ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وضعیت بازار موبایل
تکنولوژی

طرح رجیستری باعث شفافیت بازار موبایل شد

معاون وزیر ارتباطات، «حسین فلاح جوشقانی» مشکلات بازار موبایل را تنها و تنها به وابستگی شدید ارزی این بازار می‌داند و تاکید دارد که طرح رجیستری به هیچ وجه روی گرانی موبایل تاثیر نگذاشته است. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۹

معاون وزیر ارتباطات، «حسین فلاح جوشقانی» مشکلات بازار موبایل را تنها و تنها به وابستگی شدید ارزی این بازار می‌داند و تاکید دارد که طرح رجیستری به هیچ وجه روی گرانی موبایل تاثیر نگذاشته است.

رییس سازمان رگولاتوری در گفتگوی خود با دیجیاتو نیز رشد قیمت کالای تلفن همراه را غیر معقول توصیف کرد و یکی از محاسن طرح رجیستری را در این موضوع شفافسازی اعلام کرد:

«بر اساس آنچه ثبت شده، به یک شرکت ۲۰ میلیون یورو ارز دولتی تخصیص داده شده. حالا آنچه برای ما محرز است این است که با بخشی از این ارز گوشی وارد شده. ممکن است بخشی از ارز را دریافت و گوشی وارد نکرده باشد یا شاید هم ارز تامین نشده باشد. این را دیگر باید خودشان اعلام کنند. ما صرفا به دلیل اینکه سامانه رجیستری را راه‌اندازی کرده بودیم، حالا این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دادیم و  و یکی از محاسن رجیستری این بود که شفافیت ایجاد کرد و اکنون امکان این پیگیری‌ها وجود دارد »

جوشقانی باور دارد که یک گوشی 1000 دلاری به رغم تمامی هزینه‌ها باید حداکثر باید حداکثر شش میلیون تومان در بازار به مصرف کنندگان عرضه شود :«متاسفانه این کالا به سبب برخی رفتارهای فرصت طلبانه و سودجویانه به قیمت 10 تا 12 میلیون تومان در بازارخرید و فروش شد.»

وضعیت بازار موبایل

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه خود با دیجیاتو یادآورشده است که این وزارتخانهمتولی نظارت بر بازار موبایل نیست، بلکه دستگاه هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره در حوزه های مختلف نظارتی و کنترلی وظیفه مند هستند و باید اقدامات لازم را انجام دهند.

«ژوبین پارسی» کارشناس اقتصادی نیز در تایید صحبت‌های جوشقانی می‌گوید که گرانی ناشی از رجیستری در پیش از ایام عید و گرانی نرخ دلار اثرات خود را ترتیب داده بود و گرانی فعلی بازار ناشی از عوامل دیگریست که باید یک به یک بررسی شوند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«چند حالت بیشتر وجود ندارد و صحت و سقم این حالت‌ها هم توسط من و شما نمی‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد و باید وزارت صمت و همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد کار شود. وزارت ارتباطات صرفا در طرح رجیستری و اجرایی شدن آن وظیفه داشته و واردات و صادرات گوشی و بازار آن از نظر قانون، چندان ارتباطی به این وزارتخانه ندارد. لیستی که توسط وزیر ارتباطات کشورمان منتشر شده می‌تواند سرلوحه تحقیقات بقیه نهادها باشد و وزارت ارتباطات از این جهت،رسالت خود را انجام داده هرچند می‌تواند فشار و تحکم بیشتری روی ارگان‌های دیگر بیاورد تا مساله زودتر به نتیجه برسد.»

پارسی باور دارد که طرح رجیستری نهایتا یک افزایش قیمت ده الی پانزده درصدی را روی موبایل‌ها به همراه داشت که آن هم به سبب واردات قانونی گوشی بود و با توجه به فرایند و البته فواید آن، یک نرخ رشد طبیعی به حساب می‌آید:

«اما امروزه شاهد افزایش صد درصدی قیمت‌ها هستیم و این مساله مشخصا نمی‌تواند به رجیستری ربط پیدا کند. رجیستری اولین گام دولت برای برداشتن مافیای موبایل بوده و با اینکه اشکالات زیادی داشت ولی عمده اشکالات آن برطرف شده و امروزه روز بیشتر از آن کودک نوپاییست که تازه قدم برداشته و بیشتر مشکلاتش حل شده است.»

وضعیت بازار موبایل

اگرچه این کارشناس اقتصادی معتقد است که طرح رجیستری نوعی بازار زیرزمینی را هم پدید آورده و همچنین آن بازخوردی که باید از خود نشان می‌داده را نداشته، ولی اطمینان می‌دهد که خود بازاریان موبایل هم دقیقا نمی‌دانند اوضاع از چه قرار است و خط‌هایی می‌گیرند که بیشتر مسائل سیاسی را در برمی‌گیرد تا اقتصادی:

«آمیخته شدن اقتصاد با سیاست تا حدی مجاز است و وقتی از این حد مجاز بگذرد، بیشتر شبیه آلوده شدن می‌شود تا ادغام یافتن و هم اکنون بین تمام بازارهای کشور، بازار موبایل و چند دسته دیگر همچون بازار آهن بیشتر از همه به این آلودگی دچار شده و سروسامان دادن به آن، کاری سخت ولی شدنیست که یک همت جمعی از سوی دولت و مردم و فعالان این صنف را می‌طلبد، آن هم بدون هیچ خط‌گیری و جناح‌گیری خاص.»

شما چه نظری دارید؟به نظر شما وضعیت بازار فعلی موبایل از تبعات طرح رجیستری است و یا موضوع چیز دیگریست و یا اینکه عقیده دارید طرح رجیستری هم در ساخت این وضعیت بی‌تاثیر نبوده ولی درصد کمی از این وضعیت به آن مربوط می‌شود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • امید
    امید | ۷ تیر ۱۳۹۷

    مردم هیچ اعتمادی ندارند. هر طرحی پشتتش یه غارت بزرگه. یه دزدی بزرگ از مردم

  • hassan ch
    hassan ch | ۶ تیر ۱۳۹۷

    برا خودشون که آره شفاف شده شدید ولی برا ما همچنان کدر هست و خیلی ها از حسرت یه گوشی خوب موندن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی