ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مودم 5G
تکنولوژی

احتمال پایان همکاری اپل و اینتل؛ مودم های 5G آیفون را چه شرکتی خواهد ساخت؟ [به روز رسانی]

اینتل آنقدر در حوزه ساخت چیپ اهمیت و قدرت دارد که برخی به آن لقب «چیپزیلا»، برگرفته از واژه «گودزیلا» را داده اند، با این حال همکاری این کمپانی با اپل ممکن است در آینده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۵

اینتل آنقدر در حوزه ساخت چیپ اهمیت و قدرت دارد که برخی به آن لقب «چیپزیلا»، برگرفته از واژه «گودزیلا» را داده اند، با این حال همکاری این کمپانی با اپل ممکن است در آینده پایان یافته و موقعیت آنها در بازار تا حدودی تضعیف شود.

اپل و کوالکام در سال های اخیر بر سر حقوق پتنت ها درگیر مجادلات دامنه داری بوده اند که بارها پای آنها را به دادگاه کشانده است. بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که این مساله باعث پایان همکاری این دو شرکت شده و در نتیجه اپل مودم های مورد نیاز خود را تنها از اینتل تامین خواهد کرد.

با این حال به نظر می رسد این مشارکت نیز چندان پایدار نخواهد بود چرا که به گفته منابع آگاه اپل طی یادداشتی به مسئولان اینتل اعلام کرده از آیفون های ۲۰۱۹ به بعد قصد استفاده از مودم های 5G این شرکت را ندارد. مودم 5Gبر اساس این گزارش اینتل پس از اطلاع از این مساله تحقیق روی مودم 5G را متوقف کرده و ممکن است کل این پروژه را کنار بگذارد چرا که اپل بزرگترین و احتمالا تنها مشتری مودم های 5G بوده است. علاوه بر این آنها مدعی شده اند که تصمیم اپل برای مجهز ساختن آیفون به 5G در کنار پروتکل فوق سریع وای-گیگ (WiGig)، چالش های جدید و پیش بینی نشده ای را به آنها تحمیل خواهد کرد.

هنوز مشخص نشده چه منطقی پشت این تصمیم وجود دارد. آیا اپل قصد دارد تولید مودم های خود را تنها به مدیاتک بسپارد یا خود تولید آنها را بر عهده خواهد گرفت؟ از آنجایی که اخیرا جنگ تجاری بین چین و آمریکا شدت گرفته بعید به نظر می رسد اپل تمام تخم مرغ های خود را در سبد مدیاتک بگذارد.

از سوی دیگر اگر تنها یک ارگان توانایی فنی، منابع و زیرساخت لازم برای تست و پیاده سازی مودم 5G را داشته باشد، آن شرکت اپل است؛ بنابراین ممکن است در آینده شاهد توسعه مودم های اپل باشیم.

 

تاریخ انتشار خبر اولیه: 15 تیر ماه 97

 

به روز رسانی:

منبع اولیه ای که خبر را اعلام کرده بود اکنون پاسخی از اینتل دریافت کرده که برخی از ادعاهای پیشین را نقض می کند. به گزارش ونچربیت، سخنگوی اینتل اعلام کرده:

«تعاملات با مشتریان 5G و نقشه راه برای سال های 2018 تا 2020 تغییری نخواهد کرد. ما به تعهدات خود برای پروژه ها و طرح های 5G متعهد هستیم».

وقتی سوال شده که پاسخ مذکور به معنی این است که اپل مشتری مودم های 5G اینتل است یا خیر، تنها این گونه پاسخ داده شده: «بخشی از موضوع مربوط به مودم های 5G نادرست است».

درگزارش به روز شده جدید اشاره شده که «سانی پیک» در واقع یک مودم 5G اینتل نیست و بر خلاف آنچه که در ابتدا ادعا شده بود، حاصل ترکیب وای فای، بلوتوث و 5G در یک چیپ نخواهد بود.

در عوض قطعه معرفی نشده مذکور تنها چیپ بلوتوث و وای فای را ترکیب می کرده و انتظار می رفت از پروتکل فوق سریع وای-گیگ (WiGig) پشتیبانی کند. البته گزارش شده که در نهایت تولید این چیپ به مشکل برخورده. منابعی از اینتل اعلام کرده اند که کار روی این چیپ متوقف شده و در عوض توسعه نمونه دیگری آغاز شده که قرار است اپل مشتری اصلی آن باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی