ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازیابی فایل PDF
تکنولوژی

چگونه فایل‌های PDF معیوب را بازیابی کنیم؟

اگر نمی‌توانید یک فایل PDF را باز کنید، دلیلش این است که با یک فایل معیوب طرف هستید که تمام محتویاتش یا از بین رفته یا فعلا غیرقابل دسترس است. البته در صورتیکه پیشتر از ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

اگر نمی‌توانید یک فایل PDF را باز کنید، دلیلش این است که با یک فایل معیوب طرف هستید که تمام محتویاتش یا از بین رفته یا فعلا غیرقابل دسترس است. البته در صورتیکه پیشتر از فایل‌هایتان بکاپ گرفته باشید، مشکل خاصی ندارید و خیلی راحت می‌توانید تمام اطلاعات از دست رفته را دوباره بازگردانید.

اما امان از روزی که بکاپ گرفتن پی‌در‌پی را پشت گوش بیندازید. آن وقت است که دیگر هیچ چاره‌ای نخواهید داشت و دیگر باید قید اطلاعاتی که بعضا مهم هم هستند را بزنید. با این حال در این مقاله سعی داریم برای شما از چند تکنیک ویندوزی بگوییم که می‌شود با آن‌ها برخی فایل‌های PDF معیوب را احیا کرد.

مطمئن شوید که مشکل از PDF خوانتان نیست


مطمئنید که مشکل از فایل PDF است؟ خیلی وقت‌ها اینطور نیست و در بسیاری موارد این PDF خوان‌ها هستند که بازی در می‌آورند. پس اول سعی کنید مشکلات آن‌ها را برطرف کنید.

رفع مشکل ادوبی آکروبات ریدر

در حال حاضر بیشترین PDF خوان مورد استفاده توسط مردم، ادوبی آکروبات ریدر است. البته محبوبیت آکروبات ریدر به خاطر این نیست که ادوبی آن را ساخته. بلکه مردم اغلب از آن استفاده می‌کنند چون با فرمتش آشنایی بیشتری دارند و به نوعی به آن عادت کرده‌اند.

اما این نرم‌افزار کاربردی اغلب مشکل ساز هم می‌شود و کاربر را فقط برای باز کردن یک فایل PDF ساده به زحمت می‌اندازد. اما چطور می‌شود مشکلات ادوبی آکروبات ریدر را برطرف کرد؟

اول از همه باید ببینید نرم‌افزاری که دارید از آن استفاده می‌کنید به روز هست یا نه. برای این کار هم فقط لازم است از طریق Help به سراغ Check for Updates بروید و اوضاع را بررسی کنید.

در صورتی که نرم افزار به آخرین نسخه به روز نبود، آن را آپدیت کنید و دوباره به سراغ فایل PDF خود بروید. اگر مشکل برطرف شده بود که هیچ. اما اگر هنوز نمی‌توانید PDF خود را باز کنید دوباره به سراغ Help بروید و روی Repair Installation کلیک کنید.

بازیابی فایل PDF

به هر حال احتمال این وجود دارد که فایل‌های نصبی نرم‌افزار پس از مدت‌ها استفاده معیوب و غیرقابل دسترس شده‌ باشند و می‌شود با این کار عیب و ایرادات پیش آمده را برطرف کرد.

همه این کارها را کردید و باز هم موفقیتی حاصل نشد؟ دیگر چاره‌ای نیست و باید نرم‌افزار را یک بار آنینستال کنید و دوباره به نصب آن بپردازید. با این کار اگر مشکل از ادوبی آکروبات ریدر باشد دیگر باید حل شود.

همیشه یک PDF خوان دیگر هم روی سیستم داشته باشید

برخلاف چیزی که همه فکر می‌کنند ادوبی آکروبات ریدر تنها برنامه‌ای نیست که فایل‌های PDF را باز می‌کند. در جهان اپلیکیشن‌ها، کلی برنامه مختلف وجود دارد که از پس این کار برمی‌آیند.

پس بد نیست که فرصتی هم به آن‌ها بدهید. از میان تمام PDF خوان‌هایی هم که می‌توانید پیدا کنید دو مورد از همه بیشتر قابل اعتماد هستند؛ یکی Foxit Reader است و دیگری Sumatra PDF.

بازیابی فایل PDF

این دو نرم‌افزار کاربردی حجم کمی دارند و نسبت به PDF خوان شرکت ادوبی سبک‌تر هم هستند. اما با تمام این اوصاف از پس نیازهای کاربر برمی‌آیند و می‌توانند با نهایت قدرت هر نوع فایل پی‌دی‌افی را باز کنند.

چگونه فایل‌های PDF معیوب را تعمیر یا بازیابی کنیم؟


به طور کلی اگر هر کاری با PDF خوانتان کردید و جواب نگرفتید، دیگر مشخص می‌شود که مشکل از خود فایل است. با این حال راه‌هایی برای بازیابی فایل PDF‌ معیوب وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

بازگردانی فایل PDF معیوب به نسخه قبلی

به طور کلی اولین کاری که باید با PDF‌های معیوب انجام دهید، بازگردانی فایل آن‌ها به نسخه‌ قبلیشان است. البته نسخه‌ قبلی فایل‌ها تنها در صورتی در اختیارتان قرار می‌گیرد که قبلا قابلیت‌ پشتیبان‌گیری ویندوز ۱۰ را فعال کرده باشید.

پس اگر ویندوز ۱۰ پیشتر از فایلتان بکاپ نگرفته باشد، شما قادر نیستنید که از این طریق نسخه قدیمی فایل PDF‌ معیوب خود را بازیابی کنید.

با این حال، اگر حواستان به این موضوع بوده و روی یک هارد‌ درایو دیگر بکاپ فایل‌هایتان را دارید، خیلی راحت روی PDF‌ معیوب خود راست کلیک کنید و با کلیک روی  Restore previous versions نسخه قبلی آن بازگردانید.

استفاده از ابزار مخصوص بازیابی فایل PDF‌

همانند هر چیزی، برای بازیابی فایل PDF نیز ابزار مخصوصی وجود دارد. جالب اینجاست که بدانید برای تعمیر برخی PDF‌‌های معیوب حتی نیاز هم نیست که یک اپلیکیشن را به صورت فیزیکی دانلود کنید.

بلکه خیلی راحت می‌شود با استفاده از ابزار آنلاینی چون PDFaid ،Repair PDF یا PDF Tools Online فایل‌های معیوب را احیا کرد. پس اگر از فایل‌های خود بکاپ نگرفته‌اید به سراغ این وبسایت‌ها بروید و ببینید که مشکل PDF‌‌‌ معیوبتان به کمک آن‌ها برطرف می‌شود یا نه.

بازیابی فایل PDF

البته اگر با نرم‌افزارها احساس راحتی بیشتری دارید، می‌توانم استفاده از FileRepair1 را به شما پیشنهاد کنم. FileRepair1 فایل PDF‌‌‌ معیوب را اسکن می‌کند، به شناسایی مشکلاتش می‌پردازد و در آخر به سراغ رفع مشکل می‌رود. البته FileRepair1 هم معجزه نمی‌کند و از پس هر مشکلی برنمی‌آید. پس خیلی خودتان را امیدوار نکنید.

اگر به در بسته خوردید داده‌های موجود در PDF‌‌‌ معیوب را استخراج کنید


اگر همه کار کردید و باز هم به در بسته خوردید، تنها راهی که برایتان باقی می‌ماند استخراج المان‌های مهم موجود در فایل است. چرا که در برخی مواقع هنوز می شود یک سری از متن‌ها و تصاویر باقی‌ مانده را از دل فایل‌های معیوب بیرون کشید. برای این کار هم یکی از بهترین ابزارهای آنلاین فعلی، PDF to Word Converter است که توسط شرکت نیترو طراحی شده.

پس بد نیست که بعد از آن همه شکست متوالی سری هم به این سایت بزنید و حداقل بخشی از داده‌های از بین رفته را بازگردانید. البته ممکن است فایل دریافتی آن چیزی نباشد که فکرش را می‌کنید. با این حال این راهیست که امتحان کردنش ضرر ندارد و ممکن است از طریق آن به جواب برسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

    راه حل های خوبی بودند مخصوصا آخری که تبدیل به فایل ورد است.

مطالب پیشنهادی