ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مانیتور QHD
تکنولوژی

کاهش عمدی کیفیت مانیتورهای 4K توسط برخی شرکت ها

برخی کمپانی ها به خاطر منافع اقتصادی کیفیت پنل های 4K UHD را عمدا محدود کرده و در قالب مانیتور QHD به بازار عرضه می کنند. به نقل از وبسایت گیزمودو برخی تولیدکنندگان که به نام ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

برخی کمپانی ها به خاطر منافع اقتصادی کیفیت پنل های 4K UHD را عمدا محدود کرده و در قالب مانیتور QHD به بازار عرضه می کنند.

به نقل از وبسایت گیزمودو برخی تولیدکنندگان که به نام آنها اشاره نشده، به جای پنل های با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل، کیفیت پنل های با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یا همان 4K UHD را عمدا کاهش داده و بدون ذکر این مساله آنها را اختیار مشتریان قرار می دهند.

محدود کردن کیفیت این پنل ها به ایجاد ناسازگاری بین رزولوشن مورد نظر و رزولوشن واقعی منجر شده و از وضوح تصاویر می کاهد. تولیدکنندگان در گفتگو با PRAD دلیل این مساله را منافع اقتصادی عنوان کرده اند چرا که گاهی اوقات پنل های UHD از نمونه های QHD ارزانتر تمام میشوند.

در حالت عادی پی بردن به قدرت پنهان سخت افزاری در گجت ها فوق العاده به نظر می رسد اما در این مورد خاص نباید چندان خوشحال باشید چرا که اگر پنل 4K در قالب QHD به شما فروخته شده باشد راهی برای دستیابی به پتانسیل های واقعی آن وجود ندارد. مانیتور QHDبه لطف فریمور دستگاه، نمایشگرها روی حداکثر رزولوشن QHD قفل شده اند. از سوی دیگر در برخی موارد مانیتور QHD عملکرد بهینه تری دارد، برای مثال نرخ رفرش این پنل ها بسیار سریع است و هنگام اجرای بازی پاسخگویی مناسبی دارند، این در حالی است که مدل های 4K بار سنگینی را به کارت گرافیک وارد می کنند.

برای اطلاع از اینکه پنل شما واقعا QHD است باید به گام پیکسل ها یا فاصله بین مرکز دو پیکسل متوالی دقت کنید. به عنوان نمونه برای یک پنل 27 اینچی در صورتی که این گام برای مانیتور QHD حدود ۰.۲۳۳ میلیمتر باشد مشکل خاصی وجود ندارد اما اگر این میزان ۰.۱۶ میلی متر باشد احتمالا در حال کار با پنلی 4K UHD هستید که لباس QHD را به آن پوشانده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ehsan hasani
    ehsan hasani | ۶ تیر ۱۳۹۷

    لطفا یکی یه راه ساده و عملی برای پی بردن به این موضوع پیشنهاد بده.خیلی بده این موضوع.چند تا سوال هم برام پیش اومد.یکی اینکه تو بازی های ‌pcشما میتونی رزولوشن رو تا حداکثر کیفیت مانیتور تنظیم کنیم.حالا تو این پنلها رزولوشن روی 4kتنظیم میشه اما کیفیت qhdبهت میده یا اینکه رزولوشن رو شما نمیتونی بیشتر از qhdتنظیم کنی؟منظورم اینه طوری طراحی شده که فریبت بده؟یا اینکه با اتصال به لب تاب و اجرای بازی و تنظیم رزولوشن میتونیم به رزولوشن واقعی تلویزیون پی ببریم؟

مطالب پیشنهادی