ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوخت های فسیلی
علمی

ایرلند یک گام دیگر به حذف سوخت های فسیلی نزدیک شد

کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و استفاده از جایگزین های پاک در زمره اولویت های اصلی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه دنیاست و جمهوری ایرلند از جمله پیشتازان قطع وابستگی به سوخت های فسیلی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و استفاده از جایگزین های پاک در زمره اولویت های اصلی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه دنیاست و جمهوری ایرلند از جمله پیشتازان قطع وابستگی به سوخت های فسیلی است. این کشور اخیرا لایجه ای را با حمایت تمامی احزاب سیاسی اش در مجلس عوام به تصویب رسانده که به موجب آن چنین هدفی محقق می گردد و در همین راستا ایرلند باید تمامی سرمایه گذاری هایش در شرکت های نفتی را قطع کند.

بنابراین صندوق سرمایه گذاری ملی این کشور با بودجه ۸ میلیارد دلاری اش باید کلیه سرمایه گذاری هایش در زمینه ذغال سنگ، نفت، گاز و پوده را در سریع ترین زمان عملیاتی ممکن قطع نماید که این بازه نیز احتمالا پنج ساله خواهد بود. نروژ یکی دیگر از کشورهایی است که برنامه قطع استفاده از سوخت های فسیلی را در دستور کار خود قرار داده، با این حال، صندوق یک تریلیون دلاری آن تنها اندکی سوخت های فسیلی را کنار گذاشته و صرفا همکاری اش با برخی شرکت های استخراج ذغال سنگ را پایان داده و همچنان با شرکت های زیادی در زمینه نفت و گاز مشارکت دارد.

قطع وابستگی به سوخت های فسیلی

حامیان این طرح مدعی هستند که منابع سوخت های فسیلی حتی همین حالا هم آنقدر عظیم هستند که نمی توان بدون ایجاد تغییرات اقلیمی فاجعه بار از آنها استفاده کرد و اکتشاف و تولید سوخت های بیشتر به همین خاطر از نظر اخلاقی درست نیست و به لحاظ اقتصادی نیز با ریسک همراه است.

با این حال اما برخی منتقدان باور دارند که باقی ماندن کشورهایی نظیر ایرلند در شرکت های نفتی (به عنوان سهام دار) و مجاب نمودن این شرکت ها برای تغییر می تواند موثر تر از بیرون کشیدن سرمایه هایشان از این شرکت ها باشد.

گفتنی است لایحه حذف سوخت های فسیلی در ایرلند روز پنجشنبه گذشته در مجلس عوام این کشور به تصویب رسید و انتظار می رود موافقت اعضای مجلس اعیان را نیز دریافت کند و این یعنی کنار گذاشتن سوخت های فسیلی در ایرلند می تواند تا پایان امسال به قانون بدل شود. گفتنی است صندوق سرمایه گذاری ایرلند هم اکنون بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در ۱۵۰ شرکت فعال در زمینه سوخت های فسیلی سرمایه گذاری کرده است.

به گفته توماس پرینگل عضو مستقل پارلمان ایرلند که این لایحه را به مجلس برده:

کنار گذاشتن سوخت های فسیلی نیاز به توقف سرمایه گذاری در توسعه صنایع جهانی را آشکار می کند که باید برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی گسترده به صورت مدیریت شده کوچک شوند.

حالا ایرلند با بیرون کشیدن سرمایه اش از شرکت های تولید کننده سوخت های فسیلی پیامی آشکار را برای جهانیان می فرستد با این مضمون که ایرلند و جامعه بین المللی آماده اند تا خارج از چهارچوب برنامه های کوتاه مدت به قطع وابستگی به سوخت های فسیلی فکر کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی