ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مروری کوتاه بر تاریخچه پورشه؛ به مناسبت ۷۰ سال سرعت، فناوری و مهندسی

نام پورشه، خودروهای اسپرت و مسابقه ‌ای را در ذهن تداعی می ‌کند. "رودستر شماره ۱" اولین مدل از سری ۳۵۶ پورشه، ۷۰ سال پیش درست در چنین ماهی یعنی ماه ژوئن سال ۱۹۴۸ میلادی ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۸ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

نام پورشه، خودروهای اسپرت و مسابقه ‌ای را در ذهن تداعی می ‌کند. "رودستر شماره ۱" اولین مدل از سری ۳۵۶ پورشه، ۷۰ سال پیش درست در چنین ماهی یعنی ماه ژوئن سال ۱۹۴۸ میلادی ساخته شد. پورشه حالا یکی از سودآورترین کمپانی های خودروسازی جهان است. تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودروهای اسپرت و لوکس معطوف است. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی این کمپانی در ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان قرار دارد.پورشههمه چیز از ۸ ژوئن سال ۱۹۴۸ آغاز شد. رودستر شماره ۱ اولین مدل از سری ۳۵۶، اتومبیلی دو درب و بدون سقف و پنجره ای بود که عنوان اولین خودروی تولیدی این کمپانی را از آن خود کرد.
جالب بدانید پانزده سال بعد "رودستر شماره ۱" هنگام بارگیری در یک هواپیما از ارتفاع سقوط کرد و تا حد زیادی تخریب شد، اما پورشه این خودرو خاص را فراموش نکرد و حالا پس از بازسازی کامل، این خودرو در موزه پورشه در شهر اشتوتگارت نگهداری می شود.فردیناند آنتون ارنست پورشه یا فری پورشه شخصى است که بدون او نه سری ۳۵۶ وجود داشت و نه سری ‌های بعدی و نه حتی  ۹۱۱ های معروف. او طی پنج دهه ساخت خودرو‌های اسپرت را توسعه داد. شاید بتوان بزرگ ‌ترین وظیفه او را طراحی، ساخت و توسعه فولکس واگن قورباغه ‌ای دانست. هیتلر کسی بود که دستور این کار را به نابغه صنعت خودروسازی داد.اولین پورشه تنها چند سال پس از جنگ جهانی یعنی در زمان محرومیت و ریاضت‌ های اقتصادی ساخته شد. با توجه به این موارد به نظر نمی ‌رسید که خودروهای اسپرت و لوکس مناسب فروش در آن زمان باشند. با این حال و به مرور زمان خودروی فری پورشه در بازارهای مختلف جای خود را پیدا کرده و توانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند.
اولین مدل از سری ۳۵۶ خودرویی بدون سقف با قدرت ۳۵ اسب ‌بخار بود. معروف‌ ترین جانشین آن سری ۹۱۱ است که ساخت آن در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.جالب بدایند ۵۰ سال زمان طول کشید تا تولیدات پورشه به یک میلیون برسد اما پس از آن تولید این کمپانی شتاب فوق العاده ای گرفت به طوری که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۲۵ هزار پورشه تولید شد. فروش پورشه در ده سال گذشته سه برابر شده است.
همچنین در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۷ هزار پورشه مدل ماکان (شاسی ‌بلند و دارای دو دیفرانسیل) و حدود ۶۴ هزار دستگاه پورشه کاین به مشتریان تحویل داده شده است.امروزه شرکت "پورشه اس‌ ای" بزرگ ‌ترین سهام‌ دار گروه صنعتی فولکس‌ واگن بوده و به عنوان یک بازوی سرمایه گذاری فعالیت می کند. اما شرکت سهامی پورشه که خودروهای این برند را تولید می ‌کند به عنوان یکی از نام‌‌ های تجاری گروه صنعتی فولکس‌ واگن شناخته می ‌شود.از نکات منفی که چندسال اخیر دامن این برند مشهور را گرفته می توان به رسوایی ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی فولکس ‌واگن اشاره کرد. به علت دستکاری ‌سیستم سنجش آلاینده‌ موتور بعضی مد‌ل‌ های پورشه، برای این شرکت نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.در همین زمینه در سال ۲۰۱۷ وزارت راه و ترابری آلمان در ارتباط با ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی مجوز تولید بعضی مدل‌ های پورشه کاین را به خاطر تقلب در سیستم‌ های سنجش آلاینده لغو کرد.
به‌ رغم رسوایی ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی فولکس‌ واگن، در سال گذشته میلادی پورشه فروش بالایی داشته است. این کمپانی یکی از سود آورترین شرکت‌ های خودروسازی جهان است.

باید توجه کرد که تولیدکنندگان خودروهای اسپرت نمی ‌توانند فقط به مدل‌ های قبلی خود افتحار کنند، بنابراین میلیاردهای دلار در زمینه فناوری ‌های جدید سرمایه‌ گذاری کرده و تلاش می کنند که که محصولات جدیدی را راهی بازار کنند. پورشه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در همین راستا فعالیت می کند.انتظار می‌ رود در سال ۲۰۱۹ این کمپانی یک مدل برقی را نیز وارد بازار کند. خودرویی که شنیده می شود پس از شارژ باطری می ‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

مدیران این کمپانی اذعان کرده اند که با وجود رسوایی ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی و قیمت‌ های بالا انواع مدل ها، شکستن رکورد فروش در سال میلادی جاری برای آن ها امری دور از انتظار نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۹ تیر ۱۳۹۷

    جالبه بدونين ايران خودرو 55 سال سابقه داره...

    فقط 15 سال
    يني حدود يك يا دو نسل با پورشه تفاوت زماني داره!!!

مطالب پیشنهادی