ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

غار تایلند
تکنولوژی

مهندسانی از اسپیس اکس و بورینگ کمپانی در راه نجات فوتبالیست های محبوس در غار

حدود 2 هفته است که 12 پسر بچه 11 تا 16 ساله به همراه مربی فوتبال 25 ساله خود در غاری در تایلند محبوس شده اند. اکنون مهندسانی از شرکت های بورینگ کمپانی و اسپیس ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

حدود 2 هفته است که 12 پسر بچه 11 تا 16 ساله به همراه مربی فوتبال 25 ساله خود در غاری در تایلند محبوس شده اند. اکنون مهندسانی از شرکت های بورینگ کمپانی و اسپیس اکس در راه چیانگ رای هستند تا به تیم نجات بپیوندند.

در 2 تیر ماه بود که این 13 نفر برای گشت به غار«تام لوآنگ» در استان چیانگ رای رفته بودند که به علت وقوع سیل در آن محبوس شدند. پس از آن عملیات نیروهای امداد و نجات (تصویر تیتر مطلب) برای نجات آنها آغاز شد و پس از 10 روز اعلام شد که وضعیت سلامتی آنها پایدار است. یکی از مشکلاتی که در این بین وجود دارد این است که اکثر محبوس شوندگان فاقد مهارت شنا کردن هستند.

غار تایلند
پسر بچه ها در فاصله 4 کیلومتری از ورودی غار محبوس شده اند.

در صورت حفاری، باید بیش از 600 متر به عمق نفوذ کرد

به گزارش رویترز یکی از راه حل هایی که پیشنهاد شده بود، رساندن آب، غذا و اکسیژن به آنها تا زمانی است که در ماه های آتی فصل بارندگی پایان یابد تا نجات شروع شود. راه حل دیگر ایجاد حفره هایی در جنگل بالای غار است تا به این طریق عملیات نجات آغاز گردد. البته یکی از مشکلات این است که حفاری باید تا عمق 600 متری در سنگ آهک های شکننده پیش برود.

ایلان ماسک، موسس این دو کمپانی یاد شده خبر از کمک مهندسان داده، البته مشخص نکرده که تیم او در زمان رسیدن به محل حادثه چه کاری قرار است انجام دهند.

سخنگوی از بورینگ کمپانی در تماس با وبسایت ورج اعلام کرده:

«ما در حال مذاکرده با دولت تایلند هستیم تا ببینیم چطور می توانیم کمک کنیم. ما افرادی از اسپیس اکس و بورینگ کمپانی را از ایالات متحده به تایلند فرستاده ایم تا پشتیبانی را پیشنهاد دهیم».

غار تایلند
تصویری از پسر بچه ها که توسط تیم امداد و نجات منتشر شد

او در ادامه اعلام کرده به محض اینکه دریابند دقیقاً چگونه می توانند کمک کنند، اقدام خواهند کرد.

فصل بارندگی در راه است که عملیات نجات را مشکل تر می کند

تا کنون تیم فوتبال محبوس شده غذا و دارو دریافت کرده اند و به نظر می رسد به همین ترتیب تا زمان نجات جان به در ببرند. مشکلی که اکنون نیروهای امداد و نجات با آن روبرو هستند، آب گرفتگی بخشی از غار است و باران های شدید نیز در راه هستند که عملیات را بیش از پیش با مشکل مواجه می کنند.

ماسک گفته که به تحت کنترل بودن اوضاع توسط دولت تایلند شک دارد ولی خوشحال می شود اگر بتواند به نحوی کمک کند. او در ادامه در توییتی اعلام کرده:

«شرکت بورینگ رادار زمین نفوذ پیشرفته ای دارد و می تواند به خوبی حفره هایی [در زمین] حفر کند».

غار تایلند

ماسک در توییتی به «جیمز یِنبامرونگ»، مدیرعامل استارتاپ حوزه فضای تایلندی «مو اسپیس» راهکارهای بالقوه ای را پیشنهاد کرده؛ از جمله یک لوله فرار پر شده با هوا و یا فراهم کردن پمپ هایی برای نیروی دریایی تایلند برای حل مشکل سیل که نیروی مورد نیاز آنها توسط باتری پک های تسلا فراهم می شود.

«جانی اینفانتینو» رئیس فیفا هم از پسر بچه های محبوس شده دعوت کرده بود در مسابقه فینال جام جهانی که در 15 جولای (24 تیر ماه) در مسکو برگزار می شود، شرکت کنند؛ البته به شرطی که به موقع نجات پیدا کنند.

غار تایلند

پیش از این به دنبال طوفان ماریا تیمی از تسلا برای بازیابی و ذخیره انرژی مورد نیاز برای بیمارستان ها و شهر های کوچک به پورتوریکو اعزام شده بودند.

اکنون با نزدیک شدن فصل بارندگی، مهمترین مسئله برای نجات، زمان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۶ تیر ۱۳۹۷

    در غار یه چیزی بسازن اب واردش نشه،بعد با یه پمپ قوی تو چند روز میشه کل آب هارو تخلیه کرد،نمی دونم چرا منو نمی برن برا نجات.?

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۶ تیر ۱۳۹۷

    اینا خیلی داخل غار رفتند ! با توجه به اطلاعاتی که شنیدم بهترین کار صبر کردنه تونل و این کارا مطمعنان جواب نمیده یه غواص حرفه ای تو همین راه به دلیل نرسیدن اکسیژن مرد اینکه به بچه ها غواصی یاد بدین اشتباست

مطالب پیشنهادی