ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تزریق گروه خونی اشتباه چه عواقبی در پی دارد

برای بسیاری از مردم سوال است که تزریق گروه خونی اشتباه چه عواقبی در پی دارد. جواب این سوال به گروه خونی فرد انتقال دهنده و گیرنده‌ی آن بستگی دارد. در ابتدا باید به توضیحی کوتاه ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

برای بسیاری از مردم سوال است که تزریق گروه خونی اشتباه چه عواقبی در پی دارد. جواب این سوال به گروه خونی فرد انتقال دهنده و گیرنده‌ی آن بستگی دارد.

در ابتدا باید به توضیحی کوتاه در رابطه با خون بپردازیم؛

به طور کلی، ۴ نوع گروه خونی وجود دارد: AB ،B ،A و O. براساس آنتی ژن های موجود روی سطح گلبول قرمز، گروه خونی هر فردی مشخص می شود. هر یک از این گروه های خونی نیز البته به دو دسته + و - تقسیم می شوند.

دو نوع آنتی ژن وجود دارد: A و B. اگر شما آنتی ژن A را داشته باشید، گروه خونی شما A است و اگر آنتی ژن B را داشته باشید، گروه خونی تان B است. زمانی که هر دو را دارید، نام آن به AB تغییر پیدا می کند و وقتی هیچ کدام را نداشته باشید، گروه خونی تان O است.

وقتی آنتی ژنی روی یک گلبول قرمز وجود داشته باشد، بنابراین آنتی بادی مخالف آن نیز در پلاسما وجود دارد. برای مثال، گروه خونی A، آنتی بادی ضد گروه خونی B را دارد و بالعکس. گروه AB هیچ یک از آنتی بادی ها را ندارد و گروه O هر دو را دارد. آنتی بادی ها در زمان تولد وجود ندارند اما بعدها طی دوران نوزادی به وجود می آیند و تا آخر عمر پابرجا می مانند.

به همین دلیل است که خون گروه O را می‌توان به تمامی افراد تزریق کرد و افرادی با گروه خونی AB قادر نیستند به فردی که گروهی غیر از آنها دارد، خون بدهند.

حال در سه مورد ممکن است مشکل به وجود آید:

۱. اگر گروه خونی B به فردی با گروه خونی A تزریق شود.

۲. اگر گروه خونی A به فردی با گروه خونی B تزریق شود.

۳. اگر گروه خونی غیر از O به فردی با گروه خونی O تزریق شود.

پس از این سه مورد، پدیده‌ای به نام واکنش انتقال خون همولیتیک رخ می‌دهد. بدین شکل که سیستم ایمنی بدن گیرنده دست به کار شده و به خون انتقال یافته وحشیانه حمله می‌کند. بدین صورت این سلول‌ها از هم جدا شده و مواد شیمیایی بسیار مضری در سطح خون پخش می‌شوند.

در نتیجه شخص به شدت مریض شده و کلیه‌هایش از کار می‌افتند. از نشانه های این اتفاق ظهور علائم آنفلانزا و ادرار خونین رنگ است. پس از آن، به احتمال بسیار قوی، شخص شوکه شده و در نهایت می‌میرد. به همین دلیل است که متخصصان پزشکی این قضیه را بسیار بسیار جدی می‌گیرند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • JAGHE
    JAGHE | ۱۸ تیر ۱۳۹۷

    بیشتر شبیه دانستی بود مقاله در هر صورت ممنون اطلاع دادین ??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی