ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اشعه ایکس سه بعدی
تکنولوژی

ساخت نخستین اسکنر اشعه ایکس با قابلیت ثبت تصاویر رنگی و سه بعدی

اشعه ایکس به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای پزشکی حالا وارد فاز جدیدی شده است. تصویربرداری اشعه ایکس در زمینه هایی نظیر شناسایی دقیق محل شکستگی استخوان کاربرد دارد اما دو بعدی و سیاه و ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

اشعه ایکس به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای پزشکی حالا وارد فاز جدیدی شده است.

تصویربرداری اشعه ایکس در زمینه هایی نظیر شناسایی دقیق محل شکستگی استخوان کاربرد دارد اما دو بعدی و سیاه و سفید بودن این تصاویر کارایی آنها را محدود کرده است.

یک شرکت نیوزلندی با استفاده از یک اسکنر پزشکی پیشرفته توانسته بر این چالش غلبه کرده و نخستین تصویر اشعه ایکس سه بعدی رنگی را ثبت کند.اشعه ایکس سه بعدیاین اسکنر از چیپ Medipix3 آزمایشگاه «سرن» بهره می برد که توسعه آن یک دهه به طول انجامیده و به لطف تکنولوژی ردیابی ذرات قابلیت تولید تصاویر با رزولوشن بالا را دارد. فرایند تصویربرداری چیپ های Medipix3 شبیه دوربین های معمولی بوده و ذره های زیر اتمی را پس از برخورد با پیکسل شناسایی می کند.

پروفسور «فیل باتلر»، از دانشمندان MARS Bioimaging که این اسکنر را ساخته معتقد است که Medipix3 با بهره بردن از پیکسل های کوچک و رزولوشن دقیق در تشخیص مشکلات پزشکی تغییرات شگرفی را به ارمغان خواهد آورد. وی این دستاورد را مشابه اختراع نخستین دوربین عکاسی رنگی عنوان کرده است.

متخصصان این شرکت با ترکیب اطلاعات طیف سنجی چیپ و الگوریتم های دیگر تصویر رنگی سه بعدی را تولید می کنند که بافت های آب، چربی و نشانه های بیماری را تا حد زیادی از هم متمایز می کند.

نسخه کوچکی از این اسکنر اشعه ایکس سه بعدی برای مطالعه بیماری های عروقی و سرطان مورد استفاده قرار گرفته که نتایج امیدوار کننده ای را نیز به همراه داشته است.

اسکنر اشعه ایکس سه بعدی قرار است در ماه های آتی روی بیماران مبتلا به روماتولوژی (بیماری‌های بافت همبند و استخوان‌های بدن) و افراد دارای مشکلات ارتوپدی آزمایش شود. در صورت موفقیت آزمایش های مذکور، این اسکنر به لطف انعقاد قرارداد بین آزمایشگاه سرن و MARS Bioimaging در آینده به صورت انبوه تولید خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی