ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

داروی NLY01 درمان بیماری پارکینسون
علمی

تست های بالینی داروی جدید ضد پارکینسون به زودی آغاز می شود

یک داروی تجربی که توسط محققین «مرکز تحقیقات پزشکی جان هاپکینز» توسعه یافته به خوبی موفق شده تا جلوی پیشرفت بیماری پارکینسون را در موش ها بگیرد. حال قرار است به زودی آزمایش های بالینی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

یک داروی تجربی که توسط محققین «مرکز تحقیقات پزشکی جان هاپکینز» توسعه یافته به خوبی موفق شده تا جلوی پیشرفت بیماری پارکینسون را در موش ها بگیرد. حال قرار است به زودی آزمایش های بالینی این دارو بر روی انسان ها آغاز شود.

داروی مذکور در صورت عرضه، نخستین داروی دنیا خواهد بود که می تواند به جای کاهش علائم بیماری مخرب پارکینسون، به شکل موثری جلوی پیشرفت آن را بگیرد. برای این کار محققین مرکز جان هاپکینز موفق به یافتن روشی شده اند که می توان به کمک آن سلول های آستروسیت تحریک شده در بیماران پارکینسون را دوباره تحت کنترل درآورد و از تحریک تعداد بیشتری از آنها جلوگیری کرد.

داروی NLY01 درمان بیماری پارکینسون

میکروگلیا یک نوع سلول ایمنی است که تنها در مغز یافت می شود. در بیماران مبتلا به پارکینسون این سلول سیگنال هایی را در مغز آزاد می کند که سبب تحریک سلول های آستروسیت شده و این سلول ها نیز به پیوندهای میان سلول های عصبی حمله و آنها را نابود می کنند.

داروی مورد بحث که NLY01 نام دارد از خانواده داروهایی است که برای کنترل سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می شود. محققین دریافته اند که سلول های میکروگیلا در برخورد با داروی NLY01 دچار تغییر شده و از ارسال سیگنال های منفی برای تهاجمی کردن سلول های آستروسیت دست برمی دارند.

در تست های حیوانی داروی مورد بحث به خوبی توانست پیشرفت بیماری پارکینسون را در موش ها بسیار کند و یا حتی به طور کامل متوقف سازد. حتی موش های تغییر ژن داده شده که با علائم بیماری پارکینسون به دنیا آمدند نیز با کمک داروی NLY01 حدود ۱۲۰ روز بیشتر از همنوعان خود زنده ماندند.

داروی NLY01 درمان بیماری پارکینسون

حال مرحله اصلی و حساس ترین بخش پیش از تایید نهایی و عرضه باقی مانده است؛ تست انسانی. البته از آنجا که داروهای مشابه با ترکیبات به کار رفته در NLY01 همین حالا هم به طور گسترده مورد استفاده هستند، بنابراین بسیار بعید است که در مرحله تست های بالینی مشکلی به وجود بیاید.

نتایج تست های انسانی هرچه که باشد، بشر پس از سال ها بالاخره توانسته راه درمانی برای یکی از مخرب ترین و شایع ترین بیماری های لاعلاج خود پیدا کند که این دستاوردی بسیار بزرگ به حساب می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی