ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا سهم زبان فارسی در اینترنت به ۴ درصد می‌رسد؟

وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده است که سهم زبان فارسی در اینترنت به ۲ درصد رسیده است؛ درصدی قابل قبول با توجه به این موضوع که ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۰

وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده است که سهم زبان فارسی در اینترنت به ۲ درصد رسیده است؛ درصدی قابل قبول با توجه به این موضوع که ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. «آذری جهرمی» همچنین عنوان کرده است در آینده، این سهم باید با دو برابر شدن به ۴ درصد برسد. اما آیا اکنون توانایی رسیدن به چنین سهمی را داریم؟

«خسرو سلجوقی»، مشاور وزارت ارتباطات و شخصی که پیش از این مدیریت پروژه‌ ۱۰ برابر کردن محتوای داخلی را در کارنامه‌اش داشته، عنوان می‌کند که ۲ درصد فعلی، یک جهش و پیشرفت قابل قبول نسبت به گذشته است اما از طرفی، سایر کشورها هم در این شرایط بیکار نیستند: «برای مثال اعراب مدتی است مجموعه‌ای را با هدف افزایش سهم زبان عربی در اینترنت تاسیس کرده‌اند. با وجود این‌ها، ما امروز از کشورهای عربی شرایط بهتری داریم. هدف هم این است که به ۴ درصد برسیم که عدد بزرگی است.»

براساس آخرین آمارهای «W3Techs» که در یکم تیرماه منتشر شده، زبان انگلیسی با ۵۲.۶ درصد اول، زبان آلمانی با ۶.۴ درصد دوم و زبان روسی با ۶.۲ درصد در رتبه سوم قرار دارند. از سوی دیگر زبان فارسی با سهمی ۱.۹ درصدی در جایگاه نهم ایستاده و به احتماد زیاد، وزیر ارتباطات هم به همین آمار استناد کرده است.

حال گفته می‌شود که باید سهم زبان فارسی به ۴ درصد برسد که با توجه به آماری که از رتبه‌های دوم و سوم مشاهده می‌کنید، مشخص است کار چندان ساده‌ای نیست و در این مسیر موانعی وجود دارند. سلجوقی، یکی از اصلی‌ترین موانع را «عدم وجود یک متولی مشخص برای افزایش سهم زبان فارسی در اینترنت» می‌داند:

خسرو سلجوقی

«از دید من، یکی از موانع این است که متولی این بخش و همچنین متولی پیشران توسعه IT کشور چندان مشخص نیست. شاید اگر این بخش حل شود، بتوانیم پیشرفت بهتری داشته باشیم. بهتر است یک سازمان فرابخشی چنین وظیفه‌‌ای را برعهده بگیرد که می‌تواند ترکیبی از سازمان‌های مختلف باشد. این اصلی‌ترین بخشی است که در آن خلاء داریم.»

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، افزایش استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی در چهار سال گذشته است. تلگرام بیشتر از ۴۰ میلیون کاربر داشت و حالا اینستاگرامی که شایعه مسدود شدنش به گوش می‌رسد، به گفته کارشناسان حدود ۲۶ میلیون کاربر در ایران دارد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی، باعث شد تا در سال‌های اخیر سهم زبان فارسی در اینترنت از یک به دو درصد برسد.

اما آیا مسدود شدن تلگرام، و مسدود شدن احتمالی اینستاگرام به سهم زبان فارسی در اینترنت لطمه نمی‌زند؟ سلجوقی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «معمولاً شاهد جابه‌جایی کاربران در شبکه‌های اجتماعی هستیم. به نظرم این اثر چندان زیاد نیست، هرچند می‌تواند اثر اولیه داشته باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱ مرداد ۱۳۹۷

    افزایش حجم محتوای زبان فارسی خبر خوبیه، اما در نظر بگیریم بیش از نصف وب در حال حاضر به انگلیسی هست.
    این یعنی یادگیری این زبان چه بخوایم و چه نخوایم قطعا در به دست آوردن اطلاعات و یادگیری کمکمون میکنه

  • OLD
    OLD | ۱۹ تیر ۱۳۹۷

    پس چی شد تورکا میگفتن زبان تورکی زبان دوم دنیاست. ایران 60 میلیون تورک داره . 90 درصد دکهکشان راه شیری تورکه :))))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی