ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جنگ اقتصادی چین و آمریکا و آسیبی که به عرضه اولیه سهام شیائومی وارد شد

بزرگ ترین عرضه اولیه سهام یک شرکت تکنولوژی طی چهار سال اخیر، روز دوشنبه در هنگ کنگ انجام شد؛ زمانی که شیائومی با فروش 2.18 میلیون سهم با قیمت 17 دلار هنگ کنگ (یا 2.17 دلار ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

بزرگ ترین عرضه اولیه سهام یک شرکت تکنولوژی طی چهار سال اخیر، روز دوشنبه در هنگ کنگ انجام شد؛ زمانی که شیائومی با فروش 2.18 میلیون سهم با قیمت 17 دلار هنگ کنگ (یا 2.17 دلار آمریکا) به ازای هر سهم، سرمایه ای 4.72 میلیارد دلاری جمع آوری کرد. با این قیمت، شیائومی ارزشی معادل 54 میلیارد دلار خواهد داشت که تقریباً نصف ارزش گذاری 100 میلیارد دلاری کمپانی در ابتدای سال جاری میلادی است. تقاضا برای سهام از سوی سرمایه گذاران ناامیدکننده بود و مجموعاً نبرد اقتصادی میان چین و ایالات متحده باعث شد که این عرضه اولیه سهام آنطور که انتظار می رفت هیجان انگیز نباشد.

شیائومی که هنوز محصولات خود را در بازار آمریکا عرضه نکرده، به ساخت دیوایس های قدرتمند با قیمت های مقرون به صرفه شهرت دارد. این مدل تجاری، به چینی ها کمک کرد تا عملکردی قدرتمند در دومین بازار بزرگ موبایل های هوشمند، یعنی هند داشته باشند. در این کشور، درآمد سرانه پایین است و همین موضوع، بسیاری از مصرف کنندگان را به خرید دیوایس های قدیمی یا اقتصادی مجبور می کند. اما قیمت گذاری متفاوت شیائومی، شرایط را برای مشتریان هندی بهتر کرد. شیائومی اوایل امسال گفته بود که انتظار دارد طی سال 2018، بالغ بر 100 میلیون موبایل هوشمند روانه بازار کند که به معنای رشد 43 درصدی نسبت به سال 2017 خواهد بود.

لی جون، موسس، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شیائومی قول داده که حاشیه سود کمپانی از سخت افزارهایش، از 5 درصد فراتر نخواهد رفت. البته این سیاستی نیست که به مذاق سرمایه گذاران خوش بیاید و به همین خاطر انتظار می رود شیائومی نه تنها گستره محصولاتش را افزایش دهد، بلکه وارد سایر بازارهای جهان نیز بشود. در واقع بعد از سال ها گمانه زنی و برنامه ریزی، شیائومی می گوید که برای ورود به بازار ایالات متحده طی سال آتی میلادی آماده شده است.

در نهایت باید افزود که سهام شیائومی در هنگ کنگ و در پایین ترین حالت خود، با قیمت 16.02 دلار هنگ کنگ به ازای هر سهم فروخته شد که 5.8 درصد از قیمت 17 دلاری عرضه اولیه سهام کمتر بود؛ اما در ساعات پایانی، این رقم به 16.98 دلار هنگ کنگ رسید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی