ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موش
علمی

موش های فضانورد در راه ایستگاه فضایی بین المللی

ناسا در روز جمعه یک سر رباتیک را به واسطه راکت فالکونِ اسپیس اکس به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد. این راکت همچنین شامل 20 هم خانه جونده برای ساکنین ایستگاه فضایی بود. به ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

ناسا در روز جمعه یک سر رباتیک را به واسطه راکت فالکونِ اسپیس اکس به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد. این راکت همچنین شامل 20 هم خانه جونده برای ساکنین ایستگاه فضایی بود.

به گزارش وبسایت بیزینس اینسایدر محموله ارسالی ناسا شامل 20 موش دوقلو بود که خواهر/برادر آنها روی زمین ماندند تا به این ترتیب دانشمندان بتوانند تنش های وارد آمده بر موش های فضانورد را بررسی کنند.

محققان قصد دارند در مدت اقامت این موجودات در ایستگاه، تغییرات وزن و نیز شرایط خواب و دفع فضولات آنها را بررسی کنند. آنها امیدوارند در نتیجه این پژوهش ها دریابند که سیستم گوارشی ما انسان ها چگونه به شرایط پر استرس واکنش نشان می دهد.


موش
محفظه ویژه ناسا که شرایط ویژه را برای موش ها شبیه سازی می کند.

در نهایت قرار است 10 موش به مدت 3 ماه را در ایستگاه سپری کنند، در حالی که 10 عدد دیگر تنها 30 روز میهمان ایستگاه باشند. به گفته «مارتا ویتاتِرنا»، از محققان ناسا، 90 روز ممکن است برای انسان ها زمان طولانی به حساب نیاید ولی این موجودات ها زودتر از انسان ها به تغییرات ناشی از اقامت در فضا واکنش نشان می دهند.

نگه داشتن گروه دوقلوهای دیگر روی زمین به پژوهشگران این امکان را می دهد که تغییرات در فیزیولوژی و رفتارهای موش ها را بررسی کنند. علاوه بر این دانشمندان امیدوارند به این طریق بتوانند در مورد تأثیرات فضا و زندگی در ایستگاه فضایی بر میکروبیوم (زیست‌بوم میکرو ارگانیسم ها، همهٔ ژنها و تودهٔ یاخته ها) موش ها بیشتر بیاموزند.

موش ها چگونه مورد پژوهش قرار می گیرند؟

البته در مورد موش ها اشاره شده که آنها دقیقاً خواهران و برادران دوقلو نیستند. به گفته ویتارتنا در واقع آنها شامل ترکیبی از دو خانواده هستند. در این بین آنهایی که سعادت سفر به فضا را نداشتند، در شبیه ساز ناسا که شرایط موش ها در ایستگاه فضایی را تقلید می کند، سپری می کنند، البته نباید از یاد برد که جاذبه بر آنها اثر می گذارد. همچنین گروه دیگری از آنها، روی زمین در شبیه سازهای ناسا قرار ندارند و با غذاهای ویژه همتایان فضایی تغذیه نمی شوند.

هر دو هفته یک بار فضانوردان ساکن در ایستگاه به همراه  محققان روی زمین نمونه های مدفوع تمامی موش ها را با یکدیگر مقایسه می کنند. همچنین تغییر شرایط بدنی موش های فضانورد با همتایان زمینی مقایسه می شود. جالب تر اینکه جرم جوندگان مورد بحث  در فضا با دستگاه های ویژه ای که جاذبه بر آنها اثر ندارد اندازه گیری می شود. پژوهشگران به منظور بررسی تغییرات چرخه خواب، با مشاهده ویدیوهایی از موش ها، آنها را پایش می کنند.

اسکات کلی و برادرش مارک

این اولین باری نیست که ناسا به مقایسه دوقلوهای مستقر در زمین و فضا می پردازد. پیش از این فضانورد اسکات کلی یک سال را در فضا سپری کرده بود، در حالی که برادر دوقلوی او، مارک، روی زمین بود و در این مدت دانشمندان شرایط بدنی این دو را به دقت تحت نظر داشتند.

مقایسه موش ها نیز تقریباً مشابه است با این تفاوت که یک مزیت عمده نسبت به مقایسه برادران کلی دارد: مقایسه موش ها بر تعداد بسیار بیشتری استوار است که این مسئله، پژوهش روی آنها را از حیث آماری در موقعیتی برتر قرار می دهد. به گفته ویتارتنا بررسی ها روی برادران کلی سوال های بی جوابی را باقی گذاشته که امید می رود تحقیق روی موش ها بتواند پاسخی برای آنها بیابد.

انتظار می رود این محموله دوشنبه به ایستگاه فضایی بین المللی برسد. به این ترتیب رکورد دورترین پرواز این جوندگان ها از زمین خواهد شکست.

 

تماشا کنید: تلاش اسکات کلی برای راه رفتن پس از بازگشت از فضا

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی