ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

 رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه: چرا نورچشمی‌ها در لیست بانک مرکزی نیستند؟

بانک مرکزی روز گذشته لیست غیرکاملی از افراد حقیقی و حقوقی که ارز دولتی برای واردات برخی محصولات گرفته بودند را منتشر کرد. بر اساس همین لیست، واردکنندگان لپ‌تاپ مبلغی معادل ۳۵ میلیون و ۸۹ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۷

بانک مرکزی روز گذشته لیست غیرکاملی از افراد حقیقی و حقوقی که ارز دولتی برای واردات برخی محصولات گرفته بودند را منتشر کرد. بر اساس همین لیست، واردکنندگان لپ‌تاپ مبلغی معادل ۳۵ میلیون و ۸۹ هزار و ۲۶ یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند تا محصولات خود را با قیمت واقعی در بازار عرضه کنند؛ اتفاقی که «سیدمهدی میرمهدی»، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران باور دارد در حال رخ دادن است.

میرمهدی در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این پرسش که لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی را تایید می‌کند یا خیر، عنوان می‌کند که در زمینه IT این لیست را بین ۸۰ الی ۸۵ درصد تایید می‌کند اما لیست مشکلات دیگری هم دارد:

 «اشکال کلی لیست این است که نورچشمی‌هایی که ارز گرفته‌اند در این لیست حضور ندارند. خودروسازهایی که بیشترین ارز را به خود اختصاص داده‌اند در لیست نیستند. قاعدتاً باید هر شرکتی که ارز گرفته، چه خصوصی و چه دولتی، اعلام می‌شد و این ضعف دولت است که صرفاً بخشی را اعلام کرده و قضاوت کامل را بر عهده مردم قرار نداده. این وسط اصناف در حال بدنام شدن هستند در حالی که افرادی که در بخش دولتی ارز گرفته‌اند، هزاران برابر صنوف است.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا فقط ۸۰ الی ۸۵ درصد از لیست مربوط به صنعت IT را تایید می‌کند گفت: «بعضی از این شرکت‌ها برای ما آشنا و از اعضای صنف ما نیستند. متاسفانه برای واردات کالا محدودیتی وجود ندارد و برخی، زمانی که کالا وارد می‌کنند به مجموعه IT مرتبط می‌شوند. این درست نیست و ما در پی آن هستیم تا بعضی از این شرکت‌ها را مشخص کنیم و ببینیم کجا هستند. ما اسنادی از برخی از این شرکت‌ها نداریم و اکنون مشغول پیگیری این موضوع هستیم.»

میر‌مهدی از پیش‌بینی‌اش در خصوص کاهش قیمت لپ‌تاپ در روزهای آینده می‌گوید: «از روز شنبه، کسانی که کالای IT خریداری می‌کنند اگر فاکتور رسمی دریافت کنند، با مبلغ ۴۲۰۰ تومان محاسبه خواهد شد. البته هزینه‌های دیگری علاوه بر سود بازرگان به این مبلغ اضافه می‌شود. اگر اکنون به سایت شرکت‌هایی که اسمشان در لیست است بروید، می‌توانید بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی کالا خریداری کنید. البته تصور من این است که در آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود نداشته باشد و همکاران ما هم که با این قیمت در حال فروش هستند، نتوانند دوباره کالا را جایگزین کنند.»

به گفته رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، بیشتر لپ‌تاپ‌هایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند مرتبط با برندهای ایسوس، ایسر و لنوو هستند. میرمهدی اشاره می‌کند که واردکننده‌ها به دلیل قیمت بالای محصولات اپل، علاقه‌ای به واردات لپ‌تاپ‌های این شرکت ندارند: «توان خرید مردم در حال حاضر به گونه‌ای نیست که بتوانند ۱۶-۱۷ میلیون برای خرید یک لپ‌تاپ اپل هزینه‌ کنند. به همین دلیل کالاهایی وارد می‌شود که قیمت مناسب‌تری داشته باشند. اکنون صرفاً برخی مدل‌های پرطرفدارتر اپل به شکل محدود وارد می‌شود.»

لیست واردکنندگان با ارز دولتی

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بیش از ۳۵ میلیون یورو ارز دولتی به شرکت‌های واردکننده لپ‌تاپ اختصاص پیدا کرده اما این مبلغ چقدر از نیاز واقعی بازار را پوشش داده است؟ میرمهدی با اشاره به ناکافی بودن ارز تخصیصی، در پاسخ به سوال دیجیاتو خبر می‌دهد که به دلایل مختلف که هم مرتبط به شرکت‌های واردکننده است و هم گمرک، نمی‌توان گفت که نیاز واقعی بازار لپ تاپ چقدر است:

«متاسفانه گمرک آمار دقیقی ارائه نمی‌دهد که چقدر کالا وارد می‌شود و این اطلاعات را محرمانه می‌داند. در حالی که به دنبال استفاده از این اطلاعات نیستیم و فقط می‌خواهیم آمار دقیقی به دست بیاوریم. حتی اسم افراد را هم از گمرک نخواسته‌ایم تا صرفاً بتوانیم مصرف داخلی سالانه‌مان را بدانیم. بالاخره باید یک آماری برای استناد وجود داشته باشد. شرکت‌ها هم به دلیل بحث دارایی، آمار دقیقی نمی‌دهند. به همین دلیل هر آماری که اکنون به شما بدهم دقیق نیست. در حوزه IT پرفرم [پیش‌فاکتور]های زیادی برای ثبت سفارش و دریافت ارز دولتی انجام شده و به بیشتر آنها واقعاً ارزی داده نشده است. اگر اینکار انجام می‌شد مطمئن باشید که قیمت این محصولات در بازار به این شکل افزایش پیدا نمی‌کرد. بعضی شرکت‌های واردکننده دو ماه است که پول ارز و تعهد ۳۵ درصدی‌اش را در بانک گذاشته‌اند و هنوز ارزی دریافت نکرده‌اند؛ ارزش ریالی این پول اکنون نصف شده. دولت به تمام درخواست‌های حوزه IT برای ارز دولتی جواب مثبت نداد. در حالی که صنعت IT از چای‌ساز و قهوه‌ساز خیلی مهم‌تر است. ببینید در این محصولات درصد دریافت ارز چقدر بوده است.»

او همچنین خبر می‌دهد که پس از تک‌نرخی شدن ارز به شکل غیرکارشناسی، بسیاری از واحد‌های صنفی فعال در حوزه IT تعطیل و افراد زیادی بی‌کار شدند: «به هیچ عنوان نمی‌توانیم روی حرف دولت حساب باز کنیم چون هر روز چیزی که دیروز اعلام شده بود تغییر می‌کند. مشکلاتی که برای بازار به وجود آمده، بیشتر مرتبط به دولت است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • javad
    javad | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    احتمال زیاد در خودرو سازی نور چشمی ... سپاهه.... که البته طبیعیه که جرأت شو ندارن اسمش رو بیارن....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی