ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سرمایه گذاری 22 میلیون دلاری گوگل روی سیستم عامل kaiOS فیچر فون ها

به نظر می رسد که سیستم عامل های شکست خورده، گاهی شانسی دوباره برای احیا می یابند. یکی از مثال های این موضوع، سیستم عامل MeeGo نوکیا است که گرچه بسیاری را با قابلیت های ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

به نظر می رسد که سیستم عامل های شکست خورده، گاهی شانسی دوباره برای احیا می یابند. یکی از مثال های این موضوع، سیستم عامل MeeGo نوکیا است که گرچه بسیاری را با قابلیت های مبتنی بر ژست های حرکتی اش شگفت زده کرد، اما در نهایت کنار گذاشته شد. در حالی که نوکیا در سال 2011 به دنبال سیستم عاملی مدرن تر بود تا جایگزین سیمبین شود، مدیرعامل وقت این کمپانی فنلاندی تصمیم گرفت به سراغ پلتفرم ویندوز فون مایکروسافت برود و MeeGo مدت ها بعد تکامل یافت و در قالب سیستم عامل Sailfish درآمد.

حالا پلتفرم موبایلی که یک زمان تحت عنوان Firefox OS شناخته می شد نیز شانسی دوباره یافته است. کمپانی موزیلا سیستم عامل فایرفاکس را در ماه مه 2016 کنار گذاشت و حالا ورژنی بهبودیافته از آن با نام kaiOS شناخته می شود؛ سیستمی عاملی که در فیچر فون های نوکیا، مثل موبایل موزی شکل «نوکیا 8110» مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کمپانی هایی که به استفاده از kaiOS روی آورده اند نیز می توان به Reliance هند و TCL چین اشاره کرد. موبایل های توسعه یافته توسط این کمپانی ها، فیچر فون هایی «هوشمند» به حساب می آیند که از جی پی اس، 4G LTE و وای فای پشتیبانی می کنند.

KaiOS Technologies که توسعه این سیستم عامل را برعهده داشته اخیراً خبر از سرمایه گذاری 22 میلیون دلاری گوگل روی نرم افزار خود داده است. علاوه بر این، گوگل و KaiOS در همکاری با یکدیگر ورژنی سازگار از اپلیکیشن های محبوب گوگل اسیستنت، گوگل مپس، یوتوب و گوگل سرچ را برای دیوایس های مبتنی بر kaiOS توسعه خواهند داد. این اپلیکیشن ها با استفاده از HTML5 ،CSS و جاوا اسکریپت، و به صورت خاص برای پلتفرم تحت وب kaiOS توسعه می یابند. این همکاری می تواند به افزایش فروش جهانی فیچر فون های ارزان قیمت و بهبود قابلیت های هوشمند آنها منجر شود.

در نهایت گفتنی است که گوگل اسیستنت از همین حالا روی فیچر فون Reliance JioPhone در دسترس قرار گرفته. اگرچه بسیاری از قابلیت های برجسته این دستیار دیجیتالی کماکان روی kaiOS به چشم می خورند، اما حداقل فعلاً خبری از قابلیت های پیشرفته تر نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی