ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دارپا
تکنولوژی

دارپا روشی برای اختراع دوباره چرخ یافته است [تماشا کنید]

چرخ جدید RWT دارپا می تواند سختی گذر از مناطق صعب العبور را برای خودروهای هاموی به فراموشی بسپارد. یکی از مشکلاتی که همواره جنگ افزارهای زمینی با آن روبرو بوده اند، میزان بازدهی چرخ های آنها ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

چرخ جدید RWT دارپا می تواند سختی گذر از مناطق صعب العبور را برای خودروهای هاموی به فراموشی بسپارد.

یکی از مشکلاتی که همواره جنگ افزارهای زمینی با آن روبرو بوده اند، میزان بازدهی چرخ های آنها بوده؛ به عبارتی چرخ ها به گونه ای طراحی شده اند که سرعت و نیز حرکت در برخی ناهمواری های سبک را در اولویت قرار دهند، در حالی که شنی های تانک ها می توانند در تمامی سطوح از شنی، گل و لای، برفی و حتی جاده های شهری حرکت کنند، البته تنها در وسایل نقلیه سنگین به کار می روند.

«چرخ-شنی قابل تغییر» (RWT) در نتیجه همکاری دارپا (آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده) با محققان دانشگاه کارنگی ملون توسعه داده شده و می تواند تغییر شکل داده و از یک چرخ گرد به یک شنی سه ضلعی تبدیل شود. به این ترتیب هاموی ها می توانند برای عبور از مناطق صعب العبور از حالت مثلثی آن بهره ببرند و پس از ورود به جاده های عادی و برای سرعت بیشتر، حالت چرخ به شکل دوار باز گردد.

ابداع RWT اولین بار از پروژه نفربر زرهی «GXV-T» سرچشمه گرفت. این چرخ  می تواند قابلیت های هاموی ها را بیش از پیش بهبود دهد. البته در این بین باید اشاره کرد که قرار است در یک بازه طولانی مدت خودروهای «JLTV» یا وسیله نقلیه تاکتیکی سبک جایگزین هاموی های ارتش آمریکا شود.

RWT
تبدیل حالت چرخ RWT تنها نیاز به 2 ثانیه زمان دارد.

ادعا شده که چرخ های RWT می تواند قابلیت های مانور پذیری هاموی ها روی سطوح مختلف را تا 95 درصد بهبود دهند. البته نباید فراموش کرد که احتمالاً تعمیر آنها در صورت هر گونه خرابی نیز مشکل تر از چرخ های معمول خواهد بود.

هنوز زمانی برای عرضه این فناوری در خودروهای هاموی از سوی دارپا اعلام نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alireza a
    alireza a | ۴ تیر ۱۳۹۷

    ما هم پراید ۲۵ میلیونی داریم

مطالب پیشنهادی