ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماده تاریک
علمی

همکاری محققانی از سراسر دنیا برای به دام انداختن ماده تاریک

ماده تاریک همان بخش پنهان و رازآلود جهان هستی است که تلاش های دانشمندان برای تدوین یک تئوری واحد در مورد آن تاکنون راه به جایی نبرده و حالا لابراتوارهایی از سراسر دنیا برای رمزگشایی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵

ماده تاریک همان بخش پنهان و رازآلود جهان هستی است که تلاش های دانشمندان برای تدوین یک تئوری واحد در مورد آن تاکنون راه به جایی نبرده و حالا لابراتوارهایی از سراسر دنیا برای رمزگشایی از آن دست بکار شده اند.

حدود ۸۰ درصد از جرم جهان هستی از مواد ناشناخته تشکیل شده که دانشمندان آن را ماده تاریک نامگذاری کرده اند. این ماده حقیقت عجیب بوده و هیچ نور یا انرژی را از خود ساطع نمی کند و به همین دلیل داده های چندانی درباره آن وجود ندارد. با این حال درک بهتر آن به افشای بسیاری از مسائل دیگر درباره جهان هستی منجر خواهد شد. ماده تاریک

در همین راستا تعدادی از بزرگترین لابراتوارهای تحقیقاتی دنیا به سرپرستی «آزمایشگاه شتاب دهنده ملی اسلاک» در کالیفرنیا از طرحی برای تحقیقات در مورد ماده تاریک خبر داده اند. این آزمایش که «تحقیقات ماده تاریک فوق برودتی» نام دارد، به دنبال بررسی ماده تاریک و به دام انداختن آن است. «جان هوت» رییس اداره فیزیک پایه ای اسلاک درباره این تحقیقات می گوید:

درک ماده تاریک در اسلاک و تمام دنیا یکی از داغ ترین موضوعات پژوهشی است. ما از سرپرستی این پروژه و همکاری با شرکای دیگر برای پیاده سازی آزمایش های پیشرفته در رابطه بااین مواد هیجان زده ایم.

هدف از این آزمایش یافتن ذراتی از ماده تاریک موادی به نام «ذرات سنگین با برهم‌کنش ضعیف» (WIMP) بوده وتامین مالی آن توسط وزارت انرژی آمریکا صورت می گیرد. «ریچارد پاتریج»، رییس گروه SuperCDMS و از فعالان این تحقیق می گوید:

این پروژه حساس ترین آزمایش درباره WIMP بوده و محدوده جرمی آن شامل بخشی از یک پروتون تا حدود ۱۰پروتون خواهد بود. این حساسیت نامتوازن به کشف محدوده های جدید در قلمرو ماده تاریک کمک خواهد کرد.

این تیم تحقیقاتی امیدوار است WIMP ها را با استفاده از کریستال های ژرمانیوم و سیلیکون را پیدا کند چرا که این مواد با قرار گرفتن در معرض WIMP شروع به ارتعاش می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی