ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایرباس و ساخت کاوشگری برای جمع آوری نمونه های خاکی مریخ

در ماه آپریل گذشته، ناسا و سازمان فضایی اروپا (یا به اختصار ESA) طی همکاری مشترکی به دنبال رسیدن به پاسخ این پرسش بودند که آیا امکان بازگردانی نمونه های خاکی سیاره مریخ به زمین ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

در ماه آپریل گذشته، ناسا و سازمان فضایی اروپا (یا به اختصار ESA) طی همکاری مشترکی به دنبال رسیدن به پاسخ این پرسش بودند که آیا امکان بازگردانی نمونه های خاکی سیاره مریخ به زمین وجود دارد یا خیر. حالا ESA طی قراردادی 5.2 میلیون دلاری از ایرباس خواسته تا کاوشگری طراحی کند که قادر به جمع آوری این نمونه ها از سیاره سرخ باشد. سازمان فضایی مورد اشاره تیم انگلیس ایرباس را برای این پروژه انتخاب کرده که پیش از این، مسئولیت ساخت کاوشگر ExoMars را نیز عهده دار شده و آن را تا سال 2021 به مریخ می فرستد.

برخلاف ExoMars و تمام تجهیزات علمی اش، کاوشگر جدید ایرباس تنها یک هدف دارد؛ جمع آوری نمونه های به جا مانده از سوی مریخ نورد Mars 2020 ناسا و بازگردانی آنها به زمین. البته این بدان معنا نیست که طراحی چنین کاوشگری راحت خواهد بود.

مریخ نورد ایرباس

Mars 2020 قرار است با کندن خاک مریخ، بیش از 30 نمونه را در نقاط مختلف از این سیاره رها کند. کاشوگر ایرباس، که تا سال 2026 میلادی به این سیاره فرستاده خواهد شد، باید قادر به تشخیص نمونه ها از فاصله دور، حرکت خودکار به سمت آنها، برداشتن آنها با یک بازوی رباتیک و نگهداری از آنها باشد. علاوه بر این، کاوشگر ایرباس باید بتواند در هر روز، مسیرهای حرکت خود را بدون نیاز به کمک خارجی تعیین کند.

گفته می شود که ماموریت این کاوشگر 130 کیلوگرمی، حدوداً 150 روز طول خواهد کشید. بعد از یافتن تمام نمونه های به جا مانده از Mars 2020، این ربات باید موشکی که با آن فرود آمده را بیابد و نمونه ها را داخل آن قرار دهد. پس از این، کاوشگر ایرباس خود به زمین باز نمی گردد و در عوض به فیلمبرداری از لحظه پرتاب موشک از روی خاک مریخ می پردازد؛ بنابراین برای اولین بار می توانیم چنین لحظه ای را روی خاک مریخ تماشا کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی