ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لیست واردکنندگان با ارز دولتی
تکنولوژی

بانک مرکزی لیست واردکنندگان با ارز دولتی را منتشر کرد، البته نه همه آنها را

بعد از دستور ریاست جمهوری مبنی بر انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی در همه صنایع، بانک مرکزی امروز با انتشار لیست واردکنندگان موبایل، لپ‌تاپ، قطعات جانبی دیجیتال، خوراکی و لوازم خانگی و دیگر موارد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

بعد از دستور ریاست جمهوری مبنی بر انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی در همه صنایع، بانک مرکزی امروز با انتشار لیست واردکنندگان موبایل، لپ‌تاپ، قطعات جانبی دیجیتال، خوراکی و لوازم خانگی و دیگر موارد و مقدار ارز اختصاص یافته به آنها وعده خود راعملی کرد و با نگاهی به بخش واردکنندگان موبایل، اختلافاتی جزیی با لیست پیش‌تر منتشر شده توسط وزیر ارتباطات به چشم می‌خورد.

البته این گزارش به درخواست وزارت صمت برای کالاهایی که از سوی آن وزارتخانه مشخص شده، تهیه شده است و از آنجا که «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت چندان با موضوع شفافسازی و انتشار لیست روی خوش نشان نداده، بنابراین در برگیرنده تمام کالاهای تامینِ ارز شده نیست و احتمالا برخی از موارد در لیست مذکور گنجانده نشده است.

با نگاهی به لیست واردکنندگان موبایل می‌توان به اختلافات در مقادیر ارز بین لیست بانک مرکزی و لیست منتشر شده توسط وزیر ارتباطات پی برد. به عنوان مثال شرکت نودیس پرداز در لیست منتشر شده توسط جهرمی بیش از 26 و نیم میلیون یورو ارز دولتی گرفته بود و در لیست بانک مرکزی چیزی نزدیک به 23 میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده است. البته نکته قابل توجه حضور این شرکت در لیست واردکنندگان لپ تاپ هم است که بیش از یک میلیون و هفتصد هزار یورو برای این مورد ارز دولتی گرفته است.

لیست واردکنندگان با ارز دولتی

در مجموع با توجه به لیست بانک مرکزی چیزی نزدیک به ۱۱۸ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۷۳۱ یورو ارز دولتی برای واردات گوشی به شرکت‌ها داده شده که البته با مقداری که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگوی خود با دیجیاتو عنوان کرده بود هنوز هم اختلاف دارد. پیش‌تر «محمود سفار» از نیاز 500 میلیون دلاری در هر فصل برای واردکنندگان بازار موبایل گفته بود. ضمنا برخلاف لیست وزیر ارتباطات، هنوز مشخص نیست که چه مقدار از ارز داده شده به هر شرکت به واردات نهایی محصول و ترخیص از گمرک ختم شده است.

لیست واردکنندگان با ارز دولتی

پیش‌تر رئیس‌جمهوری بانک مرکزی را موظف کرده بود، به مردم توضیح دهد که برای چه کارهایی ارز رسمی و به چه میزان پرداخت شده است. روحانی گفته بود:

«ما باید از مردم کمک بگیریم و آنها می‌توانند به دولت کمک کرده و بر امور نظارت داشته باشند و این حق آنهاست که بدانند چه کسی و به چه میزان و برای چه کاری ارز دریافت کرده و قیمت جهانی محصولی که با آن ارز وارد شده چقدر است.»

برای دانلود کامل لیست بانک مرکزی و دیدن ارزهای تخصیص شده به تمامی شرکت‌ها و محصولات مختلف می‌توانید فایل آن را به صورت PDF از این لینک دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

    چرا نظرات را منتشر نمی کنید!؟!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی