ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید برلیانس H230؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

حضور خودروهای چینی روز به روز در کشورمان پر رنگ‌تر می شود. عدم تمایل نسبی خودروسازان داخلی به انجام کارهای خارق العاده‌ای نظیر طراحی خودروی ایرانی و ارائه آن به بازار، سبب شده است تا ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

حضور خودروهای چینی روز به روز در کشورمان پر رنگ‌تر می شود. عدم تمایل نسبی خودروسازان داخلی به انجام کارهای خارق العاده‌ای نظیر طراحی خودروی ایرانی و ارائه آن به بازار، سبب شده است تا این عزیزان لقمه آماده را از خودروساز چینی دریافت کرده و پس از تاب دادن دستان در دور سر، آن را به مشتری ناچار و مظلوم ایرانی ارایه نمایند.

محصولات مدرن شرکت‌های معتبر بین‌المللی نیز تنها با پرداخت مبلغی معادل چند برابر قیمت اصلی آن خودروها در بازارهای بین المللی، به پارکینگ خانه‌های مشتریان ایرانی راه پیدا خواهند کرد.

برلیانس H230

در این بین مشتری ایرانی نیز با مظلومیت تمام، سری به نشانه حسرت تکان داده و ناگزیر لبخندی مصنوعی را در برابر محصولات چینی بر لب می نشاند. علی الخصوص اقشار ضعیف‌تر جامعه که حتی در این روزها، داشتن یک خودروی معمولی نیز برایشان در حد یک هدف بلندمدت مطرح است، با نگاهی به ظاهر نسبتا مناسب خودروهای چینی و قیاس آنها با محصولات قدیمی دو خودروساز بزرگ داخلی، تمایل به سمت محصولات ارزان قیمت چینی پیدا می کنند تا لااقل اندکی از رویاهای خود را بر باد رفته ندیده باشند.

یکی از محصولات چینی که می تواند بیشتر مورد توجه اقشار ضعیف‌تر جامعه واقع گردد، برلیانس H230 است. این خودرو در آگوست سال 2012 میلادی پا به عرصه بازار نهاد. آن طور که گفته شده گویا طراحی برلیانس H230 به دست طراحان ایتالیایی شرکت ایتال دیزاین انجام شده است.

برلیانس H230

با این شرایط شرکت سایپا به عنوان شریک کمپانی برلیانس در ایران، فرصت را غنیمت شمرده و مدل H220(هاچبک) و H230(سدان) را با قیمت نسبتا رقابتی روانه بازار نمود. اگرچه چند سالی از حضور برلیانس سری H200 در بازار ایران می‌گذرد، اما شاید خالی از لطف نباشد که با هم به بررسی جنبه‌های مختلف این خودروی کوچک جثه و ارزان قیمت بپردازیم.

بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا باهم به بررسی جنبه‌های مختلف برلیانس H230 بپردازیم.

طراحی ظاهری و بدنه

برلیانس H230

نمای ظاهری برلیانس H230 با توجه به آنکه در رده سدان های کوچک اقتصادی جای می‌گیرد، چندان هیجان انگیز نیست اما به هر حال با نگاهی به رقبای اصلی این خودرو در بازار ایران که عمدتاً محصولاتی قدیمی هستند، ظاهر H230 را می‌توان قابل قبول دانست.

نمای روبروی برلیانس H230 عمدتا از خطوطی مستقیم و غیرمنحنی تشکیل شده که به صورت شکسته و زاویه دار به یکدیگر پیوند خورده‌اند. چراغ‌ها نیز به صورت ذوزنقهای فرم طراحی شده‌اند و چندان شِمای زیبایی ندارند؛ هرچند که نمی‌توان آنها را زشت پنداشت چراکه در ارتباط با سایر عناصر چهره H230 از هماهنگی کافی برخوردار هستند.

برلیانس H230

جلوپنجره H230 به سان یک فرم هندسی خمیده بوده که درون آن تزیینات کرومی به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که دو نوع جلو پنجره در این محصول تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

یک مجرای نسبتا بزرگ ورود هوا در بخش زیرین سپر جلو با زمینه مشکی رنگ به چشم می‌خورد که در دو طرف آن جایگاه چراغ‌های دایره‌ای مه شکن آرام گرفته‌اند. به طور کلی چهره H230 حرف زیادی برای گفتن ندارد اما می‌شود این طور بیان نمود که در قیاس با چهره قدیمی رقبای اصلی خود تقریبا زیبا و دلنشین‌تر به نظر می‌رسد.

در نمای کناری برلیانس H230 تهاجمی تر شده تا هیجان بصری سبک طراحی این خودرو افزایش داده شود. این کار از طریق ایجاد برخی خطوط حجمی در قسمت بالا و پایینی درب‌ها صورت گرفته است.

یکی از این خطها از انتهای بالایی چراغ عقب شروع شده و با شیب ملایم به نواحی بالای گلگیر جلو ختم می‌شود. در قسمت های تحتانی درب‌ها نیز حجم دهی ساده‌ای پدیدار شده است. سایز فریم پنجره ها ذره‌ای کوچک به نظر می‌رسد که البته چندان نامتناسب با ابعاد کلی بدنه نیست و طراحی ساده و مناسبی دارد.

برلیانس H230

شیب شیشه عقب بعلاوه طول کوتاه صندوق عقب موجب می شود تا انسان به یاد طراحی اتومبیل‌های به اصطلاح فست‌بک بیفتد. استفاده از آنتن سقفی سنتی نیز از جمله نکات دوست نداشتنی نمای کناری اچ 230 محسوب می‌شود. سایز چرخ‌ها متناسب با ابعاد کلی بدنه جلوه می‌کند.

نمای پشت برلیانس H230 نیز تقریبا ساده بوده اما به سبکی قابل قبول طراحی شده است. ارتفاع چراغ‌ها کمی بلندتر از حد معمول احساس می‌شود و از گرافیک دو رنگ سفید-قرمز در آنها بهره گرفته شده است. اثری از حجم دهی‌های هیجان‌انگیز در این نما پدیدار نیست و تنها جایگاه نصب پلاک درون یک فرورفتگی بر روی درب صندوق عقب تعبیه شده است.

برلیانس H230

سپر عقب به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده و ناحیه زیرین این قسمت از یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ که چراغ‌های مه شکن (شب نما) قرمز رنگ باریک و کشیده در دو انتهای جانبی آن حضور دارند، استفاده شده است.

به طور کلی طراحی ظاهری برلیانس H230 را نمی‌توان آنچنان زیبا و هیجان انگیز دانست اما قطعاً این سبک از طراحی به هیچ عنوان زشت و زننده نخواهد بود و میتواند مورد پسند عمده خریداران خودروهای سدان اقتصادی به ویژه در کشورمان واقع گردد.

طراحی داخلی و کابین

برلیانس H230

فضای داخلی کابین برلیانس H230 کاملا مطابق با معیارهای یک سدان کوچک اقتصادی طراحی شده و از نمای ساده اما نسبتا دلنشین به ویژه در بخش داشبورد بهره‌مند گردیده است.

متریال اصلی کابین و داشبورد از جنس پلاستیک سخت و ارزان قیمت است که برای یک چنین محصول چینی در چنین کلاس قیمتی ای نمی تواند انتظاری جز این داشت. دریچه های میانی تهویه که در بخش بالایی کنسول میانی دارای فرم بیضی- مستطیل بوده و همانند خویشاوندان خود در دو انتهای کناری داشبورد که دارای فرم دایره‌ای شکل هستند، کاملا ساده و معمولی به نظر می‌رسد.

خبری از صفحه نمایشگر لمسی داشبورد در این خودرو نیست و به جای آن یک صفحه نمایشگر کوچک تک رنگ به نمایش اطلاعاتی همچون ساعت و دما مشغول است. کلیدهای چرخان سیستم تهویه فرم جالبی دارند و زیبا به نظر می‌رسند.

همچنین سیستم صوتی فابریک این خودرو نیز در بخش زیرین کلیدهای سیستم تهویه جانمایی شده و انبوهی از دکمه‌ها و کلیدها بر روی پنل آن قابل مشاهده است. یک فضای کوچک مکعبی شکل نیز در این قسمت به جهت نگهداری وسایل کوچک نظیر تلفن همراه تعبیه شده است.

غربیلک فرمان ظاهر خوبی داشته و خوش دست به نظر می‌رسد اما جنس متریال آن اصلا دلنشین نیست. پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان دارای ظاهری معمولی بوده و اجزای آن از قبیل عقربه‌های نشانگر دور موتور و سرعت خودرو به همراه نمایشگر کامپیوتر سفری به فرم سنتی (نمایشگر کامپیوتر سفری در فضای خالی بین دو عقربه) قرار گرفته اند.

رنگ آمیزی دو رنگ داشبورد و غربیلک فرمان به صورت مشکی- نقره‌ای نیز چندان خالی از لطف نیست. صندلی‌ها دارای فرم نسبتا عادی هستند و به اندازه کافی سرنشین را در بر می‌گیرند اما کمی سفت هستند و نرمی مناسبی ندارد.

دید به جلو مناسب است اما به دلیل سایز کوچک شیشه عقب، دید به سمت پشت خودرو چندان مورد پسند نیست. همچنین سرنشینان بلندقد در صندلی‌های ردیف عقب چندان راحت نخواهند بود و این بخش بیشتر مناسب دو سرنشین بزرگسال با قد متوسط رو به پایین است.

برلیانس H230

یکی از نکات مثبت برلیانس H230 صندوق عقب حجیم آن است که دارای گنجایشی معادل حدود ۵۰۰ لیتر است و می‌تواند بسیاری از نیازهای خانواده‌های ایرانی را برطرف نماید.

به طور کلی کابین H230 با وجود متریال نه چندان مرغوب آن از طراحی قابل قبولی برخوردار بوده و در صورت اضافه نمودن صفحه نمایشگر لمسی به طور استاندارد به این بخش، می‌تواند نمره قبولی را از مشتریان کسب نماید.

تجهیزات و امکانات رفاهی و آپشن های برلیانس H220/ H230

تیپ دستی تیپ (AMT)
تجهیزات ایمنی و رفاهی
کیسه هوای راننده وسرنشین  دارد  دارد
مجهز به سیتسم پیشرفته ترمز EBD+ABS  دارد  دارد
سیستم تهویه مطبوع  دارد  دارد
سانروف برقی  ندارد  دارد
سنسور پارک دنده عقب   ندارد  دارد
صندلی راننده و سرنشین جلو قابل تنظیم در ۴ جهت  دارد  دارد
شیشه بالابر برقی (شیشه های جلو و عقب)  دارد  دارد
قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور  دارد  دارد
سیستم صوتی رادیو، ورودی USB، ۲ عدد بلندگو+۲ عدد توییتر رادیو، پخش سی دی، ورودی USB، ۴ عدد بلندگو+۲ عدد توییتر
تنظیم الکترونیکی آینه های جانبی  دارد  دارد
تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو  دارد  دارد
چراغ مه شکن جلو   ندارد  دارد
میله فرمان جمع شونده (مستهلک کننده ضربه)  دارد  دارد
سیستم تاشو برای صندلی عقب ۴:۶  دارد  دارد
باز شدن خودکار دربها هنگام تصادف  دارد  دارد
قفل اتوماتیک دربها هنگام رسیدن به سرعت ۲۰km/h  دارد  دارد
سیستم ضد سرقت موتور(ایموبلایزر ای سی یو)  دارد  دارد
هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی  دارد  دارد
صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس (صندلی کودک)  دارد  دارد
قفل شیشه محافظ کودک  دارد  دارد
کامپیوتر اطلاعات سفر  دارد  دارد

توجه:

با توجه به نوع تیپ و آپشن خودروها، همواره امکانات انتخاب خودروهای رؤیت شده در نمایندگی های مجاز، ملاک تحویل خودرو به مشتریان می باشد.

مشخصات فنی و قوای محرکه برلیانس H220/ H230

برلیانس H230

برلیانس H230 در ایران به پیشرانه چهار سیلندر خطی 1.5 لیتری مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید توان خروجی معادل 103 اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن نیز برابر 138 نیوتن متر است. شایان ذکر است که بیشینه توان و گشتاور این موتور به ترتیب در دوره های 5800 و 3800rpm نمایان می‌شوند.

سیستم فرمان از انواع الکتریکی بوده و سیستم تعلیق بخش جلوی این خودرو از نوع مکفرسون است. تعلیق عقب نیز به صورت نیمه مستقل طراحی شده است. ترمزهای جلو به صورت دیسکی بوده و در عقب از انواع کاسه‌ای بهره گرفته شده است.

وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به سمت چرخ‌های جلو بر عهده دو نوع گیربکس تقریبا مختلف گماشته شده است. یکی از آنها به صورت 5 سرعته دستی بوده و در مدل اتوماتیک از نوع شش سرعته AMT ساخته GETRAG آلمان استفاده شده است.

نکته ای که شما عزیزان در مورد گیربکس AMT بایستی بدانید، این است که این گونه جعبه دنده‌ها از نظر فنی و ساختاری، تفاوت بنیادی با نمونه دستی ندارند اما عملیات کلاچ‌گیری در این سیستم از زیر پای راننده حذف شده و توسط یک مجموعه رباتیک هوشمند انجام می‌شود. اینگونه از جعبه دنده‌ها در سال 1996 برای نخستین بار توسط شرکت BMW به بازار عرضه شد که در واقع همان گیربکس دستی اتوماتیک شده هستند، اما این جعبه دنده ها معمولا عملکرد مناسبی در هنگام تعویض دنده ندارند و از همین رو حالا تنها در خودروهای اتوماتیک بسیار ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرند.

وزن این خودرو در حدود 1194 کیلوگرم بوده و مصرف سوخت آن به طور متوسط معادل 6.5 لیتر اعلام شده است. ظرفیت باک خودرو نیز برابر 42 لیتر است.

تجربه رانندگی با برلیانس H220/ H230

برلیانس H230

با وجود پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی و ضرایب نسبتا بلند دنده‌ها در گیربکس، قاعدتا نباید انتظار شتاب آنچنانی از این سدان کوچک اقتصادی داشت.

سیستم تعلیق این خودرو با وجود طراحی ساده خود، نرمی نسبتا خوبی را به نمایش می‌گذارد و رفاه کابین از این جهت قابل قبول است. عملکرد ترمزها نیز بر خلاف انتظار چندان بی‌کیفیت نبوده و وظیفه خود را در حد کافی به انجام می‌رسانند.

در حین عبور از پیچ حرکت گهواره‌ای در حد انتظار احساس می‌شود که البته چندان نگران کننده نیست اما به هرحال، هندلینگ این خودرو را نمی‌توان چندان جذاب و جوان پسند دانست.

برلیانس H230

جعبه‌دنده خودروی اتوماتیک مورد بررسی از نظر زمان تعویض دنده‌ها، چندان دقیق و به موقع عمل نمی‌کند و عملکرد گیربکس اتوماتیک به هیچ وجه مطلوب ما نبود چراکه تعویض دنده‌ها سر وقت انجام نمی‌گرفت و حتی در حالت تیپ ترونیک نیز نقایصی از این جهت مشاهده شد که احتمالا ناشی از ایرادات نرم افزاری بوده است و امیدواریم شرکت سازنده با به روز رسانی نرم افزار مربوطه و یا به طریقی این نقایص را برطرف کرده باشد.

رقبا و محصولات مشابه برلیانس H230

برلیانس H230

برلیانس H230 در ایران بایستی با بسیاری از سدان های قدیمی اما تازه تولید نظیر انواع سمند، پژو پارس، تندر90، پژو 206 و 207 صندوقدار، جک جی4، BYD F3 و ... به رقابت بپردازد. اما از نظر قیمتی تقریبا در شرایط فعلی بازار هیچ خودرو اتوماتیکی با قیمت برلیانس H220/H230 عرضه نمی شود و شاید تنها رقیب مستقیم و اتوماتیک این خودرو، سایپا کوییک باشد که البته نمی تواند از نظر ایمنی یا مشخصات فنی قابل قیاس با این برلیانس ارزان قیمت قلمداد شود.

قیمت و شرایط فروش برلیانس H230

برلیانس H230

با توجه به قیمت‌های اعلام شده در وبسایت شرکت سایپا، مدل دنده دستی برلیانس H230 از بهایی در حدود 44 میلیون تومان برخوردار بوده و قیمت نسخه اتوماتیک آن نیز چیزی در حدود 49 میلیون تومان اعلام شده است. همچنین جدیدترین شرایط فروش برلیانس H230 از سوی شرکت سایپا را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید.

مزایا و معایب برلیانس H230

برلیانس H230

مزایا
  • ظاهر قابل قبول نسبت به اکثر رقبای داخلی
  • طراحی داخلی خوب
  • قدرت کافی پیشرانه
معایب
  • متریال نامناسب کابین
  • کارایی نه چندان مطلوب گیربکس اتوماتیک
  • فقدان صفحه نمایشگر لمسی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Manuchehr_Farahmand
    Manuchehr_Farahmand | ۲۴ تیر ۱۳۹۷

    موتور این ماشین چیه یا مشابه و کپی کودوم خودرو هست؟

    • Mehdi Mirahmadi
      Mehdi Mirahmadi | ۵ اسفند ۱۳۹۷

      از موتور طرح 4A9 MITSUBISHI

  • R@din
    R@din | ۱۶ تیر ۱۳۹۷

    آشغال

    • Mehdi Mirahmadi
      Mehdi Mirahmadi | ۵ اسفند ۱۳۹۷

      چه با ادبی تو!

مطالب پیشنهادی