ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خنثی سازی بمب
تکنولوژی

رباتی که از طریق هدست واقعیت مجازی بمب ها را خنثی می کند [تماشا کنید]

امروزه درباره اشتغال ربات به جای انسان هشدارهای زیادی به گوش می رسد اما سپردن برخی کارهای کسالت بار، ناسالم یا خطرناک بر عهده ماشین نه تنها به بهبود زندگی انسان ها کمک می کند ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

امروزه درباره اشتغال ربات به جای انسان هشدارهای زیادی به گوش می رسد اما سپردن برخی کارهای کسالت بار، ناسالم یا خطرناک بر عهده ماشین نه تنها به بهبود زندگی انسان ها کمک می کند بلکه دقت و سرعت بیشتری را نیز چاشنی کار خواهد کرد.

یکی از این زمینه های شغلی خنثی سازی بمب است که در کشور ما سالیانه قربانیان زیادی به جای می گذارد. کمپانی SRI برای کاهش تلفات در این حرفه رباتی به نام Taurus را توسعه داده که به واقعیت مجازی نیز مجهز شده است.

در نمونه های اولیه این ربات اپراتور باید از طریق مانیتور با دستگاه ارتباط برقرار می کرد که با توجه به اهمیت عمق و دامنه دید حین بررسی مدار و سیم های متعدد بمب کارایی کاملی نداشت. متخصصان SRI برای غلبه بر این مشکل در نمونه های جدید از هدست های واقعیت مجازی بهره برده اند و حالا اپراتور به جای ابزارهای قبلی از طریق «آکیلس تاچ» با Taurus ارتباط برقرار می کند.

تجربه جدید آنقدر به واقعیت نزدیک است که به نظر می رسد کاربر به کالبد ربات وارد شده است. علاوه بر این بازخورد لمسی امکان درک نیروی وارده و بررسی دستگاه های مشکوک را نیز فراهم می کند. «مارک بیبوت»، مدیر واحد تحقیق و توسعه SRI در این باره می گوید:

به لطف سیستم جدید، کلیدهای کنترلی مختلف و اطلاعات ارائه شده روی نمایشگر یک رابط کاربری منحصر به فرد را ایجاد کرده ایم که احساس تسلط و ارتباط بهینه تری را برای اپراتور به ارمغان می آورد.

پیش از این ربات های بسیاری برای خنثی سازی بمب توسعه پیدا کرده اما Taurus به لطف ابزارهای دقیق و هدست واقعیت افزوده یک گام از آنها جلوتر است. طبیعتا استفاده از واقعیت های مجازی، افزوده و ترکیبی به این ربات ها محدود نشده و در آینده شاهد مدل هایی دیگر خواهیم بود که ارتباط انسان-ماشین را متحول خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی