ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی تفاوت های فنی رنو ساندرو معمولی و رنو ساندرو استپ وی؛ قیمت بیشتر برای عملکرد ضعیف تر

بهتر است قبل از هرگونه توضیحی درباره تیتر مطلب ، به داستان خرید این دو دستگاه رنو ساندرو بپردازیم.شاید جالب باشد که بدانید مالک این دو خودرو ، یک نفر است. اما شاید این سوال ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۸ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

بهتر است قبل از هرگونه توضیحی درباره تیتر مطلب ، به داستان خرید این دو دستگاه رنو ساندرو بپردازیم.شاید جالب باشد که بدانید مالک این دو خودرو ، یک نفر است. اما شاید این سوال برایتان به وجود امده باشد که چرا؟

مالک خودرو ها ابتدا برای خرید یک دستگاه رنو ساندرو معمولی دنده اتوماتیک به یکی از نمایندگی های پارس خودرو مراجعه و اقدام به ثبت نام این خودرو با رنگ آبی تیره می کند.

چند روز از ثبت نام می گذرد که از سوی نمایندگی با مالک تماس گرفته می شود و اظهار می گردد که تا خرداد 97 امکان تحویل خودروی شما با رنگی که ثبت نام کرده اید وجود ندارد.

رنو ساندرو

مالک این رنو ساندرو ها نیز بنابر علاقه ای که به آن رنگ دارد ، قبول می کند که تا آن تاریخ منتظر بماند. اما چندی بعد و پیش از شروع تعطیلات نوروزی در بازار آزاد اقدام به خرید یک دستگاه استپ وی با همان رنگ می کند. اما برخلاف اعلام نمایندگی ، خودروی ثبت نامی چند روز پس از خرید استپ وی به خریدار تحویل می شود!

حالا فرصتی مناسب برای ما پیش آمده است تا بتوانیم دو دستگاه رنو ساندرو متفاوت و یک رنگ را در کنار هم قرار دهیم و تفاوت های آن ها را مشخص کنیم. اما همین ابتدای کار باید بگوییم که تفاوت این دو خودرو برخلاف نوشته هایی که تا کنون خوانده اید ، تنها ظاهری نیست.

رنو ساندرو

تفاوت فنی رنو ساندرو معمولی و رنو ساندرو استپ وی

در کاتالوگ رنو ساندرو استپ وی این گفته ذکر شده که اختلاف ارتفاع این خودرو با نسخه معمولی رنو ساندرو حدودا 5 سانتی متر است. اما طبق اندازه گیری هایی که در سطح کاملا صاف انجام دادیم مشخص شد که هر دو ساندرو از جلو تقریبا با هم هم ارتفاع هستند و این گفته را می توان با نگاهی به محل قرارگیری آینه های بغل متوجه شد.

البته ما تنها به چشم بسنده نکردیم و با متر ارتفاع هر دو خودرو را اندازه گیری کردیم و اختلاف تنها چند میلی متر بود. به سراغ قسمت انتهایی هر دو خودرو می رویم و اختلاف ارتفاع تنها در این قسمت است.

در دو مرحله ارتفاع خودرو ها اندازه گیری شد. مرحله اول اندازه گیری از لوگو رنو روی درب صندوق تا کف زمین و مرحله دوم اندازه گیری کمک فنر های هر دو خودرو تا بتوان دقیق تر اعلام نتیجه کرد.

رنو ساندرو
ارتفاع رنو ساندرو استپ وی در نمای عقب
رنو ساندرو
ارتفاع رنو ساندرو معمولی در نمای عقب

این تفاوت در کمک فنر ها حدودا 3 سانتی متر و در بخش کف خودرو تا سطح زمین حدودا 2.5 سانتی متر بود و بنابراین اثری از 5 سانتی متر اختلاف ارتفاع دیده نمی شود.

اما نکته بعدی هنگامی آشکار شد که در حال اندازه گیری کمک فنر بودیم و آن اختلاف قطر پلوس های ساندرو عادی با استپ وی است. نکته ای که تا به حال در هیچ متنی به آن اشاره نشده بود و حتی سازنده نیز به آن اشاره ای نکرده است. یعنی پلوس ساندرو معمولی قطور تر از پلوس استپ وی است که می توانید این اختلاف مشهود را در تصاویر ببینید.

پلوس رنو ساندرو
پلوس رنو ساندرو استپ وی
رنو ساندرو
پلوس رنو ساندرو معمولی

مالک اشاره می کند که رنو ساندرو معمولی در شرایط مساوی عملکرد بهتری در شتاب گیری و تعویض و معکوس دادن دنده ها دارد و استپ وی در این مقایسه مقام دوم را کسب می کند.

همچنین این احتمال مطرح می شود که عملکرد سیستم فنربندی چرخ های عقب در رنو ساندرو معمولی اندکی نسبت به ساندرو استپ وی نرمتر باشد و به دلیل ارتفاع پایین تر، هندلینگ بهتری را نیز به سرنشینان ارائه دهد. بنابراین شاید برایتان این سوال مطرح شود که با توجه به اختلافات فنی بسیار جزئی (که از برتری نسخه معمولی حکایت می کند)، دلیل اختلاف قیمتی چند میلیونی ساندرو استپ وی نسبت به نسخه معمولی چیست؟

باید به این نکته تاکید کرد که هر دو خودرو از نظر موتور و گیربکس کاملا یکسان هستند. رنو ساندرو از موتوری 1.6 لیتری به قدرت 105 اسب بخار نیرو می گیرد که به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF یا گیربکس 5 سرعته دستی متصل می شود. بنابراین از این حیث تفاوتی میان رنو ساندرو معمولی و ساندرو استپ وی وجود ندارد؛ اما با توجه به ارتفاع بیشتر رنو ساندرو استپ وی و وجود باربرند و چند قطعه تکمیلی بدنه، می توان با قاطعیت گفت که مصرف سوخت ساندرو استپ وی از ساندرو معمولی بیشتر است. چرا که هر دو عامل باربند و ارتفاع بیشتر، بر روی ضریب آیرودینامیک خودرو تاثیری منفی به دنبال دارد که به افزایش مصرف سوخت می انجامد.

قیمت رنو ساندرو استپ وی و رنو ساندرو معمولی

با تمام تفاسیر گفته شده می توان این نتیجه را گرفت که از دید منطقی، خرید رنو ساندرو معمولی با قیمتی در حدود 70 میلیون در بازار آزاد، فنربندی نرمتر و هندلینگ بهتر و مصرف سوخت کمتر، نسبت به خرید نسخه استپ وی ساندرو ارجحیت دارد، اما واقعیت این است که بسیاری مشتریان فراری از طراحی ساندرو معمولی، در نهایت جذب تفاوت های ظاهری جالب توجه رنو ساندرو استپ وی می شوند و 10 الی 15 میلیون تومان تفاوت قیمت نسبت به نسخه معمولی ساندرو را می پردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • اردلان
    اردلان | ۹ تیر ۱۳۹۷

    تیتر رو اصلاح کنید لطفا
    قیمت بیشتر برای دزدی بیشتر

  • Sami_Ebrahimi
    Sami_Ebrahimi | ۹ تیر ۱۳۹۷

    دلارهاتون رو زودتر قبل از اینکه سگ‎های دلاریاب نوبخت کشف کنند تحویل دولت دهید. سگ دلاریاب، سگ یورویاب، سگ پوندیاب، سگ نقره یاب خریداریم

  • darksider
    darksider | ۹ تیر ۱۳۹۷

    این مالک محترم مثل اینکه از اوناییه که دلار بشه 20000 اومن هم ککش نمیگزه ثبت نام کرده رفته یکی هم به قیمت بازار خریده جفتشو هم احتمالا با قیمت 90 تومنی فعلی میفروشه افرین بر دیجیاتو دلال پرور که میره دیگه ماشین دلال هارو میگیره برای تست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی