ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عامل اعصاب «نوویچوک» دو نفر را در انگلستان راهی بیمارستان کرد

در دوران جنگ سرد ترور جاسوسان امری متداول میان دو بلوک شرق و غرب بود که در بعضی موارد با استفاده از سلاح شیمیایی به قربانی شدن غیرنظامیان نیز می انجامید. البته این ترورها همچنان ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

در دوران جنگ سرد ترور جاسوسان امری متداول میان دو بلوک شرق و غرب بود که در بعضی موارد با استفاده از سلاح شیمیایی به قربانی شدن غیرنظامیان نیز می انجامید. البته این ترورها همچنان ادامه دارند و در یکی از تازه ترین موارد، جاسوس دوجانبه روس «سرگی اسکریپال» و دخترش اسفند ماه سال گذشته در شهر سالیسبری انگلستان با عامل اعصاب «نوویچوک» مورد حمله قرار گرفتند.

حال خبر می رسد علی رغم تلاش نیروهای انگلیسی برای پاکسازی شهر از عوامل شیمیایی، نوویچوک همچنان در این منطقه وجود داشته و اخیراً موجب مسمومیت دو شهروند شده است. این دو نفر که به گواه شاهدان علائم حاد تشنج و کف کردن دهان (نشانه عامل اعصاب) داشتند، به بیمارستان منتقل شدند و به دلیل نشانه های مشکوک، نمونه ای از خون آنها به آزمایشگاه ارتش منتقل شد.

نوویچوک آنزیم های ضروری برای ارتباط اعصاب و عضلات را از کار می اندازد

متخصصان با آزمایش نمونه های دریافتی، به وجود عامل اعصاب نوویچوک پی بردند که با اعلام رسمی مقامات مسئول، منطقه مشکوک به این ماده در حال حاضر قرنطینه شده است. جالب است بدانید که نوویچوک اوایل دهه هفتاد میلادی توسط شوروی ساخته شد و با از کار انداختن آنزیم های ضروری برای ارتباط اعصاب و عضلات، موجب نابودی بافت های عصبی و علائمی مانند کف کردن دهان، حمله عصبی و فلج می شود.

عامل اعصاب

پزشکان برای درمان قربانیان عامل اعصاب از داروهایی برای رفع علائم اولیه و جلوگیری از حملات عصبی استفاده کرده، سپس با بهره گیری از مواد دارویی ویژه ای آنزیم های مورد اشاره را در مقابل عامل اعصاب ایمن می کنند. البته به گزارش متخصصان سلاح های شیمیایی، عامل اعصاب حالت روغنی داشته و به مدت بسیار طولانی در محیط باقی می ماند و ممکن است قربانیان بیشتری را راهی بیمارستان کند.

گفتنی است سرگی اسکریپال و دخترش در حال حاضر بهبود یافته اند؛ اما ماهیت حملات و نوع عامل به کار رفته احتمال مسمومیت افراد دیگر را در آینده افزایش می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • دادا
    دادا | ۱۴ تیر ۱۳۹۷

    لعنت به آدمی زاد ....

    • جوادی
      جوادی | ۱۴ تیر ۱۳۹۷

      زیاد سخت نگیر جنگ همیشه بوده...

مطالب پیشنهادی