ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواوی میت 10
تکنولوژی

چرا هواوی میت 10 همچنان یکی از گزینه های اصلی بازار موبایل است؟

شرکت هواوی حدود 9 ماه قبل فبلت های پرچمدار میت 10 و میت 10 پرو را معرفی کرد تا برای اولین بار پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی را وارد دنیای موبایل کند. هواوی میت 10 (بررسی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

شرکت هواوی حدود 9 ماه قبل فبلت های پرچمدار میت 10 و میت 10 پرو را معرفی کرد تا برای اولین بار پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی را وارد دنیای موبایل کند. هواوی میت 10 (بررسی دیجیاتو) و میت 10 پرو (بررسی دیجیاتو) به لطف چیپست جدید Kirin 970 و پردازنده اختصاصی AI قابلیت های هوشمند متعددی را به دست آوردند که قبلاً در مورد آنها زیاد صحبت کردیم.

هواوی میت 10

البته ارزیابی برخی از قابلیت های پیشرفته این دو فبلت پرچمدار در مدت زمان محدود بررسی اولیه ممکن نبود. حالا که کمپین تابستان پرستاره هواوی راه افتاده و خانواده میت 10 در کنار چند موبایل دیگر به شکل ویژه به فروش می رسند، ما هم این فرصت را پیدا کردیم تا تجربه استفاده درازمدت از گوشی هواوی میت 10را با شما در میان بگذاریم و ببینیم آیا هنوز می توان لقب پرچمدار را به این تلفن هوشمند اطلاق کرد یا خیر. ابتدا بهتر است دوباره مشخصاتش را مرور کنیم:

  • نمایشگر 5.9 اینچی IPS LCD با رزولوشن 2560×1440 پیکسل
  • چیپست Kirin 970 با پردازنده 8 هسته ای
  • 4 گیگابایت حافظه رم
  • 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین دوگانه 12+20 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی
  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی

در ادامه ویژگی های شاخص هواوی میت 10 را از چند بعد مختلف بررسی خواهیم کرد. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی هواوی میت 10

هواوی میت 10

هواوی میت 10 با بدنه شیشه ای همچنان در بین زیباترین گوشی های پرچمدار قرار می گیرد، حتی اگر آن را در کنار محصولات جدید تری نظیر گلکسی اس 9 / پلاس، اکسپریا XZ2 یا حتی هواوی P20 قرار دهید. خمیدگی شیشه پشت بدنه به ارگونومی دستگاه کمک زیادی می کند تا ابعاد بزرگش در درازمدت آزاردهنده نباشد. حفظ تقارن در طراحی و استفاده از نوار افقی متمایز در پشت بدنه از جمله مواردی هستند که توجه زیادی را به خود جلب می کنند. در سال 2018 فقدان بریدگی (ناچ) بالای نمایشگر را هم باید در فهرست ویژگی های برتر این گوشی لحاظ کرد.

هواوی میت 10 همچنان یکی از زیباترین پرچمداران بازار است

هواوی میت 10 لغزنده ترین بدنه شیشه ای را بین گوشی های مختلف دارد و نگهداری از آن بدون قاب محافظ کار طاقت فرساییست، چون به راحتی روی هر سطحی می لغزد. خوشبختانه قاب سیلیکونی داخل جعبه میت 10 نه تنها مشکلات لغزندگی، خش پذیری و کثیف شدن بدنه را حل می کند، بلکه برخلاف انتظار، کیفیت بسیار خوبی هم دارد و طی چند ماه استفاده استحکام خودش را حفظ کرده. حضور این قاب سیلیکونی و برچسب محافظ نصب شده روی صفحه، باعث می شود تا هزینه های جانبی خرید فبلت هواوی به حداقل برسد.

همه این موارد در کنار حاشیه بسیار اندک اطراف صفحه و نسبت بالای نمایشگر به بدنه (81.6 درصد) باعث شده هواوی میت 10 همچنان یکی از زیباترین پرچمداران بازار باشد و از در دست گرفتنش لذت ببرید.

هوش مصنوعی در هواوی میت 10

هواوی میت 10

همان طور که گفتیم، هواوی برای اولین بار پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی را در قالب میت 10 به دنیای موبایل معرفی کرد. یکی از کارکردهای اصلی AI در این فبلت، سریع و روان نگه داشتن سیستم عامل و رابط کاربری در درازمدت است که از طریق شناسایی عادت های کاربر و تخصیص بهینه منابع صورت می گیرد.

هوش مصنوعی هواوی میت 10 فقط در اپلیکیشن دوربین به خوبی حس می شود

تجربه درازمدت ما با هواوی میت 10 نشان داد تنها جایی که حضور هوش مصنوعی را به وضوح حس می کنید، در بخش دوربین است. در زمان عکاسی این گوشی می تواند صحنه پیش رو و سوژه های حاضر در کادر را به خوبی شناسایی کرده و بهترین تنظیمات ممکن را اعمال نماید. البته گاهی اوقات این هوشمندی آزاردهنده می شود، به خصوص برای افرادی که می خواهند همه چیز را تحت کنترل داشته باشند. مثلاً با شناسایی یک چهره در تصویر، دوربین به شکل خودکار روی حالت پرتره می رود در حالی که شما مقصود دیگری از ثبت آن قاب تصویر داشتید.

در مورد هوشمندی رابط کاربری باز هم نمی توان با قاطعیت سخن گفت. افزایش سرعت اجرای برنامه های پرکاربرد به اندازه کافی محسوس نیست و تقریباً تمام برنامه ها با سرعت مطلوبی باز می شوند. شاید همین که پس از چند ماه استفاده شاهد کند شدن هواوی میت 10 نیستیم را باید به فال نیک بگیریم، چون گوشی های قبلی این شرکت سابقه چندان درخشانی در این زمینه نداشتند. با این حال حضور پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی همچنان یکی از نقاط قوت اصلی این موبایل است و هواوی می تواند از طریق آپدیت های نرم افزاری، کاربردهای بیشتری برای آن پیدا کند.

دوربین دوگانه هواوی میت 10

هواوی میت 10 پرو

هواوی میت 10 در زمان معرفی با کسب امتیاز 97 در تست های تخصصی DxOMark توانست بالاتر از رقبایی نظیر گلکسی نوت 8 و آیفون 8 در کنار گوگل پیکسل 2 و آیفون X قرار بگیرد. حالا پس از گذشت چند ماه اگر نگاهی دوباره به فهرست برترین موبایل ها برای عکاسی از نظر DxOMark بیندازیم (و باشگاه 100 تایی ها که پرچمش در دستان هواوی است را نادیده بگیریم)، می بینیم فبلت پرچمدار هواوی اختلاف چندانی با رقبا ندارد. به عنوان مثال اختلاف هواوی میت 10 با سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس فقط 2 امتیاز است.

همان طور که گفتیم هوش مصنوعی در هواوی میت 10 در بخش عکاسی حضور پررنگ تری دارد و با دقت تمام، صحنه ها را زیر نظر می گیرد، ولی کاربران حرفه ای ترجیح می دهند از تنظیمات دستی کامل و جامع این گوشی بهره مند شوند. با استفاده درازمدت از این موبایل، ارزش حسگر 20 مگاپیکسلی مونوکروم را بیشتر درک می کنید، به خصوص برای عکاسی در شب یا حالت HDR.

هواوی قصد دارد فیلمبرداری فوق آهسته را با آپدیت نرم افزاری به میت 10 بیاورد

هواوی همچنین گفته که با آپدیت نرم افزاری، دو قابلیت کاربردی GPU Turbo برای افزایش کارایی گرافیکی و فیلمبرداری فوق آهسته را به میت 10 می آورد. البته همان طور که در بررسی قابلیت سوپر اسلوموشن در پرچمداران اخیر بازار گفتیم، فیلمبرداری با نرخ 960 فریم بر ثانیه به سخت افزار ویژه ای هم نیاز دارد. حالا اینکه هواوی چطور می خواهد این قابلیت سخت افزاری را از طریق آپدیت نرم افزاری به میت 10 بیاورد، مشخص نیست. ولی در مجموع دوربین این گوشی در حد یک پرچمدار واقعی برایتان کار خواهد کرد (می توانید نمونه تصاویر ثبت شده با میت 10 را هم ببینید).

شارژدهی هواوی میت 10

هواوی میت 10 پرو

یکی از مهم ترین ویژگی های هواوی میت 10 که همه کارشناسان هم آن را تأیید می کنند، شارژدهی فوق العاده اش در بین پرچمداران بازار است. باتری 4000 میلی آمپر ساعتی این فبلت چه از نظر ظرفیت اسمی و چه از نظر کارکرد واقعی، رقیب مهمی را پیش روی خودش نمی بیند و بر تمام گوشی های رده بالای موجود در بازار (برندهای اصلی) برتری دارد.

قابلیت سوپرشارژ فقط با شارژر و کابل مخصوص هواوی کار می کند

استفاده درازمدت از هواوی میت 10 شما را بد عادت می کند چون در سخت ترین شرایط هم می توانید روی شارژدهی یک روز کامل آن حساب کنید و سطح توقعتان از یک موبایل پرچمدار بالا می رود. از طرفی شارژ کردن این گوشی هم واقعاً سریع است و به لطف فناوری سوپرشارژ هواوی، می توانید طی حدود 85 دقیقه باتری را به طور کامل پر کنید. البته برای این کار حتماً باید از شارژر و کابل همراه دستگاه استفاده کنید، چون پین های USB-C مورد استفاده برای سوپرشارژ در کابل های فست شارژ دیگر وجود ندارد. تست های ما نشان داد میت 10 با برخی از فست شارژرهای سازگار با QC 3.0 کوالکام به درستی شارژ نمی شود، بنابراین بهتر است در زمان خرید شارژر جایگزین حتماً شارژر و کابل را تست کنید تا علامت Fast Charge روی گوشی ظاهر شود.

در مجموع اگر موبایل پرچمداری با شارژدهی فوق العاده می خواهید، هواوی میت 10 بهترین گزینه برای شماست و هنوز هیچ رقیبی برایش دیده نمی شود.

نقاط قوت و ضعف کلی هواوی میت 10

هواوی میت 10

از زمان بررسی اولیه هواوی میت 10 تا به امروز، شرکت چینی دو آپدیت مهم را برای این گوشی عرضه کرده. اولی با حجم 3.12 گیگابایت شماره بیلد را از 126 به 132 می رساند و طبق اعلام هواوی، بسته های امنیتی گوگل تا آوریل 2018 را در بر دارد. ما که جای خود داریم، احتمالاً گوگل هم با مشاهده حجم این آپدیت تعجب می کند که چطور می توان بالای 3 گیگابایت حجم ارزشمند را فقط به آپدیت امنیتی اختصاص داد. در آپدیت دوم با شماره بیلد 133 که یکی-دو هفته قبل منتشر شده و 0.95 گیگابایت حجم دارد هم بسته امنیتی ماه مه 2018 بعلاوه چند قابلیت کاربردی از جمله فیس آنلاک به هواوی میت 10 اضافه شده.

فارغ از حجم عجیب و غریب این آپدیت ها، به نظر می رسد هواوی در به روز رسانی پرچمدارانش با جدیت بیشتری عمل می کند و حداقل اینکه بسته های امنیتی را سریع تر به دست کاربر می رساند. همچنین به زودی اندروید 8.1 به همراه EMUI 8.1 برای میت 10 عرضه می شود که تجربه روان تر و قابلیت های بیشتری را به ارمغان می آورد.

نصب لانچر روی هواوی میت 10 سرعت گوشی را کاهش نمی دهد

اگر با رابط کاربری EMUI کنار می آیید که چه بهتر، وگرنه باید از لانچرهای متعدد برای شخصی سازی محیط گوشی استفاده کنید. البته تغییر لانچر پیش فرض یکی از دشواری های EMUI است و حتی اگر موفق به این کار بشوید، پس از آپدیت این اپلیکیشن دوباره همه چیز به حالت قبل بر می گردد. بنابراین شاید بهتر باشد که به رابط کاربری اختصاصی هواوی عادت کنید. EMUI قابلیت های زیادی دارد، ولی باید اعتراف کرد که اکثر آنها تکرار ویژگی های خود سیستم عامل اندروید هستند و فقط دسترسی به آنها ساده تر شده است.

هواوی میت 10 پرو

ممکن است در استفاده درازمدت از میت 10 به مسائل دیگری هم برخورد کنید که البته چندان حیاتی نیستند. مثلاً وقتی هات اسپات گوشی را روی فرکانس 5 گیگاهرتز تنظیم کنید تقریباً توسط هیچ دستگاهی شناسایی نمی شود. ما با تغییر کانال وای فای و دستگاه های مختلف این موضوع را تست کردیم و به موفقیت نرسیدیم. یا اینکه در زمان اجرای بعضی بازی ها دکمه بازگشت به عقب (back) به درستی کار نمی کند. همچنین تغییر سیم کارت فعال برای تماس یا دیتا هم میانبر خاصی ندارد و باید وارد چند منوی تودرتو بشوید.

میت 10 بهتر است یا میت 10 پرو؟

هواوی میت 10 پرو

همان طور که دیدید هواوی میت 10 از بسیاری جهات توانایی رقابت با پرچمداران کنونی دنیای موبایل را دارد، به خصوص از نظر طراحی و کیفیت ساخت، دوربین، و مهم تر از همه شارژدهی باتری. با توجه به شرایط کنونی بازار که اکثر پرچمداران 2018 قیمتی فراواقعی دارند و به احتمال قریب به یقین دیگر به نزدیکی قیمت های سابق هم بر نمی گردند، شاید بتوان روی گزینه های معقول تری مانند میت 10 و مدل پروی آن حساب کرد، اما کدام یک از این دو گوشی برای شما بهتر است؟

با اینکه سخت افزار اصلی این دو گوشی یعنی چیپست، دوربین و باتری یکسان است، اما تفاوت های مهمی دارند که می توانند در انتخاب شما تأثیر بگذارند. اولین مورد به نمایشگر بر می گردد. میت 10 صفحه IPS با رزولوشن QHD دارد در حالی که میت 10 پرو از صفحه امولد با رزولوشن FHD بهره می برد. بنابراین نمایشگر میت 10 دقت و شفافیت بیشتری دارد و کمی هم بزرگ تر است، اما صفحه میت 10 رنگ های چشم نوازتری را به نمایش در می آورد و از قابلیت همیشه روشن هم پشتیبانی می کند.

حسگر اثر انگشت در میت 10 مکان مناسب تری نسبت به مدل پرو دارد

تفاوت مهم دیگر، محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت است. با اینکه حسگر اثر انگشت هواوی میت 10 پایین نمایشگر قرار گرفته اما همچنان حاشیه بسیار کمی دارد و حتی نسبت نمایشگر به بدنه آن بیشتر از میت 10 پرو است (81.6 درصد در مقابل 80.9 درصد). به خاطر دسترسی ساده تر و استفاده از ژست های حرکتی برای ناوبری سریع در محیط اندروید، محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت در میت 10 معقول تر به نظر می رسد.

هواوی میت 10

هواوی میت 10 دو ویژگی بسیار کاربردی دیگر نیز دارد، یکی جک 3.5 میلیمتری هدفون و دیگری درگاه کارت حافظه، که میت 10 پرو از آنها بی بهره است. در مقابل میت 10 پرو با گواهی IP67 نسبت به میت 10 با گواهی IP53 مقاومت بسیار بیشتری در مقابل آب و گرد و غبار دارد. همچنین میت 10 پرو را می توانید با 6 گیگابایت رَم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بخرید در حالی که میت 10 فقط با 4 گیگابایت رَم و 64 گیگابایت حافظه داخلی به فروش می رسد.

بدین ترتیب، شما در ازای پرداخت مبلغی بیشتر برای میت 10 پرو (حدود 500 هزار تومان) قید جک هدفون، درگاه کارت حافظه و رزولوشن بالاتر را می زنید و در مقابل، نمایشگر امولد و مقاومت بیشتر بدنه را به دست می آورید. به همین دلیل به نظر می رسد که بین این دو گوشی، هواوی میت 10 انتخاب بهتری باشد. همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، هواوی خانواده میت 10 و چند گوشی دیگر را در جشنواره تابستان پرستاره به شکل ویژه در فروشگاه های منتخب و با هدایای مختلف به فروش می رساند و اگر قصد خرید این گوشی پرچمدار را دارید، می توانید از این فرصت استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • A.R
    A.R | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

    این والپیپرایی که گذاشتین رو گو شی خیلی با کیفیتن میشه لینکشون رو بزارین
    )فکر نکنم مال خود گوشی باشن؟ )

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

      تصاویر مربوط به لاک اسکرین خود گوشی هستن، توی فولدر Magazine Unlock.

  • Sam Anderwood
    Sam Anderwood | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    والا بجز یبار تو عید که طرف گوشی میت دهش تو اب افتاده بود و اورده بود نمایندگی سامسونگ

    دیگه هیچوقت دست کسی ندیدم و ازش نشنیدم .

  • Sam Anderwood
    Sam Anderwood | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    والا به جز یبار تو عید که یکی میت ۱۰ ش افتاده بود تو آب و اورده بود نمایندگی سامسونگ من هنوز ندیدم کسی میت ده دستش باشه یا ازش صحبت کنه..

  • PC Games
    PC Games | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    چون شده ۳ تومن خواستید تبلیغ کنید و جالب اینکه هرکس از این جشنواره خرید کرده چند روزی میشه پلیس کلانتری شاپور پیگیر این افراد شده که با اسمتون گوشیهای سامسونگ ثبت شده اونم چند تا بیشتر و مشخص شده فروشنده ها سو استفاده کردن

مطالب پیشنهادی