ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنج ویژگی مهم که موفقیت گوشی های تاشو را تضمین می کنند

پس از چند سال پیشرفت مداوم و عرضه قابلیت های جدید، تلفن های هوشمند تقریباً به پایان خط نوآوری های اساسی رسیده اند، مسئله ای که احتمالاً با ایده ای متفاوت حل خواهد شد: گوشی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۲ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

پس از چند سال پیشرفت مداوم و عرضه قابلیت های جدید، تلفن های هوشمند تقریباً به پایان خط نوآوری های اساسی رسیده اند، مسئله ای که احتمالاً با ایده ای متفاوت حل خواهد شد: گوشی های تاشو

منظور از گوشی تاشو، تلفن هوشمند با نمایشگر انعطاف پذیر است

البته مسلماً در این بحث منظور ما از گوشی های تاشو نمونه های قدیمی و صفحه کلیددار نیستند، بلکه در ماه های اخیر عبارت مذکور بیشتر برای تلفن های هوشمند لمسی با صفحه انعطاف پذیر مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع به خصوص در طرح های مفهومی و پتنت هایی که طی سال های اخیر ثبت شده اند بیشتر به چشم می خورد. اما چه زمانی نوبت به عرضه اسمارتفون های تاشو می رسد؟

بر اساس نظر برخی از تحلیلگران، سال 2019 احتمالاً سرآغاز معرفی رسمی تلفن های هوشمند تاشو به بازار خواهد بود و شرکت هایی مانند سامسونگ، که همین حالا هم در این باره تبلیغات می کنند، گوشی های تاشوی خود را در این سال به بازار عرضه خواهند کرد.

هرچند پیش از این کمپانی چینی ZTE با معرفی «Axom M» از نخستین گوشی هوشمند تاشوی خود رونمایی کرده است، اما مفهوم اصلی مورد نظر ما محصولاتی هستند که برخلاف اکسوم ام، از دو نمایشگر به هم چسبیده تشکیل نمی شوند؛ بلکه از یک صفحه یکپارچه انعطاف پذیر بهره می برند.

لازم به ذکر است که ایده گوشی های تاشو می تواند به شکل های مختلفی پیاده سازی شود، اما به احتمال زیاد نسل اول این محصولات به صورت «تاشوی وارون»، یعنی برعکس یک کتاب (نمایشگر رو به بیرون) به بازار عرضه می شوند. در ادامه به نقاط قوت ایده مورد اشاره که به فراگیر شدن آن کمک می کنند، می پردازیم:

راه های تعاملی جدید

گوشی های تاشو

طی سال های اخیر، تولیدکنندگان همواره با افزایش مقدار رم، بالا بردن سرعت پردازنده و بهبود کیفیت دوربین، به ارتقای تلفن های هوشمند خود پرداخته اند. در این میان معرفی فناوری هایی مانند اسکنر اثر انگشت به دنیای موبایل نیز کابرد این وسایل همراه را بیش از پیش توسعه داده است.

نمایشگرهای تاشو پتانسیل بالایی برای توسعه بازی های مخصوص دارند

نمایشگرهای 4K هم که اخیراً به دنیای اسمارتفون ها راه یافته اند، شاید تصاویر شفاف تری نسبت به نسخه های تمام اچ دی ارائه کنند؛ اما در عمل همان کارکرد را خواهند داشت. از طرف دیگر اضافه شدن دوربین جلو به موبایل ها انقلابی در حوزه ثبت تصاویر آماتور (به خصوص سلفی) به وجود آورد که در کنار آن، برقراری تماس های ویدیویی از طریق تلفن هوشمند نیز موجب سهولت استفاده از این فناوری شد.

حال به نظر می رسد که گوشی های تاشو نیز مانند دوربین دوم، نحوه کاربری تلفن های هوشمند را متحول کنند. امکان انجام چند کار به صورت همزمان (مولتی تسکینگ) همین حالا هم در تلفن های هوشمند و تبلت ها موجب افزایش کارایی قابل توجهی شده که ترکیب این ویژگی با نمایشگرهای تاشو، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

به عنوان مثال امکان چسباندن پر استفاده ترین اپلیکیشن به یک بخش از نمایشگر و میانبر سایر برنامه ها به بخش دیگر می تواند یکی از کاربردهای نمایشگرهای تاشو باشد. علاوه بر این، گوشی های تاشو پتانسیل های فراوانی را در اختیار توسعه دهندگان بازی ها قرار می دهند تا تجربه ای مشابه با کنسول دستی نینتندو DS را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

دوربین بهتر برای گوشی های تاشو

گوشی های تاشو

دوربین یکی از مهم ترین بخش های تلفن هوشمند است که برای بسیاری از کاربران اهمیت بالایی دارد. تولیدکنندگان مختلف نیز با آگاهی از این موضوع، همواره به دنبال ارائه بهترین کیفیت در هر دو بخش دوربین جلو و پشت محصولات خود هستند.

گوشی های تاشو تنها به یک ماژول دوربین احتیاج خواهند داشت

البته تفاوت کارکرد دوربین اصلی با دوربین سلفی باعث شده معمولاً کمپانی ها از دوربین های قوی تر در ماژول اصلی استفاده کنند و برای سلفی، بیشتر از امکانات نرم افزاری و قابلیت هایی مانند ثبت تصاویر پرتره بهره ببرند. بعضی شرکت ها هم برای ارائه کیفیت یکسان در هر دو بخش، عملاً از یک نوع سنسور برای هر دو دوربین تلفن خود استفاده می کنند.

اما در گوشی های تاشو می توان تنها از یک ماژول دوربین قدرتمند با تمام امکانات مورد نیاز بهره برد و فضای بیشتری را در اختیار سایر بخش ها (مانند باتری و نمایشگر) قرار داد. این چیدمان باعث می شود پیچیدگی تلفن هوشمند کمتر شده و کاربری آن برای نیز راحت تر گردد.

کاهش احتمال شکستگی نمایشگر

گوشی های تاشو

نمایشگرهای تاشو شاید در عمل نتوانند احتمال شکستگی را به صفر برسانند، اما به نسبت نمونه های موجود، ذاتاً در مقابل ضربه و فشار مقاوم ترند و از این نظر تا حدودی خیال کاربران را راحت خواهند کرد.

نمایشگرهای تاشو ذاتاً در مقابل ضربه و فشار مقاوم ترند

در سال های اخیر معرفی شیشه های مقاوم از سوی کمپانی Corning (گوریلا گلس) و استفاده از آنها در محصولات شرکت های مختلف، تا حدی مقاومت اسمارتفون ها را در مقابل خط و خش و حتی ضربات افزایش داده اما باز با این وجود، برخورد گوشی با اجسام سخت در زوایای خاص (مخصوصاً در محصولاتی که از طراحی های ظریف و گوشه های خمیده بهره می برند) هزینه های بالایی را روی دست مصرف کنندگان می گذارد.

هرچند هنوز مشخص نیست که تولیدکنندگان از چه نوع نمایشگری (POLED ،LCD و...) در گوشی های تاشو استفاده خواهند کرد، اما چیزی که واضح است مقاوم بودن این نوع نمایشگرها در مقابل ضربات (به نسبت نمایشگرهای معمولی) خواهد بود.

انتخاب های بیشتر برای مصرف کنندگان، فضای فعالیت برای دیگر تولیدکنندگان

گوشی های تاشو

در حال حاضر جدا از بحث برند، معمولاً انتخاب مصرف کنندگان در بازار موبایل به مواردی مانند دوربین، میزان حافظه داخلی و رم، سرعت پردازنده و مواردی از این دست محدود می شود. اما با ورود گوشی های تاشو، حوزه کاملاً جدیدی در بازار تلفن های هوشمند به وجود خواهد آمد.

لازم به ذکر است که در صورت ورود محصولات مذکور به بازار، گوشی های تخت و نرمال از رده خارج نمی شوند، بلکه کاربران انتخاب جدیدی خواهند داشت و می توانند بسته به توان مالی، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.

با ورود گوشی های تاشو به بازار، نمونه های معمولی از رده خارج نمی شوند

از سوی دیگر به دلیل بالا بودن سطح فناوری، شرکت های پیشرو اقدام به تولید گوشی های هوشمند تاشو خواهند کرد که این موضوع، فضای کار بیشتری را در اختیار کمپانی های کوچک تر قرار می دهد. در واقع شرکت هایی مانند وان پلاس و HMD می توانند با تمرکز بر محصولات کلاسیک و محدوده قیمتی پایین تر، بازار خود را حفظ کنند و به طیف خاصی از مشتریان خدمات بدهند.

همچنین ممکن است بعضی شرکت های کوچک با ابداعات جدید و ارائه طرح های متفاوت برای استفاده از نمایشگرهای تاشو، بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند و یا با فروش ایده به کمپانی های بزرگتر، سود سرشاری را روانه جیب سهامداران خود کنند.

تیر خلاص بر پیکر تبلت ها

گوشی های تاشو

تبلت ها همین حالا هم از دوران اوج خود فاصله بسیاری گرفته اند و کمتر کسی به سراغ آنها می رود. در دورانی که ابعاد نمایشگر تلفن های پرچمدار به بالای 5 اینچ رسیده و این پرچمداران (از طریق برخی لوازم جانبی) کار کامپیوترهای شخصی را انجام می دهند، یا لپتاپ های هیبرید که در اندازه های نزدیک به 10 اینچ روانه بازار می شوند، عملاً خریدن تبلت چندان عاقلانه نخواهد بود.

حال به موارد فوق گوشی هایی را اضافه کنید که پس از باز شدن نمایشگر، دو برابر حالت عادی صفحه قابل لمس در اختیار کاربر قرار می دهند که احتمالاً به اندازه یک تبلت کوچک خواهد بود. در این میان شاید تنها نکته منفی، قیمت بالای گوشی های تاشو در سال های اولیه عرضه باشد که این موضوع نیز پس از مدتی حل خواهد شد.

***

نظر شما چیست؟ آیا گوشی های تاشو بازار موبایل دنیا را تسخیر خواهند کرد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • vahid kheradmand
    vahid kheradmand | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

    هر وسیله ای کاربرد خودشو داره
    مثلا من برای کتاب خوندن فقط از تبلت استفاده می کنم

    • Danial. A.
      Danial. A. | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

      تبلت؟
      پدر چشم آدم در میاد...حداقل از کتابخوان ها استفاده کن

  • حجازی
    حجازی | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

    وقتی که گوشی دارای دو صفحه بشه و هردوصفحه برابر یک تبلت هفت اینچی بشن قائدتا تبلت زیاد به جشم نمیاد ولی شخصا تبلت رو دوسدارم چون از گوشی برای سرگرمیها بهتره ولی نمونه تبلتی که بتونه کار لپتاپ رو انجام بده ندیدم مگه ویندوزی باشه که ویندوزی هم خیلی کمه و عملا برای ما گرونه و البته نرم افزارهای جانبی اندرویدی بیشتره تا ویندوزی پس باز جای تبلت محفوظه مگر اینکه لپتاپهایی با بوت دوگانه بیشتر بشن که هم اندروید هم ویندوز یا حتی تبلتهای اندرویدی ارائه بشن. جای محصولات اپل که معلومه کجاس چون اپل هنوز اعتقادی به تبلت لمسی پیدا نکرده و ایفون هم ایپد نمیشه و ایپد هم برای خودش نرم افزار و بازی بخصوص داره.

    • noisymind
      noisymind | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

      متوجه منظورتون از اینکه گفتید اپل هنوز اعتقادی به تبلت لمسی نداره نشدم.

      • فریب باران آریا مهرو نخورید.اون مزدور ال جی هستش.راستی پای هاوس هم بچه آخونده.ترتیبشو بدین.
        فریب باران آریا مهرو نخورید.اون مزدور ال جی هستش.راستی پای هاوس هم بچه آخونده.ترتیبشو بدین. | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

        منظورشون لپ تاپه.

    • حجازی
      حجازی | ۲۴ تیر ۱۳۹۷

      ممنون از توجهتون بله منظورم لبتاب بود که اشتباهی تبلت تایپ کردم

مطالب پیشنهادی