ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا واقعاً خرده‌فروشان بازار موبایل گران‌فروشی می‌کنند؟

بعد از انتشار لیست شرکت‌های واردکننده موبایل که ارز دولتی به آنها تخصیص یافته و شفاف سازی این مساله، شبهات زیادی در رابطه با قیمت‌گذاری در بازار موبایل به وجود آمد. محمود سفار، رییس انجمن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۳

بعد از انتشار لیست شرکت‌های واردکننده موبایل که ارز دولتی به آنها تخصیص یافته و شفاف سازی این مساله، شبهات زیادی در رابطه با قیمت‌گذاری در بازار موبایل به وجود آمد.

محمود سفار، رییس انجمن واردکنندگان موبایل عنوان کرده بود که مشکل گران فروشی به شرکت‌های واردکننده برنمی‌گردد و مربوط به فروشندگان خرد بازار است. او امروز در گفتگو با دیجیاتو گفت:

«شرکت‌ها عمدتاً کالای خود را با همان قیمتی که ارز گرفته‌ بودند، قیمت‌گذاری و عرضه کرده‌اند. از شما سوال می‌کنم که آیا به عنوان یک توزیع کننده یا فروشگاه‌دار، اجباری در فروش کالای خود دارید؟ به هرحال شخص چند کالا خریده؛ تعداد کمی را فروخته و تعدادی را هم احتکار و افزایش قیمت را لحاظ کرده. با صراحت می‌گویم که بیشتر مشکلات مربوط به گوشی آیفون است و احتمالاً اگر ۱۰ صبح به بازار بروید اصلاً به شما قیمت نمی‌دهند چون منتظر قیمت ارز هستند. این که دیگر کار شرکت‌های واردکننده نیست. شرکت یک کالایی را با قیمت تمام شده و سود مورد انتظار آورده و واگذار کرده، اما دیگر نمی‌تواند تا مرحله رسیدن کالا به دست کاربر نهایی نظارت داشته باشد.»

شاید در بازار آزاد آنچه سفار می‌گوید به حقیقت نزدیک باشد اما در دنیای اینترنت شفافیت بیشتری وجود دارد و خود واردکنندگان در فروشگاه دیجی‌کالا نقش فروشنده را پیدا کرده‌اند. در لیست پایین، قیمت برخی از پرچمداران که توسط همین شرکت‌های واردکننده گارانتی هم شده‌اند می بینید:

به عنوان یک مثال ساده آیفون ۱۰ که قیمت جهانی آن معادل ۹۹۹ دلار است، با دلار 4200 تومنی و 15 درصد هزینه گمرکی و ارزش افزوده باید در رقمی حدود چهار میلیون و 830 هزار تومان عرضه شود که در نهایت با هزینه‌های اضافه شده برای گارانتی و سود واردکننده و فروشنده، می‌توان نهایتا تا پنج و نیم میلیون‌ تومان را نیز قبول کرد، با این حال همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت این گوشی از 9 تا 11 میلیون در بین هر سه شرکتی که ارز دولتی گرفته‌اند در نوسان است و این یعنی دو برابر رقم واقعی قیمت تمام شده این گوشی.

از سوی دیگر پرچمدار سامسونگ با توجه به نرخ جهانی‌اش و ارز دولتی چیزی حدود سه میلیون تومان قیمت دارد که با رقم 6 میلیون فروخته می‌شود و آیفون 8 پلاس هم با نرخ ارز دولتی باید رقمی نزدیک به سه و نیم میلیون باشد در حالی که حول 7 میلیون قیمت گذاری شده است.

شفاف سازی که با انتشار لیست توسط وزارت ارتباطات صورت گرفته به نوبه خود ستودنی است اما جدا از اینکه رسانه‌ها این مسائل را آشکار کنند، به نظر می‌رسد که وزارتخانه بهتر است به شفاف سازی بسنده نکند و به همراه مقامات دیگر مرتبط، پیگیر اوضاع پیش آمده کنونی باشد. این سودجویی‌ها و این ارقام موجود در بازار در کنار میلیون‌ها ارز دولتی که هنوز دقیقا مشخص نیست سرنوشتشان توسط این شرکت‌ها چه شده است، از جمله مواردیست که می‌تواند توسط مقامات مرتبط مورد بحث قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۵ تیر ۱۳۹۷

    اگر اینطور باشه که این مسئول گرامی میگه پس در نتیجه باز هم مشکل از خودشونه ! خودشون قانون رو درست پایه گذاری نکردند که مثلا خرده فروشان قیمت های هوایی فضایی میدن ! مشکل از قانون خودتونه که فکر کنم اصلا وجود نداره !
    اگر اداره تعضیرات حکومتی و اداره اماکن به صورت رندوم بیان بریزن تو بازار موبایل و قیمت ها رو از در مغازه ها رسد کنند، اگر کسی رو که واقعا داره گرون فروشی میکنه چه اونی که داره گوشی میفروشه و چه اونی که داره قطعات میفروشه رو بازداشت کنند و مغازشو پلمپ کنند و یه پرچم جلو در مغازش بزنند و آبروشو ببرند و پولی اضافه ای که گرفته رو به خریدار ها پس بدن (یعنی واقعا پس بدن نه اینکه خودشون بردارند ببرند) اونوقت دیگه طرف جرات نمیکنه گرون فروشی کنه !
    پس ایشون که میاد اینو میگه باید در جواب بهش گفت "آقا جان مشکل از خودته !" مشکل اینه که دوستان فقط صبح که بیدار میشن میخوان تشریف ببرند تو اداره بشینند جلو کولر یه چند تا امضا کنند و بعد هم برن خونه در آغوش خانواده ! سر ماه هم حقوقشونو بگیرند، حال ندارند بیان تو بازار یه قدمی بزنند ببینند چه خبره، چون هوا گرمه اوف میشن !

  • molavy
    molavy | ۵ تیر ۱۳۹۷

    کاش جوونی و غیرتمندی فوتبالیست هامون رو دولت مردان هم داشتند.
    این تیم دولت از عربستان مقابل روسیه بدتره

  • mohamad babaii
    mohamad babaii | ۵ تیر ۱۳۹۷

    اشتباهات احساسی نویسنده در محاسبات را که با دلیل و منطق نوشته بودم را چرا تایید نکردید؟
    درسته گرونفروشی میکنن ولی نویسنده میبایست منصف باشه و درست حساب کنه و وقتی کسی اشتباهش را میگه خوشحال بشه و تصحیح کنه یا دلیل بیاره، نه اینکه نظر تایید نشه!!!!

  • Multiverse
    Multiverse | ۵ تیر ۱۳۹۷

    آقای دیجیاتو دنبال مقصر نگرد،هممون خوب میدونیم تو همین تهران چقدر سازمان بازرسی و نظارت هست برو ببین اونجا که خبره!
    برو اونجا گزارش تهیه کن ببین راهتون میدن

  • aliasad
    aliasad | ۴ تیر ۱۳۹۷

    خب اینطوریه یه طرح راه بندازید که فروشنده به ما یه فاکتور معتبر که قیمت گوشی که فروخته توش باشه به ما بده ماهم درصورت گران فروشی بتونیم شکایتش کنیم و شما هم پیگیری کنید یه مثال ساده ولی..... از خودتونه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی