ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شرایط هشدار دهنده صنعت خودرو کشور؛ کاهش 50 درصدی تولید خودروسازان و احتمال ورشکستگی قطعه سازان

با مروری به وضعیت خودروسازان کشور در دور قبلی تحریم های صنعت خودروسازی در سال های 90 تا 91، کاهش 50 درصدی تولید خودرو در کشور قابل پیش بینی به نظر می رسید اما مدیران ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

با مروری به وضعیت خودروسازان کشور در دور قبلی تحریم های صنعت خودروسازی در سال های 90 تا 91، کاهش 50 درصدی تولید خودرو در کشور قابل پیش بینی به نظر می رسید اما مدیران صنعتی کشور باور داشتند که برای دور تازه تحریم ها (که هنوز به شکل رسمی اعمال نشده اند) با توجه به تجربیات به دست آمده از دفعه قبل می توان تا حد زیادی شرایط را مدیریت کرد.

اما ظاهرا این امیدواری ره به جایی نبرده است و حالا آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن کشور از کاهش 50 درصدی تیراژ تولید در ایران خودرو و سایپا خبر می دهد. براین اساس در حالی که برنامه ریزی سال 97 دو خودروساز بزرگ ایران مبنی بر تولید حدود 6000 دستگاه خودرو به صورت روزانه بوده است، اما در پی شرایط سخت تامین ارز و مشکلات گمرکی برای ترخیص قطعات، حالا این تیراژ به حدود 3000 دستگاه کاهش یافته است.

صنعت خودرو

محبی نژاد دلیل این شرایط را در دو موضوع مرتبط با یکدیگر خلاصه می کند، نخست بدهی 800 میلیون دلاری قطعه سازان به شرکای خارجی ایشان باعث شده است تا شرکت های خارجی اسناد مربوط به بارنامه قطعات موجود در گمرک را در اختیار طرف ایرانی قرار ندهند و همین مسئله برای ترخیص قطعات مشکل ساز شده است. مسئله دوم نیز به دسته بندی نادرست برای تامین ارز قطعات CKD و نیمه ساخته شده برمی گردد که در دسته های دوم و سوم اولویت بندی ارزی قرار گرفته اند و حالا مشکلاتی برای تامین ارز و واردات این دست از قطعات ایجاد شده است.

از سوی دیگر قطعه سازان داخلی کشور نیز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده اند و با توجه به بدهی سنگین ایران خودرو و سایپا به قطعه سازان، احتمال ورشکستگی کامل فعالان این صنعت و از بین رفتن صنعت قطعه سازی در کشور وجود دارد. این درحالیست که با توجه به ماهیت خصوصی اغلب قطعه سازان فعال در ایران، تعدیل نیرو گسترده و بیکاری چندین هزار نفر از پیامدهای مستقیم این شرایط خواهد بود.

صنعت خودرو

پیامد دیگر کاهش تیراژ 50 درصدی تولید خودرو در کشور می تواند برهم خوردن مجدد نظام عرضه و تقاضا در بازار و افزایش مجدد قیمت خودروها در کشور باشد. در شرایط قبلی تحریم شاهد افزایش قیمت پراید از حدود 9 میلیون تومان به حدود 19 میلیون تومان بودیم که در پی افزایش نرخ ارز و کاهش تیراژ تولید به وقوع پیوست. در شرایط فعلی نیز با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز و درخواست قطعه سازان برای افزایش حداقل 20 الی 30 درصدی قیمت خودروها، تکرار شرایط فوق دور از ذهن به نظر نمی رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • Black Boy
    Black Boy | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    متاسف هستیم برای کسانی که در این صنعت کار میکنند اما حقیقتا صنعت خودرو ایران در حال حاضر بهتر هست که تعطیل بشه! یادی میکنیم از زمانی که شورلت در کشور تولید میشد و هنوز هم این خودرو با اقتدار در خیابان ها رفت و آمد دارد!

  • afshingm
    afshingm | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    با اینکه واقعا بیکاری اون چند هزار نفر کمی ناراحت کننده است ولی با یه حساب خیلی ساده میشه گفت اون کارگر های خط تولید می تونند مثلا هر پنج نفرشون با هم یه سرمایه ای بزارن یه تعمیرگاه بزنند یا تو نمایندگی ها به عنوان تعمیرکار کار کنند و واسه کارمندهای با سابقه کار که خدا رو شکر همه جا کار هست و خلاصه اینکه بیکار نمی مونند. لذا بهانه گیری مسئولان در این زمینه یک بهانه گیری غیر منطقی و واهی است و مشخص می کنه که فقط و فقط برای سودبری بیشتر از مافیای ایجاد شده است !
    تصور کنید این خودروسازی ها نبودند و تعرفه گمرکی ای وجود نداشت و واردات خودرو آزاد بود، حتی اگر از آمریکای مثلا دشمن هم ماشین وارد نمیکردیم، خودروهای لوکسمون انواع مازاراتی و فراری خودروهای نیمه لوکسمون بنز و بی ام و و آئودی و خودروهای معمولی تر و اقتصادی تر پژو و رنو و انواع چینی و کره ای با کیفیت هایی که میبینید بود ! که در اون حالت هم میشد قوانین راهنمایی و رانندگی رو سفت و سخت تر اجرا کرد و به هر کسی با هر ماشینی اجازه اجازه به خطر انداختن جون دیگران رو نداد.
    متاسفانه مردم هنوز به این باور نرسیدند !

  • فرشاد
    فرشاد | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    تعطیلی اینها و شرکتهای وابسته و حتا بیکار شدن چند هزار نفر، خیلی بهتر از کشته شدن چندین هزار نفر بصورت سالیانه هست! امیدوارم هرچی زودتر دست این دوتا شارلاتان خائن از جون مردم کوتاه بشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی