تلاش ژاپنی ها برای پایه گذاری صنعت حمل و نقل فضایی خصوصی بار دیگر به شکست منتهی شد.

کمپانی فضایی Interstellar Technologies که توسط Takafumi Horie، بنیانگذار مشهور سرویس های اینترنتی Livedoor تاسیس شده، روز گذشته راکت بدون سرنشین MOMO-2 را از ایستگاه Taikiدر «هوکایدو» پرتاب کرد.

این راکت که قرار بود به فضا برود تنها پس از چند ثانیه سقوط کرده و پس از برخورد به ایستگاه پرتاب منفجر شد. با این حال رعایت دقیق معیارهای ایمنی باعث شده آسیبی به پرسنل وارد نشود.راکت MOMO-2راکت MOMO-2 که ده متر طول، ۵۰ سانتی متر قطر و یک تن وزن دارد، دومین راکت توسعه یافته توسط Interstellar Technologies محسوب می شود. این کمپانی سال گذشته راکت Momo-1 را به منظور قرار گرفتن در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری به فضا پرتاب کرد اما ۷۰ ثانیه پس از پرتاب ارتباط خود را با آن از دست داد.

راکت MOMO-2 نیز قرار بود در فروردین ماه پرتاب شود اما نشت نیتروژن باعث به تعویق افتادن برنامه های interstellar Technologies شد.

انفجار راکت مذکور نشان دهنده مسیر دشوار پیش روی کمپانی های فضایی خصوصی در ژاپن است و از سخنان Takahiro Inagawa، رییس این کمپانی می توان یاس و ناامیدی را به خوبی درک کرد:

نمی توانستم آنچه را اتفاق افتاده درک کنم. از آنجایی که راکت اول تا حدودی موفق بود، شکست این پروژه تنها چند ثانیه پس از پرتاب غیر منتظره بود. ما نتوانستیم انتظارات را برآورده کنیم و به همین خاطر احساس تاسف می کنم.

به گفته Inagawa راکت Momo-2 چهار ثانیه پس از پرتاب از محور خارج شده و دلیل آن هم احتمالا خطای موتور بوده است. این شرکت حدود ۲۵۷ هزار دلار سرمایه جمع کرده بود و سقوط راکت می تواند موجودیت آنها را با خطر مواجه کند، با این حال Inagawa معتقد است که همچنان باید به تلاش خود برای بهینه سازی راکت ها ادامه دهند.