ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

۱۰ مشکل اساسی در کامپیوتر‌ها و تلفن‌های هوشمند که نباید نادیده گرفته شوند

اگر تلفن همراه هوشمند یا کامپیوتر داشته باشید احتمالا با مشکلات و باگ‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اید. برخی از آن‌ها اما خبر از یک مشکل اساسی دیگر می‌دهد و سعی می‌کند شما را ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

اگر تلفن همراه هوشمند یا کامپیوتر داشته باشید احتمالا با مشکلات و باگ‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اید. برخی از آن‌ها اما خبر از یک مشکل اساسی دیگر می‌دهد و سعی می‌کند شما را از یک اشکال بزرگ با خبر کند. اشکالاتی که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید و در اولین فرصت به دنبال حل مشکل کامپیوتر و تلفن خود باشید.

در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با برخی از این نشانه‌ها آشنا کنیم. اگرچه به طور مفصل در رابطه با آن‌ها توضیح نخواهیم داد، اما شما را در حل مشکلات راهنمایی می‌کنیم. در بسیاری از موارد راه حل یکسان است و عموما با اسکن از کامپیوتر، ریست کردن سیستم عامل و یا تغییر سخت افزاری مشکلات حل می‌شوند. با ما همراه باشید.

۱. پایین آمدن چشمگیر سرعت

دستگاه‌های قدیمی تر همیشه با گذشت زمان از سرعتشان کاسته می‌شود. حقیقتی تلخ راجع به همه‌ی سخت افزار‌های دنیا. اما کاهش چشمگیر سرعت که بدون دلیل اتفاق افتاده باشد، ارتباطی به عمر سخت افزاری دستگاه شما ندارد و باید به آن توجه بیشتری داشته باشید.

اگر تلفن همراه یا لپتاپ شما، عمر چندانی ندارد اما سرعتش به شدت کاهش یافته، ممکن است در پس زمینه‌ی سیستم عامل چیزی در حال اجرا باشد که باید از بین برود. این مشکل به طور متداول در اکثر کامپیوتر‌ها با کاهش سرعت اتفاق افتاده است. همینطور در بیشتر تلفن‌های هوشمند. این مشکل می‌تواند از وجود یک بدافزار باشد تا نفوذ یک هکر در سیستم بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشید.

راه حلی آسانی برای این موضوع به طور کلی وجود ندارد و باید به طور جزئی این مشکلات را مورد بررسی قرار داد. این مشکلات می‌تواند با یک اسکن امنیتی از سیستم عامل یا حذف یک یا چند نرم افزار مشکل آفرین که برخلاف هدفشان کار می‌کنند حل شود. حتی گاهی با حذف برخی از افزونه‌ها که اخیرا به مرورگر‌های اینترنت خود اضافه کرده‌اید مشکل کاهش سرعت کامپیوتر مرتفع می‌شود.

۲. رفتار‌های دور از انتظار

مشکل کامپیوتر و تلفن‌

اگر یک بدافزار به سیستم کامپیوتر یا تلفن هوشمندتان نفوذ کند، ممکن است به شیوه‌های مختلفی نمایان شود. یکی از آن‌ها رفتار‌های ناگهانی و دور از انتظار سیستم‌ عامل است. به طوری که احساس می‌کنید یک روح از کامپیوترتان استفاده کرده است.

شاید بتوانید یکی دو بار پیش‌ آمدن رفتار‌های دور از انتظار سیستم عامل را به پای باگ‌های احتمالی بگذارید اما اگر این اتفاقات به طور مکرر اتفاق افتاد، باید آن‌ها را جدی بگیرید. برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به طور خودکار باز و بسته می‌شوند یا منو‌هایی که بدون درخواست شما ظاهر می‌شوند دیگر نشانه‌هایی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

این نوع بدافزار‌های نفوذی عموما به خوبی پنهان هستند. بنابراین ممکن است نیاز باشد تا سیستم عامل خود را به طور کامل ریست کنید (قبل از ریست از اطلاعات خود بک آپ بگیرید). البته ممکن است با استفاده از یک نرم افزار امنیتی و انجام یک اسکن کامل از سیستم عامل مشکلتان حل شود. در تلفن‌های هوشمند، رفتار‌های غیر منتظره ممکن است به خاطر پیش آمدن ایراد در صفحه‌ی لمسی دستگاه باشد. بنابراین مراجعه به متخصصان این امر می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

۳. دریافت ایمیل‌های ناشناس و ناخواسته

دزدیدن اطلاعات فردی به روش‌های گوناگونی اتفاق می‌افتد و در حقیقت رهایی از هدف قرار نگرفتن کار دشواری است. اما دریافت ایمیل‌های ناشناس یکی از نشانه‌های خطرناکی است که باید جدی گرفته شود. چرا که ممکن است کسی از اطلاعات فردی شما با خبر باشد و با ایمیل شما در سایت‌های مختلف در حال فعالیت است.

اگر کسی بدون اجازه از ایمیل شما استفاده کند احتمال اینکه اطلاعات مهم تری از شما داشته باشد هم بسیار زیاد است. بنابراین تا جایی که می‌توانید اطلاعات خصوصی را از دسترس ایمیلتان دور کنید و به دنبال فرد نفوذی باشید. در صورت امکان با کمپانی ناشناسی که برای شما ایمیل ارسال کرده تماس بگیرید تا ببینید چه اتفاقی افتاده است که این ایمیل را دریافت کرده‌اید. البته در این بین منظور از ایمیل‌های ناشناس، ایمیل‌هایی که در بخش اسپم دریافت می‌کنید نیست.

۴. تنظیمات سیستم غیر فعال است

مشکل کامپیوتر و تلفن‌

وقتی یک بدافزار بتواند دسترسی‌های ریشه‌ای به سیستم عامل‌های تلفن همراه و یا لپ‌تاپ‌ها داشته باشد، معمولا تلاش می‌کنند تا دسترسی به تنظیمات سیستم عامل را برای کاربر از بین ببرند. چرا که می‌خواهند به هر طریقی که شده از شما پنهان باقی بمانند. اگر دسترسی به تنظیمات یا بخشی از تنظیمات برقرار نباشد، احتمالا یک مهمان ناخوانده در سیستم خود دارید.

ویروس‌ها تلاش می‌کنند بعد از نفوذ به کامپیوتر، آنتی ویروس‌ها را غیر فعال کنند. بنابراین اگر آنتی ویروسی نصب شده دارید که مثل گذشته فعالیتی از خود نشان نمی‌دهد یا اصلا کار نمی‌کند، با هشدار دیگری مواجه هستید که باید به زودی در رابطه با دلایل آن تحقیق کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است برخی از گزینه‌های تنظیمات سیستم عامل به خاطر تغییراتی رخ داده باشد که خودتان خواسته یا ناخواسته ایجادشان کردید. بنابراین بهتر است قبل از نگران شدن، در رابطه با غیر فعال بودن گزینه‌ای خاص در تنظیمات تحقیق کنید.

۵. تنظیمات نرم افزار‌های مختلف دچار تغییر شده است

همانند غیر فعال شدن تنظیمات سیستم‌های عامل، باید حواستان به تغییر در تنظیمات درونی نرم افزار‌های مختلف هم باشد. یکی از قدیمی ترین تغییرات در تنظیمات درونی مرورگر‌ها اتفاق می‌افتد و صفحه‌ی ابتدایی بعد از باز کردن مرورگر یا همان Home Page دچار تغییراتی می‌شود. همچنین ممکن است این اتفاقات به طور ظاهری خود را نشان دهند. مثلا حذف یا اضافه شدن چند گزینه به رابط کاربری یک نرم افزار.

البته این موضوع خیلی جای نگرانی ندارد. ممکن است آپدیتی جدید از سمت توسعه دهندگان باشد که دور از چشم شما انجام شده. اما به طور کامل هم آن را نادیده نگیرید. کار سختی نیست تا بتوانید مطمئن شوید همه چیز سر جایش است. با یک جست و جو در اینترنت می‌توانید از آخرین تغییرات هر نرم افزار مطلع شوید.

بدافزار در موبایل‌ها کمتر اتفاق می‌افتد (البته اگر کاربر اندروید نباشید و یا برای دانلود اپلیکیشن‌ها از نرم افزار‌هایی به جز گوگل استور استفاده نکنید). اما پیش آمدنش دور از انتظار نیست. بنابراین مواظب رفتار‌های خاص و دسترسی‌های متنوع نرم افزار‌های مختلف باشید.

۶. دریافت تعداد زیادی از پیام‌های آزار دهنده

مشکل کامپیوتر و تلفن‌

دریافت پیام‌های ناگهانی یا pop-ups بخشی از نرم افزار‌ها و وب سایت‌های مدرن است که گاهی نمایش داده می‌شوند. مثلا برای ذخیره‌ی یک فایل در حافظه‌ی کامپیوتر. اما اگر تلفن هوشمند یا لپتاپ به طور مداوم با تعداد زیادی از پیام‌هایی ناشناس و عجیب و غریب مواجه شود، احتمالا مشکلی پیش آمده.

پیش آمدن این مشکل در مرورگر‌های اینترنت متداول تر است. اما ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل عظیم در لایه‌های درونی سیستم عاملتان باشد. به دقت افزونه‌های اضافه شده به مرورگرتان را بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را حذف کنید. پاک کردن حافظه‌ی کش یا Cache مرورگر هم می‌تواند گاهی مفید باشد.

بسیاری از نرم افزار‌های رایگان تلفن‌های همراه به طور مداوم به نمایش تبلیغات می‌پردازند که جای نگرانی ندارد. اما نمایش مقدار زیادی از تبلیغات به طور مداوم می‌تواند نشانه‌ای باشد که بهتر است آن را نادیده نگیرید. طبق معمول اسکن سیستم عامل با یک اپلیکیشن امنیتی مثل آنتی ویروس از راه‌های توصیه شده است.

۷. توقف‌های ناگهانی و بروز مشکلاتی در هنگام بوت

ما پیش تر به کاهش چشمگیر سرعت در سیستم‌ها اشاره داشتیم. اما توقف‌های ناگهانی و متداول در هنگام بوت دستگاه نباید نادیده گرفته شود. ما درباره‌ی یک بار یا دو بار اتفاق این پیشامد صحبت نمی‌کنیم و منظورمان متوقف شدن‌های متوالی و هر روزه است.

متاسفانه یافتن مشکل ریشه‌ای لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند خیلی ساده نیست. ممکن است مشکل از فعالیت مخفیانه‌ی یک بدافزار یا حتی مشکلی سخت افزاری در درون دستگاهتان باشد. اگر می‌توانید سیستم عامل را به زمانی قبل از پیش آمدن مشکلات ریستور کنید و ببینید که آیا مشکل از نصب یک نرم افزار یا سخت افزار بوده یا خیر.

ممکن است گاهی با تداوم این مشکل نیاز باشد تا سیستم عامل لپتاپ را مجددا نصب کنید یا تلفن هوشمند خود را ریست کنید. در رابطه با این مشکل عموما ایراد از تغییرات سخت افزاری است. همچنین شاید زمان آن فرارسیده باشد که کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن هوشمند خود را ارتقا دهید.

۸. عملکرد بسیار ضعیف باطری

مشکل کامپیوتر و تلفن‌

همه می‌دانیم که با گذشت زمان باطری ضعیف تر می‌شود و باطری تلفن هوشمندی که چهار سال است که از آن استفاده می‌کنید نمی‌تواند مثل روز اول عمل کند. اما باید حواستان به یک باطری که در نگه داشتن شارژ به شدت ضعیف عمل می‌کند هم باشد. چه در تلفن‌های هوشمند و چه در لپتاپ‌ها. اگر عملکرد آن‌ها به طور ناگهانی دچار مشکل شود، آنگاه دلایل بیشتری برای نگرانی وجود خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد، خلل در پورت شارژ یا کابلی است که از آن استفاده می‌کنید. یا شاید وجود نرم افزاری که توان زیادی از باطری دستگاه می‌گیرد. به هر حال در زمینه‌ی باطری باید همیشه به یاد داشته باشید که هرگز نمی‌توانید برای همیشه جلوی ضعیف شدن عملکردش را بگیرید و بالاخره باید به فکر تعویض آن باشید.

۹. صداهای عجیب و غریب از دستگاه

اگر هارد لپتاپ یا کامپیوتر شما صداهای عجیب و غریب ایجاد می‌کند، آنگاه ممکن است نشانه‌ای از ضعف یا خراب شدن هارد باشد. تشخیص صداهای عجیب و غریب کار دشواری نیست چرا که صداهایی خواهید شنید که برایتان تازگی دارد. استفاده از ابزار‌های نرم افزاری مثل DiskCheckup ممکن است به شما در یافتن مشکل هارد کمک کند.

هارد‌های SSD در لپتاپ‌های جدید و یا تکنولوژی‌های مشابه و جدیدی که در تلفن‌های هوشمند این روز‌ها استفاده می‌شوند صدای خاصی ندارند و عموما کمتر دچار مشکل می‌شوند. هرچند همچنان ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوند. مثل خلل در بوت کردن سیستم عامل یا ذخیره سازی فایل‌ها یکی از نشانه‌هایی است که عموما باید آن را تحت نظر داشته باشید.

از هر درایوی که استفاده می‌کنید، اگر فکر می‌کنید با ایراداتی مواجه است، مطمئن شوید که در جایی بک آپ دارید. وقتی مطمئن شدید که همه‌ی اطلاعاتتان امن است می‌توانید به فکر تغییر هارد (در صورتی که لپ‌تاپ دارید) یا ارتقا کلی کامپیوتر خود باشید.

۱۰. استفاده‌ی ناگهانی و زیاد از اینترنت

مشکل کامپیوتر و تلفن‌

یکی از نرم افزار‌های مورد استفاده شما بیشتر از حدی که باید از اینترنت استفاده می‌کند؟ این موضوع بهانه‌ای کافی برای بررسی میزان استفاده از اینترنت در تلفن و لپتاپ است.

تسک منیجر در ویندوز، Activity Monitor در مک، Network & Intertnet در تنظیمات اندروید و همچنین Cellular Menu در تنظیمات iOS احتمالا اطلاعات جامع تری به شما از استفاده‌ی نرم افزار‌های مختلف از اینترنت خواهند داد. همچنین ممکن است حس کنید برخی از نرم افزار‌ها مثل نت فلیکس یا اسپاتیفای به اندازه‌ی کافی از سهم اینترنت خود استفاده نمی‌کنند و در پخش صدا و تصویر با مشکلات نبود اینترنت یا پایین بودن سرعت مواجه هستند. دلیل این موضوع ممکن است استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی یکی از نرم افزار‌ها از اینترنت باشد.

اگر موفق به یافتن نرم افزار خرابکار شدید، ابتدا به دنبال راه حلی برای کاهش دادن استفاده‌اش از اینترنت شوید. اگر راه حلی نیافتید حذف این نرم افزار بهترین گزینه است.

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی