ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

ده بازی که موبایل را به پلتفرم بهتری از کنسول‌های خانگی تبدیل می‌کنند

یکی از بزرگترین مزیت‌های نینتندو نسبت به بقیه کمپانی‌ها، ویژگی‌های متفاوت کنسول‌های این شرکت و استفاده درست از پتانسیل‌های آن‌ها است؛ Wii با کنترلرهای حرکتی خود سر و صدای زیادی به پا کرد، DS به ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

یکی از بزرگترین مزیت‌های نینتندو نسبت به بقیه کمپانی‌ها، ویژگی‌های متفاوت کنسول‌های این شرکت و استفاده درست از پتانسیل‌های آن‌ها است؛ Wii با کنترلرهای حرکتی خود سر و صدای زیادی به پا کرد، DS به واسطه داشتن دو نمایشگر و یک قلم تجربه‌ای جدید را به وجود آورد و در آخر هم نینتندو سوییچ که خودش ترکیبی از یک کنسول دستی و خانگی است.

موبایل نیز از این ویژگی‌های برگ برنده دارد و مهمترین آن‌ها را می‌توانیم به نام «صفحه لمسی» بزنیم. قابلیتی که باعث شده سازندگان با آزادی عمل بیشتر دست به خلاقیت‌ بزنند و تجربه‌هایی را به وجود بیاورند که فقط در تلفن‌های هوشمند ممکن هستند و بعضا نمی‌توانیم نمونه مشابهش را روی پلتفرم دیگری پیدا کنیم.

امروز به سراغ همین بازی‌ها رفته‌ایم. عناوینی که در کنار تمام ویژگی‌های مثبت خود همگی یک نقطه مشترک دارند؛ به بهترین حالت از پتانسیل‌های گوشی و صفحات لمسی استفاده کرده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید با این بازی‌ها آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم با ما و مطلب «ده بازی که موبایل را به پلتفرم بهتری از کنسول‌های خانگی تبدیل می‌کنند» آشنا شوید.

Severed

«بریدن» (Severed) از معدود بازی‌های جدیدی است که میراث اینفینیتی بلید (Infinity Blade) را ادامه داد و با کمی چاشنی فروت نینجا توانسته یک تجربه موبایلی‌‌تر ارائه بدهد. بازی داستان دختری با نام ساشا را روایت می‌کند که برای یافتن خانواده‌اش به یک ماجراجویی خطرناک قدم می‌گذارد.

اما بزرگترین نکته مثبت Severed به استفاده درست از جسچرها در هنگام مبارزات باز می‌گردد؛ برای حمله یا دفاع انگشت‌تان را روی هر قسمتی از صفحه که خواستید می‌کشید. Severed همان عنوانی است که تجربه‌اش را روی هر کنسولی پیدا نمی‌کنید. آن هم به یک علت: نمایش پتانسیل‌های واقعی صفحات لمسی.

Severed

Severed

سازنده: DrinkBox Studios قیمت: 6.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 214 مگابایت زبان:

Monument Valley

بازی خلاقانه گوشی

از بهترین‌های موبایل نام ببریم و اسمی از مانیومنت ولی نیاوریم؟ مانیومنت ولی 1 پر از ایده های جدید و نو بود. تک تک لحظه های بازی با تازگی گره خورده بودند و «تناقض» را میان تمام المان‌ها می توانستید ببینید. Ustwo در دورانی که خیلی از سازندگان وقت‌شان را با کلیشه‌ها می‌گذراندند، خلاف جهت عقیده‌هایی که پذیرفته شده‌اند حرکت کرد. همین شجاعت برای ایجاد خلاقیت آن هم به این گستردگی کافیست تا مانیومنت ولی 1 مکتبی برای سازندگان بازی های موبایل باشد.

Monument Valley

Monument Valley

سازنده: ustwo قیمت: 3.99 دلار / 12 هزار تومن دسته بندی:
سیستم عامل: iOS، اندروید و ویندوز فون حجم: 688 / 241 / 235 مگابایت زبان:

Splitter Critters

اگر Severed با قطع کردن دست و پای دشمنان خیالی قدرت صفحات لمسی را به تصویر کشید، Splitter Critters به کمک مکانیزم بریدن محیطش موفق شد به این مهم دست پیدا کند. در هر مرحله باید به شخصیت‌های اصلی داستان کمک کنید تا به سفینه فضایی خود رفته و به یک سیاره دیگر بروند.

برای این کار هم کافیست تا با انگشت خود، صفحه را به چند تکه تقسیم کرده و با تغییر مکان این قسمت‌ها مسیری برای رفتن به سفینه بسازید؛ هر تکه در راستای برش‌ها حرکت می‌کند. بد نیست بدانید Splitter Critters لقب «بهترین بازی آیفون در 2017» را از منتقدین اپ استور دریافت کرد.

Splitter Critters

Splitter Critters

سازنده: RAC7 Games قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 135 / 68 مگابایت زبان:

FRAMED

خوب رسیدیم به اثر محبوب هیدیو کوجیما؛ سازنده سری متال گیر و بازی دث استرندینگ. هر دو قسمت از سری FRAMED داستان یک تعقیب و گریز نوآرگونه را روایت می‌کند و وظیفه بازیکن این است تا با گذاشتن پنل‌های کمیک پیش یکدیگر به شخصیت اصلی کمک کنند تا از دست پلیس و دشمنان برگریزد؛ هر مرحله‌ای که قدم می‌گذارید، به چند تکه متفاوت تقسیم شده و همانند یک پازل جورچین باید با گذاشتن قطعه های درست پیش هم سعی کنید به بهترین سناریوی ممکن برسید.

FRAMED 2

FRAMED 2

سازنده: Loveshack قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 346 / 334 مگابایت زبان:

Florence

فلورانس (Florence) نیم ساعت فقط حال خوب است. در بازی می‌خندید، گریه می‌کنید، استرس می‌گیرید و وقتی از خبرهای بد روزانه خسته شدید برای مدتی کوتاه می توانید به آن پناه بیاورید. فلورانس داستان دختری با همین را روایت می‌کند که در روزمرگی های زندگی غرق شده است.

روزها به سر کار می‌رود، هر از چند گاهی نگاهی به اینستاگرامش می‌اندازد، تلویزیون می‌بیند و بعضی وقت‌ها هم با مادرش تلفنی بحث می‌کند. با این حال، یک اتفاق رنگی متفاوت به زندگی او می بخشد. با وجود اینکه همانند بقیه عناوین سبک اینترکتیو استوری، بازی گیم‌پلی درگیر کننده‌ای ندارد و هر از گاهی چند ضربه روی صفحه لمسی می‌زنید ولی با روایت عالی داستان تا پایان درگیر می‌شوید.

Florence

Florence

سازنده: Annapurna Interactive قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 282/1000 مگابایت زبان:

Brawl Stars

Brawl Stars

احتمالا خیلی‌ها با این جمله مخالفت می‌کنند ولی سوپرسل یکی از بهترین استودیوهای بازیسازی موبایل بوده و برخلاف تصورات بعضی بازیکن‌ها عناوین آن‌ها فقط کژوال پسند نیستند و به خاطر استراتژی‌هایی که برای پیروزی در نبردهای دشوار نیاز دارید، حتی بازیکن‌های حرفه‌ای تر نیز می‌توانند از تجربه ساخته‌های فنلاندی‌ها لذت ببرند.

اما بین عناوین سوپرسل، دو بازی کلش رویال و برول استارز (Brawl Stars) بیشتر از بقیه یک تجربه متفاوت ارائه می‌دهند. در کلش رویال سازنده با تلفیق چند سبک یک موج جدید در بازار بازی‌های موبایل به راه انداخت و برول استارز هم هرچند ابتدای راه خودش قرار دارد ولی با ویژگی‌هایش مثبتش نشان داده که به اثر موفق دیگری برای سوپرسل تبدیل خواهد شد.

Brawl Stars

Brawl Stars

سازنده: Supercell قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 142.4 / 78.61 مگابایت زبان:

Alto's Adventure

همان لحظه که خورشید طلوع می‌کند، باران نم نم می‌بارد، موسیقی آرامی در پس زمینه پخش می‌شود و با چوب اسکی حرکت نمایشی انجام می‌دهید زمانی است که تازه طعم زیبایی وصف نشدنی Alto's Adventure را می‌چشید. بازی به قدری تماشایی هست که حتی با وجود گیم پلی ساده‌اش گاهی اوقات ناخودآگاه جذب اتمسفر عجیبش می‌شوید و با آغوش باز باخت را می‌پذیرید. در بازی شخصیت اصلی با اسنوبورد خودش حرکت می‌کند و تنها با کلیک روی صفحه اصلی برای پرش، باید مانع برخورد او با موانع شوید.

Alto’s Adventure

Alto’s Adventure

سازنده: Snowman قیمت: نسخه اندروید رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 154.2 / 63 مگابایت زبان:

Shadowmatic

Shadowmatic

شادوماتیک (Shadowmatic) توصیف مدرنی است از یک سرگرمی محبوب دوران کودکی و به واسطه همین مسئله، ممکن نیست شیفته آن نشوید. در هر مرحله از بازی جسم‌هایی به بازیکن داده می‌شود و او باید با چرخش آن ها سایه‌هایی با شکل‌های منطقی روی دیوار بسازد.

شادوماتیک به خاطر توجه زیاد به جزییات و گرافیک استثنایی‌اش توانسته موفقیت های زیادی به دست بیاورد و با وجود ذات آرامش بخشش که قسمتیش به ویژگی های نوستالژی بازی بر می گردد، هر سلیقه‌ای هم که داشته باشید باز از تجربه‌اش لذت می‌برید. شاید جالب باشد که بدانید کپکام برای طراحی معماهای سایه رزیدنت اویل 7 از همین بازی الهام گرفته است

Shadowmatic

Shadowmatic

سازنده: Triada Studio Games قیمت: ورژن اندروید رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 317 / 248 مگابایت زبان:

Guns of Boom

نه اینکه Guns of Boom عنوانی بهتر نسبت به شوترهای کنسولی و کامپیوتری باشد. هیچ شوتر موبایلی این ویژگی را ندارد. در واقع بزرگترین مزیت بازی نسبت به عناوین تیراندازی پلتفرم‌های خانگی، همیشه در دسترس بودنش است؛ هر جایی که هستید کافیست گوشی را از جیب در آورده و البته با شرط داشتن اینترنت از بازی لذت ببرید. نگران صفحات لمسی و محدودیت‌هایشان هم نباشید. Guns of Boom با کنترل خیلی خوبش توانسته تا حد خیلی زیادی این نقطه ضعف را بپوشاند.

Guns of Boom

Guns of Boom

سازنده: Game Insight قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 579 مگابایت زبان:

سبک‌هایی که فقط با موبایل ممکن هستند

به دنبال یک تجربه از ورزش شمشیرزنی هستید ولی عنوانی با این سبک روی پلتفرم‌های خانگی پیدا نمی‌کنید؟ FIE Swordplay را تجربه کنید. از فوتبال‌های کلیشه‌ای خسته‌ شدید و اثریی متفاوت‌تر می‌خواهید؟ Score Hero گزینه خوبی است. می‌خواهید به همراه بازی توانایی‌های ذهن‌تان یا اطلاعات عمومی را به چالش بکشید؟ نگاهی به سبک کلمات و Trivia بیاندازید.

تلفن‌های هوشمند در کنار کمبودهایشان نسبت به کنسول‌ها و کامپیوترها، همچنان یک ویژگی مثبت خوب دارند؛ سبک‌هایی را روی گوشی می‌بینید که جایگاه کمتری در بقیه پلتفرم‌ها دارند. عناوینی که نام بردیم نیز تنها نمونه‌هایی برای اثبات این ادعا هستند و به لطف ذات موبایل هر لحظه که خواستید می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mr. Mohammad
    Mr. Mohammad | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

    کامل و مفید فقط جای vector و shadow blade و البته 41148 خالیه

  • saeed tgn suq
    saeed tgn suq | ۹ تیر ۱۳۹۷

    چرا لینکا کار نمیکنن؟

    • Mohsen Dastaran
      Mohsen Dastaran | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

      تو برنامه به جای باز کردن لینک عکسو بالا میاره

  • احد وصال
    احد وصال | ۹ تیر ۱۳۹۷

    جای بازی vector به شدت خالیه
    اثری که در دیگر کنسول ها حتی نزدیک بهش هم وجود نداره ..سالهاست که تو گوشیم نصب شده دارم و هیچوقت تکراری نشده
    شاید از بازی لبه اینه به عنوان یک بازی پارکور نام برد ..ولی وکتور تنها بازی هست که تمام حرکات پارکور رو شبیه سازی می کنه ..وکتور هم به این عناوین اضافه کنید

    • 4li
      4li | ۲۹ تیر ۱۳۹۷

      وکتور بی شک بازی خیلی خفنیه
      اما احتمالا شما بازیایی مثل mirrors edge و dying light یا حتی watch dogs 2 رو تجربه نکردید

مطالب پیشنهادی