ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم های ردیابی چشم

هدست سه بعدی با ردیابی حرکات چشم به کمک معلولان می آید

تاکنون سیستم های ردیابی چشم متعدی برای کمک با معلولان حرکتی توسعه داده شده اند که هریک کمبودهای خود را داشته اند و حالا مدل جدیدی توسعه یافته که این مشکلات را مرتفع کرده است. ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

تاکنون سیستم های ردیابی چشم متعدی برای کمک با معلولان حرکتی توسعه داده شده اند که هریک کمبودهای خود را داشته اند و حالا مدل جدیدی توسعه یافته که این مشکلات را مرتفع کرده است.

«کریستوفر مک مورگان»، استا مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه تگزاس مشکلات سیستم های معمولی ردیابی چشم را نیاز به افراد متخصص برای کالیبره سازی و تاخیر در اجرای دستورات به خاطر لگ در پردازش حرکات چشم می داند.

مک مورگان حالا هدستی سه بعدی با عنوان «نقطه دید» را توسعه داده که با بهره گیری از یک دوربین نگاشت عمق و سیستم های ردیابی چشم دوگانه مشکلات مذکور را رفع می کند.سیستم های ردیابی چشم

اساس کار هدست به این صورت است که خروجی تصویر دوربین پس از ارسال به کامپیوتر به نقشه ای سه بعدی از محیط تبدیل می شود. با ترکیب این داده ها و خروجی سیستم ردیابی چشم ، مسیر نگاه کاربر و جسم مورد نظر او مشخص می شود.

در نتیجه سیستم توانایی اجرای دستوراتی مثل فعال سازی ویلچر الکتریکی یا راه اندازی بازوی رباتیک برای گرفتن یک شی خاص را دارد. مک مورگان در این باره می گوید:

انگیزه اصلی من در توسعه این سیستم مشاهده مشکلات مادر همسرم حین استفاده از سیستم ردیابی چشم بود که به بیماری ALS مبتلا است.

ALS یک بیماری عصبی پیشرونده است که سبب زوال تدریجی سلول‌های عصبی‌ شده و با پیشرفت بیماری افراد توانایی‌های حرکتی خود را از دست می‌دهند. به گفته مک مورگان هدست جدید به این افراد کمک بیشتری می کند:

آخرین نسخه این هدست از یک جفت عینک اسکی با دوربینی در بالای آن و سامانه های ردیابی تشکیل شده که پوشیدن آن در بازه های زمانی طولانی و حرکت با آن بسیار ساده است.

این فناوری به جز کمک به معلولان حرکتی در زمینه های دیگری نظیر بازی، اپلیکیشن های واقعیت افزوده و بررسی بیماری هایی موثر بر حرکات چشم نیز کاربرد خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی