ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد گرده افشانی
تکنولوژی

پهپاد گرده افشان مشکل کاهش تعداد زنبورها را حل می کند

پهپاد گرده افشان نه تنها عملکرد زنبورها را در مناطق عادی بهبود می بخشد بلکه در اقلیم های با شرایط آب هوایی نامساعد نیز کاربرد دارد. بخش بزرگی از تولید موادغذایی در دنیا به گرده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

پهپاد گرده افشان نه تنها عملکرد زنبورها را در مناطق عادی بهبود می بخشد بلکه در اقلیم های با شرایط آب هوایی نامساعد نیز کاربرد دارد.

بخش بزرگی از تولید موادغذایی در دنیا به گرده افشانی زنبورها وابسته است اما در سال های اخیر تعداد این حشرات مفید کاهش یافته که می تواند به فاجعه ای بزرگ در تولید غذا منجر شود.

سازمان های حفاظت از محیط زیست کاهش تعداد زنبورها را یک مشکل اساسی قلمداد کرده و نسبت به آن هشدارهای جدی را صادر کرده اند. با این حال مشکل گرده افشانی تنها به کاهش تعداد زنبورها ختم نمی شود و در مناطق اقلیمی با آب و هوای بسیار سرد، بسیار گرم یا حتی در صورت وزش شدید باد این حشرات امکان گرده افشانی ندارند.گرده افشانیاین مساله به کاهش بازدهی محصول، افزایش قیمت ها و برهم خوردن تعادل بازار منجر می شود و حالا استارتاپ آمریکایی «دراپ کوپتر» برای غلبه بر این مشکلات پهپادی را توسعه داده که کارایی قابل قبولی دارد.

دراپ کوپتر پهپاد خود را روی درخت های بادام، گیلاس و سیب آزمایش کرده که نتیجه آن افزایش ۲۵ تا ۶۰ درصدی نرخ گرده افشانی، بسته به شرایط آب و هوایی بوده است.

این پهپاد خودکار به گونه ای برنامه ریزی شده که روی ردیف های درختان و محصولات زراعی پرواز کرده و گرده ها را روی ان ها می پاشد. این روش نسبت به عملکرد زنبورها بسیار ابتدایی است چرا که این حشرات گرده گل ها را به صورت جداگانه به درختان منتقل می کنند. گرده افشانی گسترده و غیر متمرکز پیش از این هم توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می گرفت اما هزینه آن بسیار بالا بوده است.

بهترین زمان استفاده از این پهپاد پس از فصل گرده افشانی زنبورها است و در غیر این صورت زنبور گرده گل ها را روی تمام مزرعه پیدا کرده و مجبور به تکرار روش کارآمد خود نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی