ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

احتمال کاهش حداکثر سرعت مجاز در جاده ها؛ راهکار قابل پیش بینی مسئولان برای کاستن از تلفات رانندگی

سال گذشته روزانه 44 نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند البته آمار کسانیکه روزانه در حوادث رانندگی مصدوم می‌شدند، بیشتر ازین رقم بود. سرعت غیرمجاز اولین و مهمترین عاملی‌ست که تصادفات ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۰

سال گذشته روزانه 44 نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند البته آمار کسانیکه روزانه در حوادث رانندگی مصدوم می‌شدند، بیشتر ازین رقم بود. سرعت غیرمجاز اولین و مهمترین عاملی‌ست که تصادفات رانندگی را موجب می‌شود به همین دلیل «داوود کشاورزیان» که پیش ازین رئیس سابق سازمان راهداری بود و در سمت مشاور وزیر راه و شهرسازی جای گرفته، پیشنهاد داد که با توجه به شرایطی که در بسیاری از بزرگراه‌های ایران وجود دارد، کاهش سرعت مجاز در این راه‌ها می‌تواند به بالا رفتن ایمنی و کاهش تصادفات کمک کند.

کشاورزیان معتقد است که با وجود تمام اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای کاهش میزان تلفات رانندگی در جاده‌های ایران صورت گرفته، هنوز آمارهای موجود با استانداردهای جهانی فاصله دارد و تقریبا این عدد به هسته سخت خود رسیده که برای عبور از آن سیاست‌های جدیدی در دستور کار قرار گرفته است:

«وی درباره چرایی ارائه این پیشنهاد نیز گفت: متاسفانه بسیاری از بزرگراه‌های امروز ایران راه‌هایی بوده‌اند که توسعه یافته و به مرحله امروز رسیده‌اند و از این رو در بسیاری از آنها عملا مختصات ایمنی لازم برای سرعت‌های بالا وجود ندارد. ورودی و خروجی‌ها همسطح که به شکل فراوانی در این جاده‌ها وجود دارند باعث به وجود آمدن خطر شده که کاهش سرعت مجاز می‌تواند بخشی از آن را جبران کند. در ماه‌های پایانی مسئولیت بنده در سازمان راهداری پیشنهادی را ارائه کردیم که بر مبنای آن سرعت مجاز در بزرگراه‌های ایران کاهش می‌یافت. مقدمات لازم برای طرح این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌ها طی شد اما با جابجایی‌های صورت گرفته اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.»

کاهش سرعت جاده ای

البته این پیشنهاد شامل حال آزادراه‌ها نمی‌شود.چراکه در آزادراه‌ها تقاطع همسطح وجود ندارد و بسیاری از اقدامات ایمنی لازم متناسب با مختصات جاده در نظر گرفته شده و راننده می‌تواند سرعت فعلی را حفظ کند و به نظر می‌رسد آزادراه‌ها کشش لازم را در این حوزه دارند اما شرایط در بزرگراه‌ها قدری متفاوت است. او درباره چگونگی تصویب کاهش سرعت در جاده‌ها نیز توضیح داد:

«سازمان راهداری پیشنهاد خود را به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارجاع داده بود تا با حضور بدنه کارشناسی موجود، ابعاد مختلف ماجرا بررسی شود اما طبق قانون مسئولیت و اختیار این مسئله در اختیار وزیر راه وشهرسازی است و ایشان می توانند در صورت صلاحدید دستورهای لازم را ارائه کنند.»

کشاورزیان پیش از این لزوم پیگیری کاهش سطح سرعت مجاز در جاده‌ها را مطرح کرده بود که بی‌نتیجه ماند. در حال حاضر نیز کاهشی در سرعت راه‌های ایران اتفاق نیفتاده، صحبت‌های جدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نشان می دهد که در آزادراه‌ کنار گذر جنوبی تهران امکان افزایش سرعت مجاز تا 130 کیلومتر بر ساعت وجود دارد.

ایران در طول سال بیش از 15 هزار تلفات رانندگی در جاده‌های مختلف ثبت می‌کند که در قیاس با استانداردهای جهانی عددی بسیار بالاست.آمار تلفات رانندگی در ایران که از سال 1384 روند نزولی گرفته بود در آخرین آمارهای سازمان راهداری ثباتی نسبی را نشان می‌دهد.

کاهش سرعت جاده ای

سال گذشته نیز طرح کاهش سرعت در معابر کشور توسط وزارت راه و شهرسازی عنوان شد که بر اساس آن، سقف سرعت مجاز در آ‌زادراه‌ها از 120 کیلومتر بر ساعت به 110 کیلومتر بر ساعت، در بزرگراه‌ها از 110 کیلومتر بر ساعت به 100 کیلومتر بر ساعت، در راه‌های اصلی از 95 کیلومتر بر ساعت به 85 کیلومتر بر ساعت و در راه‌های فرعی به 70 کیلومتر بر ساعت کاهش یابد. اما تاکنون این طرح مورد تائید قرار نگرفته و ویراژ از جان گذشتگان در معابر ادامه دارد.

مطرح شدن این مباحث در حالیست که با توجه به وضعیت جاده ها و مشخصات ایمنی خودروهای در حال تردد در کشورمان، فضای زیادی برای بهبود کیفیت و ایمنی آمد و شد در ایران وجود دارد اما با توجه به کمبود بودجه وزارت راه که بارها توسط وزیر مطرح شده و مقاومت خودروسازان در مقابل بهبود ایمنی محصولات خود، بازهم آسان ترین راه حل یعنی محدود کردن سرعت انتخاب شده تا بلکه اندکی از شمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کشور کاسته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • حامد
    حامد | ۶ تیر ۱۳۹۷

    بی هزینه‌ ترین، کم فکر ترین، نیاز به هیچ‌مدیریتی نداشته ترین، از رو شکم بودن ترین، مضخرف ترین و... راه حل ها و ایده ها از جماعت مدیر ایرانی بر میاد فقط
    بجای اصلاح زیرساخت ها و وضعیت فقط راه ساده و جلو دماغشون رو میبینن
    مثل مصرف آب که اولین ایده صرفجویی مردم ولی کسی خبر از اتلاف ۳۰ درصدی آب در شریان ها نداره

  • Black Boy
    Black Boy | ۴ تیر ۱۳۹۷

    والا با این کیفیت ماشین ها با سرعت 10 کیلومتر هم بزنی به جایی باید شانس بیاری که زنده بیای بیرون.....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی