ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد نظارتی
تکنولوژی

شهروندان چینی تحت نظارت چشمان تیزبین پهپادهایی با ظاهر پرندگان

تصور کنید به آسمان آبی زیبا خیره شده اید و پرنده ای زیبا با پرواز با شکوهش شما را مبهوت خود می کند؛ اما ناگهان همه لذتی که ثانیه هایی پیش می بردید را از ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

تصور کنید به آسمان آبی زیبا خیره شده اید و پرنده ای زیبا با پرواز با شکوهش شما را مبهوت خود می کند؛ اما ناگهان همه لذتی که ثانیه هایی پیش می بردید را از یاد می برید.

متوجه می شوید که این پرنده در واقع یک پهپاد پیشرفته نظارتی است که شما را تحت نظر گرفته؛ موضوعی که شاید برای برخی از شهروندان چینی عادی به نظر برسد.

در سال های اخیر بیش از 30 آژانس دولتی و نظامی چین از استفاده پهپادهایی با طراحی شبیه به پرندگان خبر داده اند؛ پهپادهایی که به گزارش وبسایت South China Morning Post  به منظور نظارت بر شهروندان در حداقل 5 استان این کشور تولید شده اند.

به نقل از وبسایت سی نِت برنامه توسعه پهپاد نظارتی جدیدی با ظاهر پرنده که اسم رمز «داو»، به معنی فاخته بر آن گذاشته شده، توسط پروفسور «سانگ بیفِنگ» از دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی در شهر شی آن چین اداره می شود. سانگ پیش از این دانشمند ارشد در پروژه هواپیمای چنگدو جی-20 بوده؛ جنگنده ای نسل پنجم و پنهان کار که برای ارتش آزادی بخش خلق چین تولید شده است.

پهپاد نظارتی

پهپاد نظارتی جدید حرکات بال های پرنده را تقلید می کند. این حرکت به واسطه بازوهایی انجام می شود که توسط موتورهای الکتریکی انجام می شوند. هر کدام از این پهپادها به یک دوربین با کیفیت بالا مجهز شده اند و در عین حال از آنتن های GPS به همراه یک سیستم کنترل پرواز بهره می برند. علاوه بر این امکان تبادل داده با ماهواره ها نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

به گفته «یانگ وِنکینگ» از اعظای تیم توسعه دهنده این پهپاد نظارتی، داو اندازه کوچکی دارد و فناوری آن از پتانسیل بالایی برای استفاده انبوه در آینده برخوردار است. به عقیده او این پهپاد نظارتی مزایای منحصر به فردی دارد که به واسطه آنها می تواند پاسخگوی درخواست ها برای پهپادهای نظامی و نیز در بخش مرتبط با [نظارت بر] شهروندان باشد.

این اولین بار نیست که چین از ابزارهای نظارتی پیشرفته بهره می برد. قبلاً حکومت این کشور از ابزارهای تشخیص چهره، پایش امواج مغزی، عینک های هوشمند و ... برای نظارت بر 1.4 میلیارد شهروند خود استفاده کرده بود.

 

تماشا کنید: بررسی چری آریزو 5 توربو توسط دیجیاتو، تلاش چینی ها برای ساخت یک سدان جذاب

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی