ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم های شناسایی چهره
تکنولوژی

درخواست مایکروسافت از کنگره برای محدودسازی سیستم های شناسایی چهره

قابلیت های فراوان و بعضا مخرب سیستم های شناسایی چهره، شرکت های فناوری را به تلاش برای محدود کردن آن واداشته است. طی چند سال گذشته غول های فناوری به جمع آوری و پردازش داده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

قابلیت های فراوان و بعضا مخرب سیستم های شناسایی چهره، شرکت های فناوری را به تلاش برای محدود کردن آن واداشته است.

طی چند سال گذشته غول های فناوری به جمع آوری و پردازش داده های شخصی و صوتی کاربران پرداخته اند و حالا نوبت به شناسایی چهره رسیده است. در این میان برخی از شرکت های شناخته شده برای نفوذ بیش از حد به حریم شخصی کاربران مورد انتقاد قرار گرفته اند، برای مثال آمازون به خاطر فروش تجهیزات شناسایی چهره به ادارت پلیس و فیسبوک به بهانه روش کسب رضایت از کاربران برای شناسایی چهره افراد حاضر در تصاویر بارها مورد اعتراض قرار گرفته اند.

مایکروسافت هم به خاطر ارائه سرویس های محاسبات ابری به «اداره مهاجرت و گمرک آمریکا» آماج این انتقادها بوده، هرچند بعدها مسئولان این شرکت مدعی شدند که سرویس های شناسایی چهره آنها تنها برای مواردی نظیر ارسال ایمیل به کار رفته است. سیستم های شناسایی چهرهاز سوی دیگر سیستم شناسایی چهره این شرکت در تشخیص کاربران سفیدپوست نسبت به دیگر افراد، کارایی بهتری داشت که باز هم ناخشنودی کاربران را به دنبال داشت. روز گذشته «برادفورد اسمیت»، رئیس هیئت مدیره مایکروسافت که از این انتقادها به تنگ آمده و از سوی دیگر به خوبی از پتانسیل های این سیستم آگاهی دارد، با انتشار پستی بر اهمیت وضع قوانین برای سامانه های تشخیص چهره تاکید کرد:

دنیایی با مقررات محکم برای محدود کردن فناوری های مفید اما دردسر ساز، از دنیای بدون استانداردهای قانونی بهتر است. بنابراین دولت باید قوانینی را در رابطه با سیستم های شناسایی چهره وضع کند.

غول های فناوری به ندرت خواهان وضع قوانین برای محدود کردن فناوری هایشان می شوند و درخواست غیر معمول رئیس هیئت مدیره مایکروسافت حاکی از پتانسیل های فوق العاده فناوری های هوش مصنوعی از جمله شناسایی چهره در دگرگون کردن شرایط کنونی است.

هوش مصنوعی قابلیت های گسترده ای دارد که همین حالا برخی از آنها عملی شده اند، برای مثال می توان به قابلیت بر عهده گرفتن وظایف کارکنان، استخدام پرسنل جدید، شناسایی چهره افراد بدون اجازه آنها، برقراری تماس تلفنی و غیره اشاره کرد.

با این حال ایجاد ویدیوهای جعلی از افراد سرشناس و پایش گسترده شهروندان توسط دولت یکی از اثرات جانبی فناوری شناسایی چهره است که نگرانی های بسیاری را در رابطه با محدود سازی آزادی های فردی و تجاوز به حریم خصوصی برانگیخته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی