ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مقایسه سه کراس اورر کوچک سایز سانگ یانگ تیوولی، رنو داستر و رنو کپچر

در سال های اخیر بخش اعظمی از فروش خودروها در بازه قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان مربوط به کراس اورهای سایز کوچکی مثل سانگ یانگ تیوولی، رنو داستر و رنو کپچر بوده است. به همین ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در سال های اخیر بخش اعظمی از فروش خودروها در بازه قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان مربوط به کراس اورهای سایز کوچکی مثل سانگ یانگ تیوولی، رنو داستر و رنو کپچر بوده است.

به همین دلیل شرکت های مختلف سعی کردند تا با عرضه یک محصول کراس اور در بازار این خودروها عرضه اندام کرده و در رقابت بین آن ها شرکت کنند.

از آن جا که کیا و هیوندای به همراه تویوتا کراس اوری در این بازه قیمتی نداشتند. شرکت های دیگر توانستند جای خالی آن ها را پر کنند.
اکثر خریداران خودرو که سرمایه ای بیشتر از 50 میلیون تومان دارند به دنبال خودروهای اتوماتیک هستند.

به علاوه خریدارانی که مبلغی بیش از 100 میلیون تومان دارند نیز به دنبال کراس اورهایی با ارتفاع بیشتر نسبت به مدل های سدان و یا هاچبک می باشند.

کپچر

از طرف دیگر رویه خودروسازان نیز در چند سال اخیر به کلی تغییر کرده است و کمپانی ها با استفاده از پلت فرم محصولات سدان و هاچبک خود و تغییر بدنه آن ها دست به عرضه خودروهای کراس اوور زده اند و اکثر خریدارن جدید نیز به دنبال این دست از محصولات هستند.

در ادامه به بررسی و مقایسه سه محصول در این بخش از بازار خواهیم پرداخت. این سه خودرو با وجود تفاوت بسیار با یکدیگر در یک بازه قیمتی تقریبا مشابه قرار داشته و رقیب یکدیگر به حساب می آیند.

در این مقایسه دو محصول متفاوت از رنو یعنی کپچر و داستر و خودروی سانگ یانگ تیوولی به عنوان یکی از پر فروش ترین کراس اورهای بازار ایران حضور دارند.

وضعیت بازار این 3 کراس اور

در حال حاضر و در بازار بسیار نابسامان فروش خودرو، تیوولی در مدل 2018 که با یک فیس لیفت جزیی همراه است توسط سانگ یانگ و نماینده آن در ایران یعنی شرکت رامک خودرو عرضه می شود. این کراس اوور با قیمت 190 میلیون تومان در مدل آرمور در بازار خرید و فروش می شود.

پیش از این تیوولی در دو تیپ الیت و اسپرت عرضه می شد که مدل اسپرت فاقد سانروف و دارای بال سقفی و رنگ متفاوت در سقف و ستون ها است. گرچه در نهایت احتمال کم و زیاد بودن برخی از آپشن ها در تیوولی وجود دارد.

داستر نیز در حال حاضر تنها در نسخه دو دیفرانسیل مدل 2017 توسط نگین خودرو عرضه می شود و حدودا در بازار 180 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

رنو کپچر نیز یک فیس لیفت در مدل 2018 دریافت کرده است که البته هنوز عرضه مدل 2018 آن در ایران توسط شرکت ایران خودرو آغاز نشده است. در حال حاضر مدل 2017 این خودرو در حدود 150 تا 160 میلیون تومان به صورت صفر کیلومتر در بازار خرید و فروش می شود.

سطح تجهیزات و امکانات

داستر به طور کلی در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه شده است و بسته به مدل و تیپ خودرو امکانات و تجهیزات متفاوتی دارد.

این خودرو دارای 2 کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین کناری، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA، آینه های جانبی برقی، سنسور و دوربین دید عقب، کروز کنترلی و محدود کننده سرعت، سیستم صوتی و مولتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به خروجی USB، بلوتوث، mp3 و میکروفن داخلی، رینگ 16 اینچی و...است.

رنو کپچر نیز در تیپ ها و مدل های مختلفی توسط هر دو شرکت ایران خودرو و نگین خودرو عرضه شد، اما شرکت نگین خودرو پس از مدت کوتاهی عرضه این کراس اوور را متوقف و آن را به ایران خودرو واگذار کرد.

در بازار های جهانی کپچر در تیپ های zen و intens عرضه می شود اما فروشنده بدسلیقه آن در ایران یعنی شرکت ایران خودرو این کراس اوور را با کد تیپ به فروش می رساند و در آخرین بخش نامه مربوط به این خودرو 4 تیپ مختلف و 2 قیمت متفاوت دیده می شود.

در هر صورت امکانات این خودرو به صورت زیر است:
4 ایربگ مخصوص راننده، سرنشین کناری و جانبی، فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA و EBD، آینه برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید، صفحه نمایش 7 اینچی، رینگ 17 اینچی، گرمکن صندلی.

سانگ یانگ تیوولی نیز با 6 کیسه هوای ایمنی یعنی ایربگ های مخصوص راننده و سرنشین کناری، ایربگ های جانبی دو طرف و ایربگ های پرده ای در هر دو سمت، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA و EBD و سیستم ضد هرزگردی TCS و کمک ترمز الکترونیکی HBA، آینه برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، سنسور باران و برف، فرمان برقی 3 حالته، ورود بدون کلید، گرمکن صندلی، صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به بلوتوث، USB و خروجی کابل HDMI ، کروز کنترلی، 6 بلندگو و 2 آمپلی فایر، سانروف، رینگ های 18 اینچی و...عرضه می شود.

قوای محرکه

داستر یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر دارد که توانایی تولید 135 اسب بخار در حداکثر دور 5500 RPM و 195 نیوتن متر در حداکثر دور 3750 RPM را دارا است. جعبه دنده 4 سرعته مجهز به تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال گشتاور را به هر چهار چرخ این خودرو به عهده دارد.

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستلق با بازوهای 3 تکه است. در مدل تک دف از نوع یک تکه موسوم به تورسن بیم استفاده می شود.

وزن خودرو معادل 1359 کیلوگرم و ظرفیت مخزن سوخت آن معادل 50 لیتر است. شتاب صفر تا صد این کراس اوور نیز 11.4 ثانیه است. داستر نسل جدید با موتور مجهز به توربوشارژر عرضه خواهد شد.

کپچر یک موتور 1.2 لیتری 4 سیلندر پرخوران مجهز به توربوشارژر دارد که قدرت 120 اسب بخار در حداکثر دور 4900 rpm و 190 نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور 2000 rpm را تولید می کند.

جعبه دنده دو کلاچه 6 سرعته این خودرو نیز وظیفه انتقال گشتاور را دارد. مصرف سوخت رنو کپچر به صورت ترکیبی 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. وزن خودرو معادل 1180 کیلوگرم و شتاب صفر تا صد آن معادل 10.6 ثانیه اعلام شده است.

تیوولی به موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده است که توانایی تولید 124 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 6000 RPM و 160 نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور 4600 RPM را دارا است. جعبه دنده آن نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک مجهز به تیپ ترونیک است.

این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از سکون به 12 ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت خودرو به صورت ترکیبی 7.2 لیتر اعلام شده است و وزن آن معادل 1300 کیلوگرم است.

در بخش ایمنی نیز کپچر 5 ستاره ایمنی از سوی EURO NCAP دریافت کرده است. این در حالی است که تیوولی 3 ستاره ایمنی از سوی این موسسه دریافت کرده است و با تجهیز شدن به ترمز گیری خودکار 4 ستاره ایمنی را از آن خود می کند. گرچه تمامی تیوولی های عرضه شده در ایران فاقد آپشن ترمز گیری خودکاراند.

داستر نیز 3 ستاره ایمنی را در تست این موسسه در سال 2011 دریافت کرده است که با توجه به قدیمی بودن این خودرو به نسبت زمان خود، نمره نسبتا خوبی از آن خود کرده است.

تجربه رانندگی با 3 کراس اور کاملا متفاوت

این بخش را با داستر دو دیفرانسیل شروع می کنیم. به واقع در مورد تجربه رانندگی با داسترمی توان گفت ظاهر قدیمی و خسته کننده آن حتی دل عشاق واقعی این دست از خودروها را نیز می زند و طراحی بشدت ساده و عاری از هرگونه تجملات این کراس اوور در داخل اتاقک، دل زدگی نسبت به آن را تشدید می کند.

پیش از این از تجربه سواری با داستر در کویر را برای شما گفته و داستر را در جایی که به آن تعلق دارد تست و بررسی کرده ایم که دعوت می کنیم حتما سری به آن بزنید.

در رانندگی شهری داستر در زمینه دید رو به بیرون و ابعاد، شرایط کپچر و تیوولی را ندارد. گرچه جایگاه راننده خوب ارزیابی می شود اما فرمان هیدرولیکی آن سنگین تر از تیوولی و کپچر است.

جعبه دنده 4 سرعته این خودرو تشابهات رفتاری بسیاری به مدل های دیگر رنو همچون سیمبل و ساندرو دارد. به همین دلیل جعبه دنده هماهنگی مطلوبی با موتور خودرو دارد. در ترافیک های سنگین شهری استفاده از حالت تیپ ترونیک این کراس اوور توصیه می شود.

نوبت به دیگر محصول رنو یعنی کپچر رسیده است که جایگاه و ارتفاع کاملا متفاوت راننده تجربه سواری کاملا متفاوتی به نسبت داستر را با خود به همراه دارد. فرمان کپچر مشخصا در جایگاه بالاتری به نسبت داستر قرار دارد و با توجه به این که کاربری آن ها نیز متفاوت است حس و حال بیشتری از وضعیت محور جلوی خودرو را به شما می دهد و شرایط وزنی نسبتا بهتری دارد. تعلیق نرم تر آن به نسبت داستر و تیوولی انتخاب مناسب تری برای سواری شهری است.

کپچر به دلیل این که هم به جعبه دنده دو کلاچه به اصطلاح تر یا خیس مجهز است و همچنین از توربوشارژر استفاده می کند در شروع حرکت بشدت کند عمل می کند و گیجی بیش از حد آن اصلا قابل دفاع نیست.

با توجه به این که موتور خودرو از نوع پرخوران است استفاده دائمی از بنزین با کیفیت، اکتان و تعویض روغن مرتب می تواند شما را از خطر احتمالی آسیب به پیشرانه دور نگه دارد اما در هر صورت از آن جا که پیشرانه های پرخوران عملکرد بهتری در شهر های با ارتفاع بالا دارند این کراس اوور می تواند یک انتخاب مناسب در شهری همچون تهران باشد.

کپچر به راحتی در شتاب گیری های ثانویه می تواند از پس داستر و تیوولی بر بیاید. جعبه دنده این خودرو را باید پاشنه آشیل آن قلمداد کرد که احتملا با معرفی نسل جدید آن در سال 2019 این مورد نیز اصلاح خواهد شد.

در آخر پشت فرمان سانگ یانگ تیوولی قرار گرفتیم که به اصطلاح نسل جدیدی از محصولات این شرکت به شمار می رود.

پس از آن که ماهیندرا هند سهام دار اصلی شرکت سانگ یانگ کره شد توانست با معرفی محصولات عموما SUV و عرضه آن در بازارهای رقابتی همچون انگلستان و دیگر کشورهای در حال توسعه به فروش به نسبت خوبی در تولیدات خود دست پیدا کند.

تیوولی ابعاد مکعب مانندی دارد و ارتفاع کوتاه تر سقف آن ظاهر کاملا متفاوتی به نسبت کپچر به این خودرو داده است.

دید رو به عقب تیوولی چندان تعریفی ندارد و باید از سنسور پارک و دوربین دید عقب آن در صورت لزوم کمک گرفته شود.

فرمان تیوولی همانند کپچر سبک است اما حس و حال و کیفیت  آن را ندارد و به همین دلیل در پشت سر کپچر در این زمینه قرار می گیرد. به علت رینگ های سایز بزرگ سواری تیوولی خشک تر از کپچر به نظر می رسد و در این زمینه رقابت خوبی با داستر دارد.

شتاب گیری تیوولی بسیار معمولی و حتی نه چندان مناسب ارزیابی می شود و در حدود ۱۴ ثانیه (صفرتا صد) به طول می انجامد.

گرچه جعبه دنده 6 سرعته ساخت شرکت آیسین با موتور هماهنگی به نسبت مناسبی دارد اما در زمینه شتاب گیری این کراس اور در حد داستر دو دیفرانسیل عمل می کند و هردو این خودروها عرصه را به کپچر واگذار خواهند کرد که به لطف موتور توربو اندکی سریعتر ظاهر می شود.

در زمینه فضای اتاق نیز داستر فضای بیشتری را به شما خواهد بخشید و پس از آن کپچر و در آخر تیوولی قرار خواهد گرفت. درمورد کیفیت داخل اتاق نیز همانطور که مشخص است داستر حرفی برای گفتن ندارد.

تیوولی و کپچر نیز رقابت به نسبت تنگاتنگی در این بخش دارند و پلاستیک خشک در جای جای کابین آن ها استفاده شده و شاید تنها زمان مشخص کننده میزان کیفیت آن ها باشد.

سه انتخاب متفاوت در بازه قیمتی بسیار شلوغ

در آینده نه چندان دور خودروهای بسیار زیادی در این بازه قیمتی عرضه خواهند شد و به همین دلیل رقابت در این بخش از بازار می تواند بسیار جالب توجه باشد. داستر به دلیل این که نسل جدید آن معرفی شده است انتخاب مناسبی نخواهد بود و تنها دلیل خرید آن را می توان در استفاده مداوم از آن در جاده های خارج جاده ای قلمداد کرد.

تیوولی نیازمند به روزرسانی در بخش قوای محرکه است و از آن جا که رقبای تازه وارد به موتورهای قدرتمندتری مجهز هستند، روزهای به نسبت سختی را در پیش رو خواهد داشت.

در پایان کپچر شاید انتخاب مناسب تری برای تردد روزمره شهری باشد و پکیج مناسب تری را به خریدار ارائه کند اما این داستر دو دیفرانسیل است که می تواند به خوبی نقش یک کراس اوور را بازی کند و دست شما را در آفرود های سبک باز بگذارد.

در واقع حتی با وجود پژو 2008، داستر دو دیفرانسیل در صورت عرضه نسل جدید (با ظاهر جذاب تر) می تواند خودرویی فوق العاده در این کلاس قیمتی تلقی شود.

مطالب مرتبط:

3 ستاره ایمنی؛ نتیجه تست تصادف سنگ یانگ تیوولی [تماشا کنید]

سیتروئن C4 در برابر رنو کپچر؛ مقایسه کراس اوور های آینده بازار خودرو ایران

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۱۸ تیر ۱۳۹۷

    حتی تو عکس اپل هم مشخصه این سه تا ماشین تو یه کلاس نیستن

  • AminSH
    AminSH | ۱۷ تیر ۱۳۹۷

    قل از عید تیوولی ثبت نام کردم شرایطی تحویل 180 روز کاری
    الان نمیدونم با این وضع قیمتا، رامک خودرو میخواد چکار کنه
    دوستان کسی اگه وارده مشورت بده لطفا که چکار کنم

مطالب پیشنهادی