ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد نظامی
تکنولوژی

زنجیره تامین پیچیده داعش برای تشکیل ناوگانی از پهپادهای نظامی

زنجیره تامین عجیبی از شرکت های ساختگی، هویت های جعلی و واسطه ها وظیفه تامین ناوگان پهپادهای داعش را بر عهده داشته اند. حملات کشورهای مختلف علیه مواضع داعش در عراق و سوریه چیز زیادی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

زنجیره تامین عجیبی از شرکت های ساختگی، هویت های جعلی و واسطه ها وظیفه تامین ناوگان پهپادهای داعش را بر عهده داشته اند.

حملات کشورهای مختلف علیه مواضع داعش در عراق و سوریه چیز زیادی را از این گروهک تروریستی باقی نگذاشته، از اینرو اندک نیروهای باقیمانده آنها با از دست دادن جبهه های زمینی به روش های دیگری نظیر استفاده از پهپاد نظامی برای بمباران روی آورده اند.

این پهپادها معمولا شامل کوادکوپترهای آماده ای هستند که در کشورهای دیگر خریداری شده و پیش از ارسال به خط مقدم داعش اصلاحاتی روی آنها اعمال شده است. پهپاد نظامیمیزان استفاده تروریست های داعش از این گجت ها بسیار گسترده بوده، برای مثال ژنرال «ریموند توماس»، از فرماندهان نیروهای ویژه آمریکا می گوید:

در یکی از عملیات ها شاهد به پرواز درآمدن ۷۰ پهپاد طی ۲۴ ساعت بودیم و سلاح چندانی هم برای انهدام آنها در اختیار ما نبود.

در سال ۲۰۱۷ با هجوم نیروهای ائتلاف به موصل، حملات هوایی داعش به اوج خود رسیده و ماهانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ بمباران از طریق پهپاد صورت می گرفت. یکی از نیروهای سوری نیز مدعی شده که در رقه پهپادهای داعش روزانه ۱۵ بار خطوط تدارکات آنها را هدف قرار داده اند.

برنامه تامین این گجت ها برای ناوگان پرنده های مرگبار داعش توسط دو برابر بنگلادشی طراحی شده بود که برای رسیدن به هدف خود از شرکت هایی ساختگی و حقیقی در سراسر دنیا بهره برده اند.

این دو برادر به نام های «سوجان» و «آتول»  کارآفرین های حوزه آی تی در بنگلادش بودند اما امپراتوری فناوری خود را به مرکزی برای پشتیبانی از ناوگان پهپادهای داعش تبدیل کرده بودند.

این دو در کشورهای انگلیس، اسپانیا و بنگلادش شرکت هایی ساختگی را برای نقل و انتقال پول و تدارکات تاسیس کرده و پهپادها و تجهیزات اضافی را از نه شرکت مختلف در آمریکا و کانادا خریداری می کردند.پهپاد نظامی این دو به منظور افزایش برد و تبدیل گجت های عادی به پهپاد نظامی با استفاده از نام های مستعار و از طریق شرکت هایی دیگر در دانمارک، استرالیا و آمریکا تجهیزات جانبی نظیر دوربین، جی پی اس و آنتن را به کشورهای مجاور داعش از جمله ترکیه وارد کرده و از طریق مرز به دست تروریست ها می رساندند.

سوجان پس از مدتی رسما به داعش پیوسته و برای مبارزه در خط مقدم به سوریه رفت. او طی بمباران رقه در سال ۲۰۱۵ کشته شد اما زنجیره تامین آنها برای نقل و انتقال پول و پهپاد کماکان به فعالیت خود ادامه می داد.

این شبکه پس از مدت ها به صورت کامل منهدم شد اما چگونگی تبدیل ابزارهای سرگرمی به پهپاد نظامی و ضعف های موجود در سیستم خرید و حمل و نقل بین المللی قابل توجه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

    داعش نتیجه دخالت ایران در عراق بود و البته خروج شتابزده و بدون عاقبت اندیشی نیروهای امریکایی به دستور اوباما که باعث خلا قدرت شد و همچنین دیکتاتوری اسد. همه اینها مجموعا باعث به وجود اومدن داعش شد.

  • آریا
    آریا | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

    خیر هیلاری کلینتون گفت تصمیم به خروج نظامی سریع شما از عراق غیر مستقیم باعث بوجود آمدن داعش شد داعش یعنی دولت اسلامی عراق و شام تامین مالیش هم دیگه همه میدونن از کجاهاست تفکر داعشی باید نابود بشه که کل دنیا را به گند کشیده

  • مجید
    مجید | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

    همش کار آمریکا و انگلیس هست که ازشون نام نبردید! همونطور که از کشورهایی که با داعش مبارزه کردند نام نبردید! صرفا مصاحبه با یک افسر آمریکایی که داعش کار خودشونه (اعتراف هیلاری کلینتون)

    • Daniel
      Daniel | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

      حرفی که میگی درسته کلینتون گفت، اما ما دیگه تو وضعیتی نیستیم که برامون مهم باشه، یه گروه دیگه هم بسازن من میگم اشکال نداره

مطالب پیشنهادی