ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

رویداد TGC 2018 به چه هدفی برگزار می‌شود؟

چند روزی تا آغاز رویداد TGC 2018 باقی نمانده و هنوز اختلاف نظرهای گوناگونی پیرامون مفید بودن برگزاری چنین نمایشگاهی برای صنعت بازی سازی ایران وجود دارد. با وجود نقاط ضعف و قوت بسیار نمایشگاه ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

چند روزی تا آغاز رویداد TGC 2018 باقی نمانده و هنوز اختلاف نظرهای گوناگونی پیرامون مفید بودن برگزاری چنین نمایشگاهی برای صنعت بازی سازی ایران وجود دارد. با وجود نقاط ضعف و قوت بسیار نمایشگاه سال گذشته، واکنش ها نسبت به نمایشگاه TGC 2017 عمدتا مثبت بود. در ادامه به مرور اهداف این نمایشگاه می‌پردازیم تا بدانیم چرا این نمایشگاه بین‌المللی تجاری و البته پرهزینه به سال دوم خود رسیده است.

صنعتی که هنوز ناشناخته است

زمانی که بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای برگزاری اولین دوره از TGC با کمپانی گیم کانکشن فرانسه به توافق رسید، یکی از اصلی ترین دلایل برگزاری چنین نمایشگاهی، آشنا شدن ناشرین خارجی با صنعت بازی سازی در ایران بود تا راه برای حضور بازی سازان داخلی در بازارهای بین المللی فراهم شود.

حقیقت این است که با وجود حضور نیروهای با استعداد ایرانی در حوزه بازی سازی، به جز مواردی اندک، شرکت های بازی سازی ایرانی در ورود به بازارهای جهانی، توفیق چندانی پیدا نکرده اند.

عمر صنعت بازی سازی در ایران کمی بیشتر از یک دهه است و به همین جهت بسیاری از کمپانی های بزرگ خارجی به طور کل از وجود چنین صنعتی در ایران بی خبر هستند. این بی خبری باعث شده تا با وجود بازی های ایرانی با کیفیتی که با یک جستجو ساده در مارکت های ایرانی آن ها را پیدا خواهید کرد، تقریباً هیچکدام وارد بازارهای جهانی نشوند.

TGC

با برگزار شدن سال اول این رویداد، برخی از کمپانی های خارجی حاضر در نمایشگاه از سطح بالای بازی سازی در ایران تعجب کردند و قطعاً چنین اتفاقی روی دید جامعه جهانی فعالین بازی های ویدیویی نسبت به ایران تاثیر مثبتی گذاشته و افزایش تعداد کنفرانس ها در TGC 2018 نسبت به سال گذشته نیز گواهی بر صحیح بودن این ادعا است.

TGC 2017 در واقع پلی بود که جدا از باز کردن پای تعدادی از بازی سازان خارجی به ایران، شرایط حضور در یک رویداد سطح بالا را برای بسیاری از بازی سازان کوچک و بزرگی که چنین تجربه‌ای نداشتند فراهم می کرد.

یکی از اصلی ترین انتقادهای وارد به TGC پارسال کم بودن تعداد قراردادهای تجاری بسته شده میان خریداران بین المللی بازی ها و بازی سازان ایرانی برمی گشت. با توجه به هزینه‌های صورت گرفته، انتظار می‌رفت قراردادهای بیشتری منعقد شود اما گویا دو تیم بازی‌سازی فقط به چنین دستاوردی رسیده‌اند.

همان طور که پیش از این گفتیم، صنعت بازی سازی در داخل کشور ما ناشناخته بوده و این ناشناختگی خود را در بخش هایی مانند نحوه صحیح مذاکره با خریداران بین المللی هم نشان می دهد و عنصر کم تجربگی تیم های داخلی در مذاکره با شرکت های خارجی قطعاً روی کم بودن قراردادهای تجاری بسته شده در TGC 2017 بی تاثیر نیست.

حال که این رویداد آموزشی و تجاری به سال دوم خود رسیده و سابقه بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در برگزاری و سابقه بازی سازان از حضور در چنین رویدادی بیشتر از گذشته شده، می توان انتظار ثمربخشی بیشتری از برگزاری چنین رویدادی برای صنعت گیم ایران داشت.

همچنین انتشار کتابچه آموزشی «نحوه معرفی یک بازی به ناشر در 30 دقیقه» که با همکاری دیجیاتو انجام گرفته، نشان از این موضوع دارد که بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای با دید جدی تری نسبت به افزایش قراردادهای تجاری منعقد شده در TGC امسال تلاش می کند.

آموزشی در سطح جهانی

در TGC 2018 شاهد 46 سخنران خارجی و 26 سخنران داخلی خواهیم بود که 72 کنفرانس را در 5 موضوع اصلی تجاری، تولید، فناوری، هنری و طراحی برگزار خواهند کرد. درصد بالایی از این سخنران ها سابقه قابل دفاعی در زمینه تخصصی خود دارند و بین آن ها نام هایی از کمپانی های بزرگی مانند یوبیسافت، اسکوئرانیکس و الکترونیک آرتز هم دیده می شود.

جدا از کنفرانس ها، روز چهارشنبه همین هفته و قبل از آغاز رسمی این رویداد، پنج کلاس تخصصی با محوریت موضوعات مهم و روز بازی سازی دنیا و به دست مدرسان شناخته شده در سطح ایران و جهان برگزار خواهد شد.

علاوه بر این که برگزاری این کنفرانس ها و کلاس ها، بهانه ای برای بحث و تبادل نظر میان فعالین حوزه های مختلف بازی سازی در داخل کشور می شود، زمینه مناسبی برای آموزش و به روز شدن سطح بازی سازی در داخل کشور نیز خواهد بود.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که شرکت در چنین کلاس ها و کنفراس هایی در رویداد های خارج از کشور تنها برای درصد کمی از علاقه مندان فراهم بوده و حضور سخنرانان و مدرسان بین المللی در ایران و نمایشگاه TGC، قطعاً امکان آموزش را بری طیف وسیع تری فراهم کرده و نتایج آن روی آینده بازی سازی کشور هم قابل لمس تر خواهد بود.

اتحاد در شرایط حساس فعلی

خروج ایالات متحده از برجام و تحریم های غیرمنصفانه این کشور قطعاً می تواند تاثیر قابل توجهی روی صنعت بازی سازی کشور ما بگذارد. جدا از تغییر قیمت ارز و افزایش قیمت ناگهانی کنسول ها و بازی های ویدیویی، این قضیه روی حضور کمپانی های بزرگ بازی سازی در ایران هم تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته علی فخار، مدیر روابط عمومی تی جی سی، همین حالا کمپانی شریک بنیاد ملی بازی ها در برگزاری این رویداد یعنی گیم کانکشن فرانسه، نگران تحریم های احتمالی است و حتی به دلیل قانون لغو ویزای آمریکای شهروندان کشورهای دیگر در صورت ورود به ایران، بعضی از دعوت شدگان از حضور در رویداد منصرف شده اند.

در حال حاضر رویداد تی جی سی، بزرگ ترین رویداد آموزشی تجاری مرتبط با بازی های ویدیویی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار رفته و قطعاً یکی از بهترین راه‌های فعالین بازی سازی برای ورود به بازارهای بین المللی خواهد بود.

مدتی پیش و در آخرین گزارش منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام شد که ایران ۲۸ میلیون گیمر با میانگین سنی ۱۹ سال دارد و نزدیک به نیمی از این تعداد به صورت روزانه بازی‌ های ویدیویی را در اشکال مختلف تجربه می‌ کنند.

همه می دانیم که چنین ظرفیت هایی چه در تعدد مخاطبان و چه استعدادهای بازی سازی، در کشورهای همسایه وجود ندارد اما آن ها از لحاظ زیرساخت ها، بسیار از ما جلو هستند.

در حال حاضر، شعبه های مختلفی از کمپانی های بزرگ گیم در کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارند و شاید برگزاری رویدادی مانند TGC تنها نقطه قوت ما نسبت به آن ها باشد. ذات نمایشگاه TGC برای عمده فعالان حوزه بازی‌سازی قابل دفاع است اما اینکه هزینه‌های برگزاری این رویداد، به نسبت خروجی آن قابل دفاع باشد یا خیر ماجرای کاملا متفاوتی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی