با روزنامه دولتی ایران در خصوص قیمت بالای موبایل مخصوصاً آیفون گفته است: «پشت پرده گوشی‌های گران قیمتی که امروز اتفاقا در بازار با ارز بالایی محاسبه می شوند و به فروش می رسند افراد سودجویی هستند که ارز را گرفته و در بازار به مردم ارائه کرده‌اند.»

به گفته جهرمی از ابتدای سال جاری تا کنون، ۵۴ شرکت درخواست واردات ۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۶۴۶ هزار موبایل به ارزش ۵۸۰ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۸۳ یورو را داشته‌اند که در نهایت به ۴۰ شرکت ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کرده است:

«مبلغ ارز تخصیص یافته از بانک مرکزی به این شرکت ها بالغ بر ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو بوده است. طبق آمار ما که بازه زمانی آن تا ۲۹ خرداد است، پس از این ثبت سفارش‌ها حدود ۱۴۰ هزار و ۳۹۹ گوشی به ارزش ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو ترخیص شده که متوسط قیمت گوشی های ترخیص شده از بازار بر اساس فرمولی که عرض کردم، ۵۳۶ یورو است.»

اگرچه جهرمی در این میان افراد سودجو را مقصر معرفی می‌کند اما با توجه به آمار ارائه شده، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تقریباً نصف ارز درخواستی از سوی واردکنندگان موبایل بوده است و در حال حاضر به گفته خود واردکنندگان، تقاضا بیشتر از عرضه است که همین موضوع، نقش پر رنگی در افزایش قیمت موبایل بازی کرده؛ مسئله‌ای که البته تاخیر گمرک نیز در آن بی‌تاثیر نیست.

تمام این مسائل سبب شده تا در ماه‌های اخیر، واردات چمدانی موبایل رونق بگیرد و سپس با رجیستر شدن آنها، در بازار با قیمت بالاتری فروخته شوند. اما در هر حال، قیمت تمام شده برای بیش از ۱۴۰ هزار موبایل با ارز ۴۲۰۰ تومانی حساب شده که به نظر می‌رسد افراد سودجو همین دستگاه‌ها را نیز به نرخ ارز آزاد در بازار به فروش رسانده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • hrsh
    hrsh | ۵ تیر ۱۳۹۷

    یکی نیست بگه این افراد سود جو از مریخ که نیومدن . بس کنید مزخرف گفتن را تو رو حضرت عباس دیگه توجیح بیخودی نکنید . طرف یه سوپرمارکت 2در 2 بخواد بزنه باید از 30 تا نهاد و ارگان و فیلتر رد شه تا بتونه جواز کسب بگیره بعدش میگن دلال ها و قاچاق چیان ارز و غیره باعث این وضعبت هستن شما که میدونید و میگید که سر منشا این دلال ها و قاچاق چیان هستن بسم اله جاوشونو بگیرید . چرا ول معطلین پس

  • Ehsan Farahani Asil
    Ehsan Farahani Asil | ۴ تیر ۱۳۹۷

    خواهش می کنم این کامنت رو انتشار بدین.
    دوستان لطفا آخرین تغییرات روزنامه رسمی شرکت نودیس پرداز رو تو اینترنت بررسی کنید. خیلی جالبه، 28 روز پیش تازه اجازه واردات موبایل رو به اساس نامه خودش اضافه کرده. و بعد از 28 روز پیش یا به نظر من قطعا قبل از 28 روز پیش 29 میلیون یورو ارز واسه واردات گرفته. از همه جالب تر اینکه موبایل های اپل رو چند برابر قیمت داره می فروشه. کافی اسم شرکت رو جستجو کنید تا ببینید 10000 سایت به نام این شرکت میاد که همگی قیمت های پرت دارن می فروشن. یعنی با دلار 7000 الی 8000 تومان.

  • Amir67
    Amir67 | ۴ تیر ۱۳۹۷

    ملت آماده تحول سازنده در قیمت اینترنت هم باشند. چون این کالای لوکس هم با دلار بدست میاد.

  • Amir67
    Amir67 | ۴ تیر ۱۳۹۷

    یک جوری میگن انگار فقط موبایل گرون شده. شاخص فلاکت داره بیداد میکنه. متاسفانه خدا از این فضایی ها نگذره، همگی مانع خدمت رسانی این حکومت الهی شدند.

    • ABBAS
      ABBAS | ۴ تیر ۱۳۹۷

      آخرین حکومت الهی 1300 سال پیش تمام شد

  • مهران
    مهران | ۴ تیر ۱۳۹۷

    همیشه یه سری افراد سودجو وجود دارن که معلوم نیست کی هستن. احتمالا از کره مریخ اومدن یا از کشورهای دیگه هستن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی