ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید هیوندای اکسنت مونتاژی؛ مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت و شرایط فروش

در چند هفته اخیر، افزایش بی وقفه قیمت ها به همراهی نوسانات شدید نرخ ارز، به قدری سطح کیفیت و توان خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده که صحبت از تراژدی همیشگی اقتصاد کشورمان، ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در چند هفته اخیر، افزایش بی وقفه قیمت ها به همراهی نوسانات شدید نرخ ارز، به قدری سطح کیفیت و توان خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده که صحبت از تراژدی همیشگی اقتصاد کشورمان، جز آه و افسوس و غصه خوردن، فایده ای برایمان نداشته و نخواهد داشت. عمق فاجعه زمانی حس می شود که با نگاهی ساده به گذشته و سرنوشت تلخ اقتصاد کشورمان، بخصوص در عرصه خودرو، کاملا آشکار می شود که وضعیت هیچگاه بهتر نشده و بهترین اتفاق ممکن جلوگیری از خرابتر شدن وضع موجود است. به قول فرمانده کل ناجا: "اگر شما (دولت) سیستم خودرو و صنعت خودروسازی کشور را رها کنید، شاید اوضاع کمی بهتر شود. چرا که هروقت هر تصمیمی گرفتید و سمت خودرو رفتید اوضاع نابسامان تر و غیرقابل کنترل تر شده است!"

در این بین آنچه اتفاق می افتد، اضافه شدن روزافزون مردم به زمره قشر ضعیف و فاصله گرفتن هرچه بیشتر ثروتمندان از قشر متوسط و پایین دست جامعه است. تصور کنید، در این شرایط، شهروند بیچاره ای که تمام همت خود را به کار گرفته که با اقتصادی کردن دخل و خرج زندگی و پس انداز فراوان، بتواند از محصولات بی کیفیت و نا امن تولید داخل فرار کند و معمولی ترین و ابتدایی ترین خودروهای کشورهای خارجی را به عنوان حداقلی برای آسایش و آرامش زندگی اش انتخاب کند، (سرنوشتی که اکثر قشر متوسطِ رو به بالا شاهدش هستند) باز هم با ورود به بازار ظالمانه خودرو مات و مبهوت متوجه خواهد شد که امروز هم مثل دیروز گزینه ها باری دیگر محدودتر شده و دست یافتنی های دیروز، به لیست آرزوهای سنگینِ مانده بر دل، افزوده خواهد شد.

در هر صورت اگر در اوضاع نابسامان حال حاضر خودرو همچنان قصد خرید دارید، امر بدیهی ای را برایتان یادآوری می کنیم: که در هر شرایط و هر وضع قیمتی، باز هم انتخاب درست و غلط وجود دارد و بخاطر داشته باشید، اکنون که قرار است بهای بیشتری برای خرید خودرو بپردازید، اهمیت تحقیق و مطالعه ی پیش از خرید و بررسی مفصل آن که منتهی به تصمیمی به نسبت معقول تر در شرایط موجود خواهد شد، غیر قابل انکار است.

اکنون با هم مرور کاملی خواهیم داشت بر یکی از مهم ترین گزینه های صفر کیلومتر بازار خودرو کشورمان در بازه قیمتی خود، یعنی هیوندای اکسنت نسل پنجم، که در حال حاضر توسط کرمان موتور مونتاژ می شود.

طراحی ظاهری و بدنه

اکسنت بازآفرینی شده در سال 2018 فعلا جایی در کشورمان ندارد و آنچه توسط کرمان موتور به فروش می رسد مدلی است که در سال 2010 به بازار جهانی عرضه شده است. به عبارتی دیگر 8 الی 9 سالی از اتمام طراحی اکسنت مورد بررسی ما می گذرد، اما همچنان با محصولی با چهره ای قابل قبول روبه رو هستیم.

از نمای روبه رو شروع می کنیم. مانند سایر محصولات هیوندای آنچه پیش از همه خودنمایی می کند، چراغ های کشیده نمای جلو هستند که به نسبت ابعاد کلی خودرو، کشیده و در نتیجه القاکننده ی حس اسپرتی هستند. البته در محصولات هیوندای، معمولا جلوپنجره بزرگ و براق نمای روبه رو (سانتافه یا سوناتا و... را به خاطر بیاورید) از ارکان اصلی زیبایی در نمای کره ایی های خوش چهره محسوب می شود که به دلیل ابعاد و اقتصادی بودن، در اکسنت جایی ندارند و ماجرای جلو پنجره با حفره مشکی مشبک، و دو خط از خطوط معروف و در انتها نیز با لوگویی از خودروساز مطرح کره ایی خاتمه می یابد. در عوض خطوط حجم دهنده زیبای کاپوت چشم ها را به همان جلوپنجره ناچیز و در نهایت لوگوی هیوندای سوق می دهد. در کل، طراحی تمام ادوات نمای روبه رو با یکدیگر هماهنگی بسیار خوبی داشته و اکسنت همچنان پس از 8 سال چهره قابل قبولی دارد. چیز بیشتری جز تحسین خطوط حساب شده و منسجم درباره نمای جلوی اکسنت نمی توان اضافه کرد به جز کمی خرده گیری در ارتباط با محل قرار گیری خط جدایی کاپوت که متاسفانه با جلوپنجره فاصله دارد.

در نمای جانبی، پیش از همه خط زیبای حجم دهنده که از چراغ های عقب شروع شده و با گذر از دستگیره ها و عبور از گلگیر جلو به مه شکن ختم می شود، جلب توجه می کند. پس از آن رینگ های 16 اینچی اسپرت که هرچند ساده اما مثبت و قابل قبول هستند توجه مخاطب را می طلبد. بین دو رینگ نیز، یعنی پایین درب ها، انحنا و فرورفتگی ای وجو دارد که چهره جانبی اکسنت را مدرن تر کرده و با سایر قسمت های آن هماهنگی خوبی دارد. (به عکسی که در ادامه قرار دارد توجه کنید، مشحص است که حجم گرفتگی پایین درب ها کاملا در امتداد قرینه آن روی سپر عقب است).

در نمای انتهایی، حرف چندانی قابل گفتن نیست جز اینکه اکسنت طراحی ساده و اقتصادی خوبی دارد. چراغ های بزرگ عقب، حجم کاذب بالای صندوق که تداعی کننده دفیوزر است و فرورفتگی های هماهنگ سپر عقب که پیشتر نیز عرض شد، همه آن چیزی است که در انتهای اکسنت دیده می شود.

با ارزیابی کلی، می توان گفت با وجود تلاش سازنده برای ساخت با کمترین هزینه و اقتصادی بودن، هیوندای اکسنت چهره خوبی دارد. اما اگر بخواهیم با یک جمله از ظاهر اکسنت انتقاد کنیم، باید اشاره کرد که اکسنت در طراحی با هیوندای های امروزی به شکل سبکی تفاوت های غیرقابل انکاری دارد (که قطعا تحت تاثیر گذشت 8 سال از طراحی نیز خواهد بود). با این وجود اکسنت به آنچه که خواسته به خوبی رسیده، و بر خلاف نامش، حتی فراتر از صرفا یک لهجه ای از هیوندای موفق است.

طراحی داخلی و کابین هیوندای اکسنت

پس از ورود به کابین هیوندای اکسنت مونتاژی، قبل از هرچیزی حجم کابین نظرتان را جلب خواهد کرد. علت این است که از نمای بیرونی، اکسنت خودرو کوچک و اقتصادی ای محسوب می شود. اما داشبورد بزرگ و حجیم و کابین جادار حس متفاوتی را به شما القا می کند. البته ممکن است این قضیه برایتان به محدودتر شدن دید به بیرون به نظر برسد که تا حدودی نیز حس درستی است.

در عوض داشبورد اکسنت با طراحی معقول و حساب شده، کاملا کاربردی و مناسب خواهد بود. نحوه چیدمان کلید ها در اطراف نمایشگر 7 اینچی که در تمام مدل های مونتاژی وجود دارد نشان از این ادعاست. پس از آن می توان از فرمان خوش دست اکسنت نیز تعریف کرد که شباهت قابل توجهی با سایر مدل های گران تر هیوندای دارد. (که این موضوع در ارتباط با داشبورد همچنان به شکل غیر قابل انکاری فاصله دارد)

نمایشگر پشت آمپر اکسنت، نسبت به رقبا بی آلایش تر است. اما همچنان حس خوبی را (بخصوص از فاصله نزدیک و جایگاه راننده) به دلیل هماهنگی و شکل ساده اما به اندازه منتقل می کند. انسجام و هماهنگی رنگ نقره ای قاب سیستم سرگرمی و تلفن همراهِ فرمان، با رنگ کروم سر دنده و قسمت های اطراف نمایشگر و همچنین دستگیره داخلی درب ها، از آخرین نکات مثبت داشبورد اکسنت است که نباید از قلم انداخت.

صندلی های سرنشینان جلو نیز طراحی اسپرت و خوبی دارند و کاملا حس راحتی را منقل می کنند. اما نکات منفی مهمی نیز در کابین اکسنت وجود دارد که لازم به یادآوری است. اول آن که ارزان قیمت بودن جنس و متریال به کار رفته در تمام قسمت های داشبورد محسوس و آزار دهنده است. نمی توان لفظ بی کیفیت را برای داشبورد اکسنت به کار برد بلکه واژه ارزان قیمت و اقتصادی توصیف صادقانه تری از اکسنت می دهد.

در مورد فرمان نیز همینطور است. فرمان با وجود خوش دست بودن مانند صندلی های چرمی نیست. مورد دوم هم در ارتباط با صندلی های عقب است: که هیچ ارتباطی با صندلی های جلو ندارد و کاملا صاف و معمولی ساخته شده اند. (البته فضا برای سرنشینان (قد بلندِ) عقب کاملا به اندازه و کافی است).

صندوق عقب اکسنت با حجم 465 لیتر، (کمی بیشتر از رقبا) نیاز های سفری یک خانواده متوسط را برآورده خواهد کرد. در کل کابین هیوندای اکسنت مونتاژی ساده، بزرگ، اقتصادی و کاربردی است و با توجه به قیمت و رقبا، نمره خوبی را از آن خود می کند.

تجهیزات، امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای اکسنت

نسخه‌ ی مونتاژی و انحصاری موجود در کشور دارای تجهیزاتی نظیر گیربکس اتوماتیک 4 سرعته، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، رینگ‌های اسپرت 16 اینچی به همراه لاستیک‌های 195 میلی‌متری، استارت دکمه‌ای، روشنایی خودکار چراغ‌های اصلی، نمایشگر لمسی 7 اینچی با 4 بلندگو و 4 توئیتر، درگاه‌های USB و AUX برای پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، ناوبری ماهواره‌ای سازگار با نقشه‌های ایران، کامپیوتر سفر و دوربین پارک همراه با سنسور عقب بوده که در کلاس خود، کافی و به اندازه است.

در ارتباط با ایمنی، در سال 2012،  اکسنت توانست از تست ایمنی بزرگراه های آمریکا (NHTSA) از مجموع 5 ستاره، 4 ستاره را دریافت کند. (این تست تصادف علاوه بر حالت برخورد از روبه رو و جانبی، حالت واژگونی را نیز شامل می شود).

در نمونه‌ی هیوندای اکسنت مونتاژی ایران، علاوه بر 4 کیسه هوای مخصوص سرنشینان جلو، دو کیسه هوای پرده‌ای در قسمت جانبی نیز وجود خواهد داشت. همچنین علاوه بر ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) با هدف کنترل پایداری الکترونیکی وضعیت خودرو در هنگام چرخش فرمان به منظور اعمال نیروی ترمز به هریک از چرخ‌ها و سیستم مدیریت پایداری (VSM) برای کنترل پایداری خودرو در سطوح لغزنده به همراه سفت شدن فرمان، در کنار هشداردهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، از مهم ترین تجهیزات ایمنی هیوندای کوچک ما هستند.

مشخصات فنی هیوندای اکسنت

مانند سایر خودروهای خارجی میان رده و حتی اقتصادی، هیوندای اکسنت مونتاژی نیز با مشخصات متفاوت پیشرانه در جهان عرضه می شود ولی از آنجایی که در کشورمان تنها با اکسنت 1.6 لیتری بنزینی با گیربکس اتوماتیک مواجه هستیم، تنها به همین قوه محرکه خواهیم پرداخت.

موتور 1.6 لیتری اکسنت می تواند توانی معادل 122 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه، و گشتاوری به اندازه 156 نیوتن متر  تولید کند. دستاورد چنین مشخصاتی روی کاغذ، زمان صفر تا صد 11 ثانیه ای است که البته در تجربه رانندگی و بررسی انجام شده که در ادامه خواهید دید، این عدد حدود نیم تا یک ثانیه بیشتر است. حداکثر سرعت اکسنت 190 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 6.5 لیتر در مسافت صد کیلومتر اعلام شده. عدد میانگین 6.5، در بزرگراه ها به 5 و در معابر شهری، به 8 لیتر تغییر پیدا خواهد کرد.

تجربه رانندگی با هیوندای اکسنت

با روشن کردن هیوندای اکسنت و شروع به حرکت، نکته ی مثبتی که متوجه آن خواهید شد، عایق کاری و بی صدا بودن موتور آن است. منتها با فشردن بیشتر پدال گاز و رساندن دور موتور به چیزی بیش از 4000 دور بر دقیقه داستان کاملا برعکس می شود و نکته مثبت، نمودی منفی پیدا می کند. البته شخص نویسنده به شدت به گرفتن زوزه های خفیف اکسنت علاقه مند بوده و اندک اتفاق اسپرت در تجربه رانندگی با آن را غنیمت می شمارد.

در هر صورت عایق بندی در دور بالا به خوبی دور موتور پایین آن نیست. با انجام آزمون شتاب گیری همانطوری که پیش تر نیز اعلام داشتیم، به اعداد کمی بیشتر از 11 ثانیه (در سطح دریا) و بیش از 12.5 ثانیه در ارتفاع تهران برای صفر تا صد هیوندای اکسنت می رسیم که شتاب هیجان انگیزی محصوب نمی شود. واقعیت این است که این شتاب پاسخگوی علاقه ی جوان تر ها به تجربه رانندگی کمی اسپرت تر نبوده و بخصوص با مقایسه رقبای مهمی چون مزدا 3 بیش از پیش آزاردهنده می شود.(متاسفانه گیربکس 4 سرعته اتوماتیک که تنها نمونه موجود در کشور است، باز هم به تجربه رانندگی بیش از پیش لطمه می زند).

از سرعت و شتاب که بگذریم، متاسفانه هیوندای اکسنت هندلینگ قابل قبولی هم ندارد. در سرعت های پایین همه چیز خوب و مناسب است، اما با افزایش سرعت و فرمان دهی کمی تند و تیز، شاهد لیز خوردن عقب اکسنت و تمایل به آشفتگی در تعادل آن بودیم. شاید علت آن لاستیک های نه چندان پهن (195) باشد که در این صورت می توان با ارتقای پهنای لاستیک به 205 وضعیت را کمی بهبود بخشید.

اینگونه نتیجه می گیریم که اگر با اکسنت خوب تا کنید، اکسنت نیز با شما راه خواهد آمد. اما اگر فشار هایتان را بر آن افزایش دهید، هم خودروتان را ناراحت خواهید کرد هم خودتان را. در کنار این موارد، نکات مثبت تجربه رانندگی با هیوندای اقتصادی را نباید فراموش کرد. از جمله نرمی تعلیق که باعث شده اکسنت به شکل تحسین برانگیزی از دست انداز ها و چاله ها با آرامش و خاطری آسوده عبور کند (نکته ی مهمی که برای جاده های کشورمان بسیار حائز اهمیت است).

قیمت و شرایط فروش

از آخرین فراخوان فروش نقدی و اقساطی کرمان موتور، دو ماهی می گذرد و فعلا خبری از شرایط جدید (به طبع با قیمت گذاری بروزرسانی شده و گران تر) توسط شرکت مونتاژ کننده نیست. در هر صورت هیوندای اکسنت صفر کیلومتر مونتاژ ایران، در بازار آشفته خودروی کشورمان، قیمتی در محدوده 160 الی 170 میلیون تومان دارد که بهای بسیار زیادی است.

در بخش بعد مقایسه خواهیم کرد که با این قیمت چه گزینه های دیگری روی میز است. اما پیش از آن لازم است نکته ای را یادآور شویم. بعضا از مصرف کنندگان و خریداران مختلف شنیده می شود که کرمان موتور بد قولی ها و دروغ هایی را نثار مردم می کند که شامل هیوندای اکسنت مونتاژی نیز می شود. مثلا گارانتی 5 ساله یا 150000 کیلومتر کارکرد، تبدیل به 3 سال یا 100000 کیلومتر کارکرد شده اما همچنان اکثر نمایندگی ها (بی خبر یا عامدانه) با ادعای گارانتی 5 ساله این خودرو را ثبت نام می کنند که البته فعلا 2 ماهی است متوقف شده است.

همچنین شکایاتی نظیر لحاظ نکردن سود تاخیر (2.5 درصد) و بازی هایی نظیر موعد تحویل متغیر پس از تکمیل وجه خودرو و در نتیجه تاخیر در صدور دعوت نامه، که منجر به تاخیر یک ماهه و لحاظ نشدن دیرکرد از جانب کرمان موتور می شود. (به زبان ساده: یک ماه بدون اینکه اتفاق خاصی بیافتد، مبلغی حدود 100 میلیون تومان در دست شرکت فروشنده می ماند). همچنین مواردی نظیر ادعای وجود کروزکنترل در نمایندگی ها، که همانطور در بررسی اشاره کردیم، خبری از کروز کنترل نیست.

در هر صورت وظیفه حکم می کند این گفته ها و شنیده ها را (که احتمال کذب بودنشان نیز وجود دارد) با شما در میان بگذاریم اما صحت و سقم و سایر جزئیات و تحقیق و بررسی پیش از خرید را به خودتان می سپاریم.

ارزیابی کلی و رقبا

قبل از آنکه به رقبای اکسنت بپردازیم، با هم مروری سریع داشته باشیم بر تمام جنبه های این هیوندای کامپکت. اکسنت در نمای بیرونی پس از گذشت چندین سال همچنان ظاهر قابل قبولی دارد. عالی نیست اما ایرادی هم نمی توان از آن گرفت. این مسئله در مورد کابین هم (شاید یک مرحله پایین تر و با شدتی کمتر) صدق می کند: متریال ارزان در کنار طراحی خوب و کاربردی. مشخصات فنی مناسب برای  مسافرت های خانوادگی در کنار تعلیق خوب، کابین و صندوق جادار، و بخصوص استفاده شهری و روزمره با وجود مصرف بهینه، امکانات کافی و همه و همه ی آنچه که تا به اینجا خواندید اکسنت را به انتخاب معقولی تبدیل می کند.

فراموش نکنید که تا دو الی سه ماه گذشته اکسنت در مناطق آزاد (یعنی شرایط قیمت واقعی) بهایی حدود 50 الی 60 میلیون تومان داشت. در این صورت می توان ارزش خرید بسیار بالایی را به آن نسبت داد. اما همانطوری که بهتر می دانید، مشکل از اکسنت بینوا نیست. شرایط حاکم بر وضع خودرو کشور، شما را محکوم خواهد کرد که برای خرید این محصول حداقل 160 میلیون تومان بپردازید. در نتیجه توصیه می کنیم اگر قصد خرید دارید، (با توجه به شرایط کنونی قیمت) دست نگه دارید و نگاهی به رقبای آن بپردازید.

رقیب مستقیم اکسنت، سراتو آپشنال سایپا است. کمی مسئله سلیقه مطرح است، اما به خاطر داشته باشید که علی رغم کیفیت افتضاح مونتاژ سایپا، همچنان سراتو قدیمی با موتور 2 لیتری عملکرد فنی بهتری دارد (156 اسب بخار توان). مقایسه ظاهر این دو محصول مونتاژی را به عهده خودتان می سپاریم، اما یادآوری می کنیم که سراتوی سایپا نیز آپشن و تجهیزات کاملی دارد.

به غیر از سراتو، محصول دیگری در همین کلاس و صفر کیلومتر، به عنوان رقیب مستقیم اکسنت نمی توان یافت. اما با این قیمت، (کمی بالاتر یا کمی پایین تر) دنیایی از گزینه های هم چنان بهتر در خودروهای دست دوم بازار وجود دارد. مانند هم خانواده های اکسنت. از النترا و سوناتای نسل های قبلی گرفته، تا با افزایش کارکرد، به آزرا های قدیمی تر. تا به همین جا، النترا با بهایی مشابه (با کارکردی حدود 40 تا 50 هزار) از همه جهت گزینه بهتری است. نسل های قبلی سایر محصولات کیا و هیوندا را هم خودتان در نظر بگیرید.

به عنوان مثالی دیگر، مزدا 3 نیو، با کارکردی حدود 100 هزار و حتی کمتر هم قیمت اکسنت خواهد بود. مزدا رقیب قدری است که اکسنت هیوندای به هیچ عنوان از پس آن بر نمیاید. به عبارتی دیگر، در این قسمت، انتخاب بین هیوندای اکسنت و مزدا 3 نیست، بین خرید خودرویی صفر یا محصولی بهتر اما دست دوم است.

هیوندای اکسنت

شاید انتخاب در این محدود قیمت، کمی سخت باشد، که در این شرایط توصیه می کنیم به سلیقه و نیاز شخصی خود رجوع کنید. در انتها یادآوری می کنیم که اگر چه شمار قابل توجهی از رقبای دست دوم اکسنت، پیروز این بازه رقابتی هستند، اما هیوندای اکسنت می تواند به راحتی تا مدت ها بدون اینکه خرجی غیر از بنزین و سرویس روغن کنید، در خدمتتان باشد چرا که به عنوان یکی از کم دردسر ترین های بازار خودروی آمریکا شهرت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Nimax
    Nimax | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    حجم صندوق اکسنت ۴ درب (سدان) موجود در ایران ۴۶۵ لیتر می باشد که ۳۸۸ لیتر ذکر شده است

    • سبحان نظری
      سبحان نظری | ۲۱ تیر ۱۳۹۷

      با تشکر از توجه شما. اصلاح شد. حجم 388 لیتر هم مربوط به نسخه وارداتی بوده که حق با شماست.

  • Nimax
    Nimax | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    چند نکته:
    نسل موجود در ایران نسل چهارم اکسنت است که ردر ابتدای مطلب پنجم ذکر شده.
    در حالی که در قسمت آخر مطلب به نبود کروز کنترل اشاره شده اما در متن در قسمت تجهیزات و امکانات در کنار سنسور نور به وجود آن اشاره شده.
    سال شروع تولید اکسنت نسل چهار ۲۰۱۰ می باشد که در متن بارها ۲۰۱۲ ذکر شده!

مطالب پیشنهادی