ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شناسایی گونه جدیدی از زنبور بی عسل با نیش ترسناک

به تازگی محققان گونه‌ی جدیدی از زنبور بی عسل را شناسایی کرده اند که نیش بسیار بزرگی شبیه به شمشیر دارد و با استفاده از آن به روش بسیار هولناکی تخم‌گذاری می‌کند. همانطور که می‌دانیم ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

به تازگی محققان گونه‌ی جدیدی از زنبور بی عسل را شناسایی کرده اند که نیش بسیار بزرگی شبیه به شمشیر دارد و با استفاده از آن به روش بسیار هولناکی تخم‌گذاری می‌کند.

همانطور که می‌دانیم زنبور‌های بی عسل (Wasp) بر خلاف گونه های مختلف زنبور عسل (‌که اهلی بوده و به کار خود مشغولند) به زنبور‌های وحشی معروفند و ممکن است تنها برای اثبات جنگاوری خود هم موجودات دیگر را نیش بزنند.

حال پژوهشگران دانشگاه تورکو فنلاند، یگ گونه جدیدی از این زنبور‌های وحشی همه چیز خوار در آمازون یافته‌اند که تمامی ویژگی‌های این مدل زنبور‌ها یعنی بدنی باریک، بال‌هایی نازک و دو چشم مرکب عظیم الجثه را دارند و علاوه بر آن از نیشی بلند و شمشیری شکل برای شکار استفاده می‌کنند.

این نوع زنبور وحشی با نام رسمی Clistopyga crassicaudata شناخته می‌شود و با نیش شمشیر مانند خود توانسته که توجه بسیاری جانورشناسان و همچنین کاربران را به خود جلب کند. نیش این زنبور علاوه بر بلندی، بسیار ضخیم است چرا که زنبور‌های ماده با استفاده از همین اسلحه به تخم‌گذاری می‌پردازند.

اصولاً زنبور‌های بی عسل، در یک محل خلوت و منطقه جدا شده به تخم‌گذاری می‌پردازند تا فرزندان خود را از گزند دیگر شکارچیان حفظ کنند. در برخی اوقات هم پس از شکست دادن و کشتن موجودی دیگر داخل بدنشان، تخم می‌گذارند تا لارو پس از شکستن تخم‌ بتواند از بدن دشمن مرده تغذیه کند.

با این وجود زنبور وحشی اشاره شده، روند وحشتناک‌تری را برای تخم‌گذاری انتخاب می‌کند. این جاندار تخم های خود را در بدن یک عنکبوت زنده یا تخم‌های سالم آن جاسازی می‌کند.

روند انجام این پروسه بدین شکل است که ابتدا به عنکبوت نیش زده و زهر به آن وارد می‌کند. این مسئله موجب می‌شود که عنکبوت بی حس شده و نتواند حرکتی از خود نشان دهد. پس از آن تخم‌ها در بدن طعمه جا می‌گیرند و پس از مدتی شکسته می‌شوند تا لار‌وها بتوانند با خوردن بدن عنکبوت راه خود را به بیرون پیدا کنند.

این زنبور روش مشابهی برای تخم‌گذاری در تخم عنکبوت پیش می‌گیرد اما تنها تفاوت این است که لاور‌های زنبور پس از شکستن تخم، جنین عنکبوت را میل می‌کنند تا زنده بمانند.

 

تماشا کنید: استفاده از پهپاد برای حفاظت از حیوانات در حال انقراض

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    کدومش بود؟ سه تا عکس که با هم تفاوت دارن.

  • فرشاد
    فرشاد | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    این اول نیش بوده بعدن دست و پا در آورده ?

مطالب پیشنهادی