ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بتلفیلد 5 با الهام گرفتن از پابجی، دیگر یک بازی سینمایی نیست

برای مدتی استودیو دایس به عنوان سازنده سری بتلفیلد تلاش می کرد تا صحنه های سینمایی زیادی را درون بازی خود جای دهد. این صحنه ها ظاهر فوق العاده ای دارند اما به سرعت جذابیت ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

برای مدتی استودیو دایس به عنوان سازنده سری بتلفیلد تلاش می کرد تا صحنه های سینمایی زیادی را درون بازی خود جای دهد. این صحنه ها ظاهر فوق العاده ای دارند اما به سرعت جذابیت خودشان را از دست می دهند و ظاهراً این قضیه در بتلفیلد 5 تغییر خواهد کرد.

نیازی نیست که همه چیز در بتلفیلد هیجان انگیز و سینمایی باشد و صحنه های آرام نیز به همان اندازه مهم هستند که البته با گذشت زمان سری بتلفیلد از آن دور شده است.

بعد از تجربه نسخه آلفا بتلفیلد 5 می توان متوجه شد که دایس کنترل میدان جنگ را دوباره به بازیکنان باز گردانده است. هیجان نبردها دست کاربران بوده و از دیگر از قبل دیکته شده نیست.

تفاوت بتلفیلد 5 با قسمت پیشین از این سری به طور کامل مشهود است. ابزارهای بیشتری برای کار کردن وجود دارند و راه های بیشتری برای بازی کردن در دسترس است و همه اینا در کنار هم می توانند لحظات فوق العاده ای را در هر بازی شوتر آنلاینی بسازند.

برای مثال به ویژگی های ساخت و ساز بازی دقت کنید. قادر به حفاری برای ساخت تله برای تانک ها خواهید بود که یکی از هیجان انگیز ترین کارهایی است که می توانید در بتلفیلد 5 انجام دهید.

بتلفیلد 5

چنین چیزهایی در نگاه اول کوچک هستند اما تاثیر زیادی در گیم پلی بازی خواهند گذاشت. این موارد باعث می شوند تا بازیکنان کنترل جریان بازی را به دست بگیرند که چنین چیزی قبل از این تنها در بازی های نزدیک به واقعیتی مانند Squad دیده می شد.

استفاده از ویژگی های مختلف نقشه نیز از جمله مواردی است که نشان می دهد این ساخت و سازها چگونه روی گیم پلی بتلفیلد 5 تاثیر خواهند گذاشت و یک تیم می تواند با تکیه بر همین دست موارد در نهایت به پیروزی برسد. برای مثال کوچه های باریک را می توان با استفاده از ماشین گان ها به محلی برای از بین بردن تعداد زیادی از دشمنان تبدیل کرد.

در نبردهای بزرگ بازی نیز استحکامات باعث می شوند تا شرایط به نفع تیم خاصی تغییر کند. مثلاً از بین بردن خانه ها به عنوان محل کاور گرفتن نیروهای دشمن از آن جهت که آن ها با ساخت کیسه های شن به عنوان سنگر چنین کمبودی را جبران می کنند، اهمیت کمتری نسبت به گذشته دارد.

نمی توان هر چیزی را در هر نقطه از نقشه بازی ساخت اما این قضیه از ارزش ساخت و ساز در بازی نمی کاهد و محل  زیادی روی نقشه وجود دارند که می توان نزدیکی آن ها به ساخت و ساز آیتم های مختلفی پرداخت و در امکان استفاده از این قابلیت تنها به چند بازیکن حرفه ای ختم نخواهد شد.

به همان شیوه که سیستم ساخت استحکامات روی نبردها موثر بوده، تغییر استراتژی نبردهای نزدیک نیز روی گیم پلی بتلفیلد 5 تاثیر زیادی گذاشته است. در این عنوان شما برای اسلحه اصلی خود تنها دو خشاب دارید که اگر تجربه یک بازی شوتر آنلاین را داشته باشید متوجه خواهید شد که این تعداد خشاب زیاد نیست و ممکن است با کمبود گلوله ها روبرو شوید و همین مورد باعث می شود تا با دقت بیشتری در مبارزات شلیک کرده و از تیرهای خود استفاده کنید.

برای به دست آوردن خشاب های بیشتر یا باید آن ها را از دشمنانی که کشته شده اند برداشته، از هم تیمی خود کمک گرفته یا به کمپ برگردید. اسنایپر ها نیز دیگر نمی توانند برای مدت طولانی در یک مکان مشخصی باقی بمانند و اگر نزدیک به کمپ قرار بگیرند، کشتن آن ها برای شما آسان تر از گذشته خواهد شد.

مفهوم به دست آوردن سلامتی هم در بازی تغییر کرده است. دیگر مانند گذشته سلامتی شما به طور کامل بازیابی نخواهد شد و تنها یک واحد سلامتی بازیابی می شود. همانند مهمات، شما برای بازیابی کامل سلامتی نیاز به کمک گرفتن از هم تیمی های خودتان خواهید داشت و برگشتن به کمپ ها نیز دیگر انتخاب شما به شمار می رود.

وقتی دایس این ویژگی را برای اولین بار به نمایش گذاشت، این فرضیه به وجود آمد که کمپ کردن مانند شیوه ای که امروز در نسخه های اخیر بتلفیلد وجود دارد، به بازی برگردد و همین اتفاق هم افتاد و برخی از بازیکنان تنها در نزدیکی کمپ ها باقی می ماندند. البته این دست از کاربران را نمی توان به هیچ عنوان به عنوان بخشی از تیم به حساب آورد و با توجه به محل ثابتشان تیم حریف می تواند به راحتی آن ها را پیدا کند.

هر کدام از این مکانیک های جدید با مجموعه از انیمیشن های تازه به نمایش گذاشته می شوند که همگی آن ها به خوبی اجرا می شوند اما حس اصلی این ساخت و سازها به صورت ذهنی و زمانی که شما سنگری را می سازید یا بسته مهمات را از جسدی به دست می آورید، به شما القا خواهد شد.

استفاده از بسته های سلامتی و دیگر موارد به وقت زیادی نیاز دارد و از همین جهت زمان هایی پیش می آید که شما در میانه کار، مجبور به کنار گذاشتن آن ها شوید و در نتیجه حس قرار گرفتن در جنگی نفس بگیر به خوبی به شما القا خواهد شد. نجات یک هم تیمی نیز تاثیر مشابه ای دارد و انجام آن به علت انیمیشن خوب و زمان طولانیش باعث می شود تا حس نزدیکی بیشتری به هم تیمی های خود داشته و کار تیمی را قوت بیشتری پیدا می کند.

چه از آن ها خوشتان بیاید یا نه، بازی های بتل رویال تنها به علت حالت بازی محنصر به فردشان سرگرم کننده و جذاب نیستند و آن ها باعث به وجود آمدن توقعات جدیدی از بازی های شوتر آنلاینی که در سال 2018 عرضه می شوند شده اند.

می توان بازی PUBG را به خاطر شباهتی که به نسخه های ابتدایی سری بتلفیلد دارد مثال زد. جدا از وسایل نقلیه، هر دو آن ها شما را در یک نقشه بزرگ با تعدادی لوازم برای زنده ماندن قرار می دهند که در نهایت برای رسیدن به هدف نهایی کاربرد دارند.

تفاوتی هایی وجود دارند اما شباهت های میان PUBG و بتلفیلد 5 غیرقابل انکار هستند. در بتلفیلد جدید همانند پابجی باید بیشتر حواستان به محیط اطرفتان باشد و با دقت بالاتری در نقشه حرکت کنید. و مثال دیگر این که می توان به اغلب اهداف خارج از محدوده اهمیتی نداد و در مورد اهداف نزدیک هم، کاور گرفتن نقش مهمی را ایفا می کند و ممکن است دشمنان از آن جهت که خشاب هایشان رو به اتمام است را وادار به عقب نشینی کند.

موفقیت پابجی این اطمینان را به دایس داده که دسترسی آسان به منابع همیشه نیاز نیست. ناکامی در رسیدن به هدف بخش مهمی از گیم پلی پابجی را تشکیل می دهد و آمدن این سیستم به بتلفیلد باعث می شود تا پتانسیل واقعی مکانیک های این فرنچایز به نمایش گذاشته شود.

در نهایت باید گفت که پس از سال ها، دایس در نهایت به بازیکنان اجازه می دهد تا لحظه های هیجان انگیز بازی خودشان خلق کنند که اتفاق بزرگی محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی