ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید ام جی 360؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

همانطور که احتمالا اطلاع دارید، ام جی اصالتا یک برند بریتانیایی است که در سال 1923 میلادی در انگلستان بنیان نهاده شد. ام جی که مخفف عبارت موریس گاراژ است، تا سال 1963 توسط ویلیام ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

همانطور که احتمالا اطلاع دارید، ام جی اصالتا یک برند بریتانیایی است که در سال 1923 میلادی در انگلستان بنیان نهاده شد. ام جی که مخفف عبارت موریس گاراژ است، تا سال 1963 توسط ویلیام موریس موسس خود اداره می‌شد.

پس از مرگ آقای موریس این شرکت در حدود چهار سال بعد یعنی در سال 1967 به مالکیت بریتیش موتور درآمد. اندکی بعد نیز تملک آن به شرکت خودروسازی لیلاند بریتانیا واگذار شد.

ام جی 360

نکته جالب آنجاست که گویا برند ام جی در طی سال های 1980 تا 1995 به کل تعطیل بوده و هیچ گونه محصولی را به بازار عرضه ننموده است. ام جی همچون کودکی آواره تا سال2006 تحت سرپرستی برندهای مختلفی همچون ب ام و، بریتیش ایر و اسپیس و ام جی روور درآمد.

درست در همین جا بود که پای یک ناجی شرقی به مهلکه باز شد. این ناجی شرقی کسی نبود جز شرکت سایک موتورز چین که با در اختیار گرفتن برند ام جی، نه تنها آن را از ورشکستگی نجات داد بلکه کم‌کم موجب شکوفایی و رشد این برند در سطح بین المللی نیز شد.

ام جی 360

دفتر طراحی و مهندسی برند ام جی در بیرمنگام انگلیس واقع شده و کلیه تولیدات ام جی پس از تایید آن به بازار راه پیدا می‌کنند، اما خط تولید اصلی این شرکت در شهر نانجینگ چین قرار داشته و از میان محصولات ام جی تنها سه مدل GS و ZS و هاچبک ام جی3 در انگلستان به فروش می‌رسد و خبری از حضور محصولاتی نظیر mg360 در اروپا فعلا در دسترس نیست.

چند سالی می‌شود که محصولات ام جی موتورز به صورت وارداتی در کشورمان حضور دارند. یکی از اولین محصولات آن نیز سدان زیبای ام جی 550 بود که در زمان خودش توانست به خوبی نام ام جی را در ایران بر سر زبان‌ها بیندازد و پس از آن محصولاتی نظیر ام جی 350، ام جی 6، ام جی 3 و شاسی بلند ام جی GS به بازار کشورمان راه پیدا کردند.

اما جدیدترین عضو خانواده ام جی در ایران که از قضا به صورت مونتاژ شده در داخل به دست مشتریان ایرانی رسیده، سدان سایز متوسط ام جی 360 است که در شهر تبریز و توسط شرکت صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو) تولید می‌شود.

ام جی 360 که جایگزین مدل 350 شده و از قیمت مناسبی نیز برخوردار است، آمده تا بازار سدان‌های نسبتا ارزان قیمت چینی را در ایران تحت الشعاع قرار داده و سهم خود را از این بین طلب نماید. اگر در پی کسب اطلاعات نسبتا کاملی درباره ام جی 360 هستید، می‌توانید در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه ام جی 360

ام جی 360

ظاهر ام جی 360 به گونه‌ای است که می‌تواند در عین سادگی و زیبایی هم جوابگوی نیازهای روحی جوانان بوده و هم در خور شأن یک خانواده متین و متشخص ایرانی باشد.

طراحان ام جی 360 تلاش داشته‌اند تا با در هم آمیختن خطوط منحنی در کنار به کارگیری خطوط صاف با زوایای تیز و شکسته، ضمن القای حس هیجان به بیننده، آرامش خاصی را نیز بر قلب او حاکم نمایند.

ام جی 360

نمای روبروی ام جی 360 از چراغ‌هایی با طراحی ساده و تقریبا زیبا تشکیل شده و لامپ‌های هالوژنی آنها به لنز تمرکز نور مجهز شده‌اند. سایز چراغ‌ها مناسب بوده و در دو طرف جلو پنجره بدون هیچ فاصله‌ای آرام گرفته‌اند.

جلو پنجره این خودرو که اضلاع بیرونی و نوارهای درونی آن به گونه‌ای هماهنگ، به رنگ کرومی درآمده‌اند، دارای طراحی ویژه‌ای می باشد به نحوی که شاید شما را نیز همانند نگارنده به یاد بال‌های گشوده شده یک خفاش و یا بهتر بگوییم نماد شخصیت ابر قهرمانی « بت‌من » بیاندازد.

ام جی 360

نماد ام جی در وسط جلوپنجره وجهه مناسبی داشته و بر اعتبار این خودرو (ازجهت برند) خواهد افزود. به جهت افزایش حس جسارت و جنبه هیجان‌انگیز نمای روبرو ام جی 360، چندین خط حجم‌دهنده بر روی درب کاپوت و روی سپر جلو (در قسمت میانی و کناره ها) به چشم می‌خورد و بدین سان جلوه جسورانه‌تری بر چهره نسبتا ساده این سدان پدیدار نموده‌اند.

بخش زیادی از نیمه پایینی سپر توسط مجرای بزرگ و کشیده مشکی رنگ ورودی هوا به اشغال درآمده که ضمن کاهش هزینه‌های تولید در این قسمت، وظیفه تامین هوای مورد نیاز جهت خنک کاری اعضای درونی بدنه ام جی 360 را بر عهده دارد.

ام جی 360

این بخش پلاستیکی که چراغ‌های LED روشنایی در روز را نیز در دو انتهای بالایی خود جای داده است، دارای طراحی چهار ضلعی ذوزنقه فرم بوده و تناسب خوبی با نمای چهره ام جی 360 دارد. آینه های جانبی نیز از این زاویه دارای طراحی دو رنگ (مشکی-همرنگ بدنه) بوده و چراغ راهنما را در دل خود جای داده‌اند.

نمای جانبی ام جی 360 پیچیدگی آنچنانی ندارد و علیرغم سادگی، وقار و متانت به همراه کمی جسارت در آن به وضوح قابل تشخیص است.

فریم پنجره‌ها از شمایل متناسبی برخوردار شده اما سایز آن اندکی کوچک به نظر می‌رسد. انتهای پایینی فریم پنجره ها نیز که به رنگ کرومی درآمده، همانند خودروی جک جی 5 به سمت بالا مورب شده و نمای خوبی را پدید آورده است.

ام جی 360

یک خط حجمی به منظور زیبا و حجیم‌تر جلوه دادن خودرو، از انتهای چراغ عقب و پس از گذر کردن از ناحیه زیرین فریم پنجره‌ها با شیب ملایم به گوشه بالای چراغ عقب می‌رسد. یک چین خوردگی حجمی دیگر نیز با شیب بیشتر در محدوده تحتانی دربها و حدفاصل قوس گلگیرهای جلو و عقب مشاهده می‌شود.

رینگهای ۱۶ اینچی با طرح پنج پر دوگانه از طراحی و سایز مناسبی بهره می‌برند. به عقیده نگارنده می‌شود اینچنین بیان نمود که تا حدودی شباهت کلی میان نمای جانبی ام جی 360 با تویوتا کرولا مدل 2014 وجود دارد.

ام جی 360

نمای پشت ام جی 360 نیز سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده و به طور کلی کشیده و یک دست دیده می‌شود. چراغ‌های عقب از فرمی کشیده و زیبا (تاحدی مشابه کرولا 2014) بهره‌مند شده‌اند و در نواحی زیرین آنها زوایای تیز و شکسته به چشم می‌خورد.

دو چراغ عقب توسط یک نوار کرومی به یکدیگر پیوند خورده‌اند که در ناحیه بالای آن، لوگوی ام جی حضور داشته و محدوده پایینی آن به محل نصب پلاک اختصاص یافته است. چند سنسور دنده عقب نیز در ناحیه میانی سپر جای گرفته‌اند.

ام جی 360

محدوده ی پایینی سپر عقب، طبق روال معمول امروزه، توسط یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ (مشابه دیفیوزر) تسخیر شده و دو عدد چراغ باریک قرمز رنگ در اطراف آن مشغول هشدار دادن به رانندگان خودروهای عبوری از پشت سر هستند.

به طور کلی نمای ظاهری ام جی 360 با توجه به رنج قیمت این خودرو کاملا قابل قبول به نظر رسیده و قطعا می‌تواند مشتریان کمتر برخوردار ایرانی را که با حداقل سرمایه به دنبال یک سدان سایز متوسط زیبا هستند، خرسند نماید.

طراحی داخلی و کابین ام جی 360

ام جی 360

 

پس از ورود به کابین ام جی 360 ، با فضایی دلنشین و فراتر از سبک طراحی خودروهای چینی مواجه خواهید بود. داشبورد این خودرو طراحی متشخصانه‌ای داشته و می‌شود گفت از استایلی مشابه برخی سدان‌های سایز بزرگ و لوکس برندهای معتبر الگوبرداری شده است.

همانطور که در سایر خودروهای چینی این رنج قیمتی نیز مشاهده نموده‌ایم، متریال عمده به کار رفته در داشبورد از جنس پلاستیک سخت بوده که البته برای خودرویی با این قیمت (به ویژه در نسخه پایه) راضی کننده به نظر می‌رسد.

ام جی 360

تریم داخلی کابین ام جی 360 های عرضه شده در کشورمان به صورت مشکی با تزیینات نقره‌ای است که نسبت به نمونه های مشکی-کرم رنگ( همانند تصاویر) از جلوه‌های بصری کمتری برخوردار است.

صفحه نمایشگر لمسی 8 اینچی در میانه داشبورد برای کابین ام جی 360 نمای مدرنتری را به ارمغان آورده است. مجموعه کلیدها و دکمه‌های کنترل سیستم تهویه به صورت کاملا منظم در محدوده ذوزنقه‌ای شکل در کنار هم آرام گرفته‌اند.

ام جی 360

برخی دکمه‌ها و پورت‌ها نظیر usb، فندک، فلاشر و غیره نیز در قسمت روبروی دسته دنده تعبیه شده اند. چینش دکمه‌ها و ادوات داشبورد به گونه‌ای است که آرامش خاصی را در ذهن بیننده پدید آورده و دیسیپلین دلنشینی دارد.

غربیلک فرمان از سایز و فرم مناسبی برخوردار بوده و برخی از دکمه‌های کنترلر سیستم صوتی در دو طرف آن جا خوش کرده‌اند. تزیینات نقره‌ای رنگ روی فرمان نیز تاثیر خوبی بر ظاهر آن داشته است.

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان برخلاف انتظار از نوع دیجیتالی نبوده و عقربه مکانیکی سرعت سنج آن در وسط ارقامی که تا 220 کیلومتر بر ساعت درجه‌بندی شده‌اند، به همراه دو صفحه نمایشگر کوچک TFT در کناره‌های آن قابل مشاهده هستند که به همراه نورپردازی آبی رنگ زمینه آن، از ظاهری اسپرت و جسورانه برخوردار گشته است.

ام جی 360

البته به دلیل تازگی سبک چینش اجزای آن (انواع نشانگرها و غیره)، عادت کردن به پنل کیلومتر شمار ام جی 360 اندکی زمان نیاز خواهد داشت. فرم دسته دنده نیز از زیبایی نسبی برخوردار است و نمی توان به آن خرده گرفت.

صندلی‌ها با پوششی از جنس چرم مصنوعی روکش شده‌اند و فرم نسبتا مناسبی دارند؛ البته بدن سرنشینان را از جناحین به طرز مطلوب مورد حمایت قرار نمی‌دهند و در مسافرت های طولانی نیز احتمالا نتوانند خستگی را از تن سرنشینان دور نگاه دارند.

ام جی 360

از نظر فضای سر و پا نیز صندلی‌های ردیف عقب ام جی 360 فضای نسبتا راحت و جاداری را برای سرنشینان خود به وجود خواهند آورد. صندوق عقب ام جی 360 دارای ظرفیتی معادل 482 لیتر بوده که از این جهت به خوبی می‌تواند جوابگوی نیازهای خانواده‌های ایرانی باشد. درصورت خوابانیدن صندلی های ردیف عقب نیز میتوانید حجم صندوق را افزایش دهید.

ام جی 360

به طور کلی کابین ام جی 360 به طرز مطلوبی می‌تواند نیازهای مشتریان ایرانی را برطرف نموده و زیبایی دلنشین خود را نثار آنان نماید.

مشخصات فنی و قوای محرکه ام جی 360

ام‌ جی 360 در ابتدا با یک پیشرانه تنفس طبیعی چهار سیلندر به حجم 1.5 لیتر وارد بازار کشورمان شد. حداکثر قدرت این پیشرانه معادل 107 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن نیز به 135 نیوتن متر می‌رسد. این ارقام به ترتیب در دور موتور 6000 و 4500rpm پدیدار خواهند شد.

در این مدل یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک و یا یک جعبه دنده 5 سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را برعهده دارند.

پیشرانه دیگری که برای این خودرو در نظر گرفته شده از نوع 1.5 لیتری توربوشارژ بوده و حداکثر قدرت آن یارای مقابله با توانی معادل 130اسب بخار را داراست. بیشینه گشتاور مدل توربو نیز به رقم قابل توجه 210 نیوتن متر می‌رسد.

نهایت توان خروجی و گشتاور نسخه توربو ام جی 360 به ترتیب در دور موتورهای 5500 و 2000rpm خود را نمایان می‌سازند. در اختیار بودن حداکثر گشتاور پیشرانه در دور موتور پایین (2000rpm)، جزو نقاط قوت این سیستم محرکه محسوب می شود.

وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را در مدل توربو، یک جعبه دنده شش سرعته خودکار به دوش می‌کشد. شتاب صفر تا صد ام جی 360 توربو در حدود 9.7 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت این خودرو 1330 کیلوگرم بالغ بر 200 کیلومتر بر ساعت است. حداکثر سرعت مدل تنفس طبیعی با گیربکس دستی و اتوماتیک چهار سرعته نیز به ترتیب معادل 180 و 170 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

ام جی 360 توربو

حجم باک سوخت این خودرو معادل 55 لیتر بوده و میزان مصرف سوخت نمونه توربو به صورت ترکیبی در حدود 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد می‌شود. میزان مصرف سوخت نمونه تنفس طبیعی نیز اندکی از این رقم پایین تر خواهد بود.

همچنین فرمان خودرو از انواع برقی بوده که در افزایش کارایی پیشرانه تاثیر مطلوبی دارد. سیستم تعلیق قسمت جلوی ام جی 360 از نوع مک فرسون است و در عقب نیز از سیستم تعلیق یکپارچه با ساختار H بهره گرفته شده است.

به طور کلی هر دو نوع قوای محرکه ام جی 360 به جهت تامین نیازهای مشتری ایرانی مناسب هستند؛ البته نسخه توربو هیجان و لذت رانندگی بیشتری را نصیب شما خواهد نمود.

تجهیزات و امکانات ام جی 360

ام جی 360 توربو

همچنین چهار عدد ایربگ به همراه سامانه های ترمز ABS، فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA) و مدیریت ترمزها در هنگام حرکت مارپیچ (CBC) نیز در لیست تجهیزات ایمنی ام جی 360 مشاهده می‌شود.

متاسفانه به دلیل عدم تفکیک لیست تجهیزات ام جی 360 در وبسایت شرکت تولیدکننده (به عنوان مرجع رسمی) برحسب نسخه های مختلف این خودرو، از ارائه اطلاعات دقیق تر در این باره معذور هستیم.

تجربه رانندگی با ام جی ۳۶۰ توربو

ام جی 360 توربو

وارد کابین شده و خودرو را روشن می نماییم. در حالت درجا کابین سکوت مناسبی داشته و صدای موتور چندان حس نمی‌شود. دنده را درگیر کرده و به راه می‌افتیم. عملکرد گیربکس شش سرعته اتوماتیک این خودرو از هماهنگی و دقت مناسبی برخوردار بوده و حس وحال مطلوبی را به راننده منتقل می‌نماید.

همچنین ام جی 360 حین حرکت در سربالایی و شتابگیری نیز عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. به علت در دسترس بودن گشتاور این خودرو در دورهای پایین، به نسبت، کمتر احتیاج به معکوس کشیدن احساس می‌شود و حتی گاهی اوقات در دنده دو شاهد هرزگردی چرخ ها بودیم.

بنابراین شتاب و کشش ام جی ۳۶۰ توربو در چنین رده قیمتی بسیار مناسب بوده و از این نظر می‌تواند کاملا پاسخگوی نیازهای مشتری ایرانی باشد. تقریبا می‌شود گفت که در ام جی 360 کمتر احساس کمبود قدرت خواهید داشت.

ام جی 360 توربو

حین رانندگی متوجه می‌شوید که معمولا دور موتور به علت گشتاور خوب پیشرانه پایین نگه داشته می‌شود، حتی گاهی در سرعت‌های بالا مانند ۱۲۰ کیلومتر در ساعت مشاهده می‌شود که دور موتور در حدود 2200rpm نگاه داشته شده و در نتیجه علاوه بر کاهش مصرف سوخت، میزان صدای ورودی به کابین نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین به واسطه تجهیز ام جی 360 توربو به سیستم کنترل پایداری ESP، خودرو از هندلینگ و کنترل بدنه مناسبی برخوردار بوده و کمتر دچار کم فرمانی خواهد شد. در مجموع هندلینگ و شتاب این خودرو در حد مطلوب و رضایت بخش بوده و سواری نیز به نسبت بهای پرداختی در ازای آن، از آرامش و نرمی کافی برخوردار است.

رقبا و محصولات مشابه ام جی 360

ام جی 360 توربو

از جمله رقبای ام جی 360 در بازار ایران میتوان به محصولاتی نظیر: بسترن B30، آریزو5، جک جی5 و دنا پلاس توربو اشاره نمود.

قیمت و شرایط فروش ام جی 360

ام جی 360 توربو

جدیدترین شرایط فروش ام جی 360 از سوی شرکت تولیدکننده داخلی را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید.

قیمت های درج شده در جدول زیر به شرایط بازار در تیرماه 97 مربوط می شود.

مدل مشخصات قیمت نمایندگی قیمت بازار
MG 360 دنده ای (مونتاژ ایران) 63,800,000 77,000,000
MG 360 توربو اتوماتیک (مونتاژ ایران) 88,800,000 108,000,000

قیمت جدید (به روز رسانی در اردیبهشت 98)

قیمت نمونه های صفر کیلومتر MG 360 نیز به دلیل عرضه کج دار و مریز این خودرو به بازار چندان مشخص نیست اما می توان حدس زد که این خودرو نیز در محدوده 180 الی 200 میلیون تومان قیمت می خورد.

مزایا و معایب ام جی 360

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • 7.62mm
    7.62mm | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

    تمام عکسها یا رندر شده هستند یا از سایتهای خارجی کپی کردید، الان چطور باور کنیم واقعا تست کردید؟ مدل دستی امکاناتش در حد پراید هست بدون اغراق.
    بیشتر شبیه رپورتاژ بود

    • حسین باباپور
      حسین باباپور | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

      با تشکر از کمال دقت شما مخاطب گرامی. قسمت تجربه رانندگی یا تست درایو به صورت بازنویسی شده از منابع معتبر داخلی و یا خارجی به استحضار شما رسیده است. با توجه به معتبر بودن این منابع، ما هم اقدام به انعکاس تجارب آنها در این مقاله نمودیم. امیدواریم در صورت فراهم شدن شرایط، به زودی مقاله اختصاصی در این مورد را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم. ارادتمند، باباپور

مطالب پیشنهادی