ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان اوتیسم
علمی

درمان اوتیسم شاید با تکنیک ویرایش ژن کریسپر ممکن شود

درمان اوتیسم از آن دسته اتفاقات خوشایندی است که گویا با فراگیر شدن تکنیک ویرایش ژن کریسپر کَس۹ به زودی امکان پذیر خواهد شد. پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا و دیگر انستیتوها راهی برای درمان ژنی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۷ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

درمان اوتیسم از آن دسته اتفاقات خوشایندی است که گویا با فراگیر شدن تکنیک ویرایش ژن کریسپر کَس۹ به زودی امکان پذیر خواهد شد. پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا و دیگر انستیتوها راهی برای درمان ژنی بیماری اوتیسم پیدا کرده‌اند اما تاکنون فقط موفق به آزمودن آن روی موش‌های آزمایشگاهی شده‌اند اما اگر بتوانند این شیوه را روی انسان‌ها با موفقیت بیازمایند شاهد انقلابی در زمینه درمان اوتیسم خواهیم بود.

های یونگ لی از مرکز علوم پزشکی تگزاس در سن آنتونیو در گفتگو با دیجیتال ترندز می‌گوید آن‌ها برای اولین بار روی موشی که علائم اوتیسم را از خود نشان می‌داده تکنیک ویرایش ژن را پیاده کرده‌اند. البته این تیم پزشکی به جای شیوه‌های مرسوم، از راه غیر ویروسی برای رساندن واحدهای درمانگر به سلول‌های مغز استفاده کرده‌اند.

درمان اوتیسم

به این منظور، پژوهشگران با استفاده از نانوذرات خاصی ترکیب کریسپر را به بخش مشخصی از مغز تزریق کرده‌اند. این بخش که استریاتوم نام دارد در شکل‌گیری عادات از جمله رفتارهایی که مبتلایان به اختلال اوتیسم از خود نشان می‌دهند نقش دارد. کَس۹ یک ژن گیرنده مخصوص را از کار می‌اندازد و سیگنال بسیار قوی بین این سلول‌ها را که باعث بروز چنین اختلالات و رفتارهایی می‌شود تضعیف می‌کند.

در مورد موشی که روی آن آزمایش انجام شده، شاهد ۳۰ درصد حفاری کمتر و ۷۰ درصد پرش کمتر بوده‌اند که هر دو از رفتارهای یک موش مبتلا به اوتیسم است.

آیا چنین تکنیکی روی انسان‌ها هم اجرا خواهد شد و می‌توان امیدوار بود میلیون‌ها فرد مبتلا به اوتیسم از این طریق بهبود پیدا کنند؟ لی پاسخ می‌دهد: «نه در حال حاضر ولی زمانی که مطمئن شویم آزمایش آن روی انسان‌ها بی‌خطر است یعنی روی حیوان‌های بزرگ‌تر از موش با موفقیت تست شود، امکان پذیر است.»

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می‌توانید مطلبی دو قسمتی پیرامون آن را از طریق لینک‌های زیر مطالعه کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • فواد قبله
    فواد قبله | ۸ تیر ۱۳۹۷

    خوبه خدارو شکر
    امیدوارم درمان روی انسان هم جواب بده

مطالب پیشنهادی