ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ربات‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی حرکات انسان را تقلید می‌کنند [تماشا کنید]

به تازگی دانشمندان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، ربات‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی جدیدی طراحی کرده‌اند که قادرند تمامی حرکات یک انسان را تقلید کنند. بدین ترتیب ربات‌های یاد شده قادرند با مشاهده انجام هر فعالیتی توسط ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

به تازگی دانشمندان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، ربات‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی جدیدی طراحی کرده‌اند که قادرند تمامی حرکات یک انسان را تقلید کنند. بدین ترتیب ربات‌های یاد شده قادرند با مشاهده انجام هر فعالیتی توسط انسان، آن را به حافظه خود سپرده ، مهارت جدیدی را به دانسته‌های خود بیافزایند و بارها آن را تکرار کنند.

نسل جدید ربات‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی قادرند با استفاده از روش‌های جدید، بسیار سریعتر از دیگر ربات‌ها مهارت جدید را بیاموزند. اگر روند توسعه‌ی روش‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی پیشرفت کند، آنها قادر خواهند بود که در آینده‌ای نزدیک با مشاهد‌ه دقیق عملکرد انسان فعالیت‌های سخت و مهم زیادی را به انجام برساند.

سرپرست این پروژه معتقد است که یادگیری یک مهارت جدید تنها با مشاهده انجام آن یا همان تقلید یک عملکرد از اساسی‌ترین قسمت‌های هوش انسانی و حیوانی به شمار می‌رود. به باور او چنین مسئله‌ای موجب می‌شود که ارتباط با ربات‌ها به مراتب راحت‌تر و سریعتر از قبل صورت پذیرد چرا که تنها لازم است فعالیت مورد نظر را یک بار برای ربات انجام دهید تا بتواند آن فعالیت را تکرار کند.

ربات یاد شده در آزمایش‌های بسیاری موفق ظاهر شده. برای مثال روند تکان دادن یک شی را توسط انسان مشاهده کرده و آن را دقیقاً به همان شکل دوباره انجام داده است.

تیم طراح این تکنولوژی جدید عنوان کرده که با ترکیب دو الگوریتم مختلف موفق شده‌اند که روش سریعی برای تقلید ربات از عملکرد انسان را طراحی کنند؛ یکی از آنها در واقع الگوریتم یادگیری است که به ربات کمک می‌کند تا که عملیات انجام شده را با یکدیگر ترکیب کرده و به هرشکلی که شد آنها را پشت سر هم انجام دهد.

مکانیزم دیگر، الگوریتم تقلید است که به ماشین کمک می‌کند حرکات جزئی را با مشاهده عملکرد انسان بلافاصله بدون هیچ عیب و نقصی تکرار کند.

محققان دانشگاه برکلی آمریکا با ترکیب این دو ویژگی موفق شده‌اند که شرایطی فراهم آورند تا ربات‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی قادر باشند تمامی حرکات انجام شده توسط انسان را در حافظه‌شان ضبط کرده و آن را بدون هیچ عیب و نقصی تکرار کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی