ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

مقایسه هواوی میت 10 با سامسونگ گلکسی +A8 [همراه با بررسی ویدیویی]

هواوی و سامسونگ دو تولید کننده بزرگ دنیای موبایل هستند و بر اساس آخرین آمارها در ایران هم بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. طبعاً این دو تولید کننده بزرگ در هر سطح قیمت ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

هواوی و سامسونگ دو تولید کننده بزرگ دنیای موبایل هستند و بر اساس آخرین آمارها در ایران هم بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. طبعاً این دو تولید کننده بزرگ در هر سطح قیمت گوشی های متنوعی برای رقابت با یکدیگر تدارک دیده اند تا سهم بازار بیشتری کسب کنند، اما نوسانات اخیر بازار در ایران باعث شده اتفاق عجیبی رخ دهد. امروز اگر برای خرید گوشی موبایل مراجعه کنید می بینید که یکی از میان رده های سامسونگ در سطح قیمت پرچمدار هواوی قرار گرفته و این دو محصول نامتوازن رقیب یکدیگر شده اند. در این مطلب می خواهیم یکی از موارد عجیب بازار ایران را بررسی کنیم و ببینیم گلکسی +A8 سامسونگ برای رقابت با میت 10 هواوی چه در چنته دارد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بررسی ویدیویی

 طراحی

از نظر طراحی بین فبلت پرچمدار هواوی و میان رده سامسونگ چندتایی شباهت و البته تعداد بیشتری هم تفاوت وجود دارد. میت 10 یک گوشی ۶ اینچی و گلکسی +A8 محصولی ۵.۹ اینچی به حساب می آید، اما میان رده سامسونگ به دلیل حاشیه فیزیکی بیشتری که دارد از رقیب هم قیمت چینی حدود ۹ میلی متر کشیده تر است.

کشیدگی بیشتر یعنی موقع استفاده سخت تر می توانید بخش های بالای صفحه نمایش را لمس کنید. حاشیه فیزیکی بیشتر هم یعنی ۷۵ درصد نمای روبروی گلکسی +A8 را صفحه نمایش تشکیل داده است در حالی که این رقم در میت 10 به ۸۱ درصد می رسد. البته خوشبختانه این موضوع یک اختلاف ظاهری است و صرفاً در زیبایی محصول تاثیر دارد، اما از نظر پهنای گوشی، اختلاف زیادی بین این دو رقیب به چشم نمی خورد.

میت 10 هواوی ۷۷ میلی متر پهنا دارد، ۱۸۶ گرم است و ۸.۲ میلی متر ضخامت دارد. گلکسی +A8 نیز ۷۵ میلی متر پنها، ۱۹۱ گرم وزن و ۸.۳ میلی متر ضخامت دارد. نزدیک بودن این رقم ها نشان می دهد هر دو محصول داخل دست کاربر ارگونومی مشابهی دارند.

این دو گوشی هردو از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده اند که امروزه در دنیای موبایل یک رویه کاملاً فراگیر به حساب می آید و کمترین محصولی را غیر از این پیدا می کنید. اما عمده ترین تفاوتی که موقع مواجه شدن با طراحی این دو گوشی به چشم می آید، محل حسگر اثر انگشت است. این قطعه در میت 10 زیر صفحه نمایش قرار گرفته و در گلکسی +A8 پشت بدنه تعبیه شده است که به شما بستگی دارد کدام یک را ترجیح می دهید.

گلکسی +A8 در چهار رنگ مشکی، خاکستری، طلایی و آبی قابل خرید است و میت 10 در ۳ رنگ مشکی، شامپاینی و قهوه ای. هرچند پرچمدار هواوی یک رنگ کمتر دارد اما در عوض نسخه قهوه ای این محصول بسیار جذاب و چشم نواز به نظر می رسد. عمده ترین مزیت میان رده سامسونگ در این بخش به مقاومت بالاتر در برابر آب بر می گردد. میت 10 به گواهی IP53 مجهز است که نشان می دهد این محصول در برابر پاشیدن مقدار کمی آب مقاوم است، اما گواهی IP68 در گلکسی +A8 نشان می دهد این محصول می تواند به مدت نیم ساعت تا عمق ۱/۵ متری آب غوطه ور شود.

مزیت های میت 10 در این بخش:

  • حاشیه فیزیکی کمتر
  • صفحه نمایش بزرگتر
  • کشیدگی کمتر بدنه

مزیت های گلکسی +A8 در این بخش:

  • مقاومت بالاتر در برابر آب
  • تنوع رنگ بیشتر

نمایشگر

اگر شما میان رده سامسونگ را به جای پرچمدار هواوی انتخاب کنید، عمده ترین مزیتی که به دست می آورید در این بخش است. در حالی که میت 10 صفحه نمایش IPS دارد، سامسونگ گلکسی +A8 را مثل پرچمدارانش به صفحه نمایش سوپر امولد مجهز کرده است. این نوع پنل رنگ و لعاب بهتری دارد و چشم نواز تر است.

در عوض رزولوشن QHD در صفحه نمایش میت 10 حدود ۵۰ درصد از +FHD در گلکسی +A8 بالاتر است. در حقیقت هر اینچ از صفحه نمایش میان رده سامسونگ ۴۱۱ پیکسل دارد در حالی که این رقم در پرچمدار هواوی به ۴۹۹ پیکسل می رسد. البته این موضوع فقط وقتی محسوس است که هر دو گوشی را کنار هم قرار داده و با دقت مقایسه کنید. در غیر این صورت موقع استفاده روزمره از دستگاه، تفاوت خاصی احساس نمی کنید.

بر همین اساس باید بگوییم سامسونگ که یکی از نام های اصلی در حوزه صفحه نمایش موبایل به حساب می آید اینجا هم با تکیه بر پیشینه قدرتمند خود قوی عمل کرده و یک صفحه نمایش عالی در اختیار خریداران میان رده جدیدش قرار داده است.

مزیت های میت 10 در این بخش:

  • رزولوشن و تراکم پیکسلی بالاتر

مزیت های گلکسی +A8 در این بخش:

  • پنل سوپر امولد با رنگ های بهتر

نرم افزار

میت 10 یکی از اولین موبایل هایی بود که با اندروید ۸ اوریو عرضه شد و روند بروزرسانی گلکسی +A8 نیز اخیراً در قاره آسیا شروه شده است. در نتیجه به زودی هر دو محصول به آخرین نسخه از سیستم عامل موبایل گوگل مجهز خواهند بود. اما یک تفاوت در این میان وجود دارد. سامسونگ در حال حاضر یکی از بهترین تجربه های کاربری دنیای اندروید را ارائه می کند اما رابط کاربری هواوی بیشتر از اینکه اندروید را تداعی کند به سیستم عامل iOS شباهت دارد. اینکه شما کدام یک را ترجیح می دهید کاملاً به سلیقه خودتان بستگی دارد، اما به هر حال باید توجه داشته باشید که یک محصول میان رده هرگز از نظر امکانات نرم افزاری نمی تواند با پرچمداران رقابت کند.

گلکسی +A8 رابط کاربری مینیمالی دارد و تجربه تمیز و خوبی در اختیار کاربر قرار می دهد، اما ویژگی های جذاب پرچمداران سامسونگ در این محصول غایب هستند و قابلیت بسیار شاخصی وجود ندارد که میان رده سامسونگ را از محصولات رقیب متمایز کند. عمده ترین ویژگی های نرم افزاری گلکسی +A8 یکی قابلیت باز کردن قفل از طریق اسکن چهره است و دیگری قابلیت ثبت سلفی هایی با زمینه محو که در بخش مربوط به دوربین آن را توضیح می دهیم.

اما میت 10 به عنوان پرچمدار اخیر هواوی ویژگی های قابل توجهی دارد، مثلاً اگر این تلفن هوشمند را با یک کابل USB-C به HDMI به مانیتور اکسترنال متصل کنید می توانید رابط کاربری اندروید را با حالت دسکتاپ در اختیار داشته باشید و با ماوس و کیبورد از تلفن هوشمند خود استفاده کنید. از دیگر ویژگی های شاخص نرم افزاری در میت 10 نیز می توان به جسچرهای حرکتی حسگر اثر انگشت و باز کردن قفل از طریق اسکن چهره اشاره کرد.

در گالری های زیر می توانید تصاویری از رابط کاربری این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنید.

گالری تصاویر رابط کاربری میت 10:

گالری تصاویر رابط کاربری گلکسی +A8:

سخت افزار

اگر عجله داشته باشید می توانیم کل این بخش را در یک پاراگراف مختصر و مفید خلاصه کنیم: هرچند گلکسی +A8 فقط یک سطح از پرچمدار سامسونگ پایین تر به حساب می آید، اما از نظر سخت افزاری، واقعاً در برابر میت 10 حرفی برای گفتن ندارد.

مشخصات سخت افزاری میت 10:

  • چیپست: ۸ هسته ای Kirin 970 با توان ۲.۴ گیگاهرتز
  • فناوری ساخت: ۱۰ نانومتری
  • تراشه گرافیکی: ARM Mali-G72 نسخه MP12
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۶۴ گیگابایت
  • پشتیبانی از کارت حافظه: تا ۲۵۶ گیگابایت

میت 10 به چیپست پرچمدار هواوی با نام کایرین ۹۷۰ مجهز است. این چیپست ۸ هسته ای با فناوری پیشرفته ۱۰ نانومتری ساخته شده و ۲.۴ گیگاهرتز قدرت دارد. ۴ گیگابایت حافظه رم این چیپست را همراهی می کند و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی وجود دارد که با کارت حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر قابل افزایش است.

مشخصات سخت افزاری گلکسی +A8:

  • چیپست: ۸ هسته ای Exynos 7885 با توان ۲.۲ گیگاهرتز
  • فناوری ساخت: ۱۴ نانومتری
  • تراشه گرافیکی: ARM Mali-G71 نسخه MP2
  • حافظه رم: ۴ یا ۶ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت
  • پشتیبانی از کارت حافظه: تا ۲۵۶ گیگابایت

در گلکسی +A8 با چیپست اگزینوس ۷۸۸۵ مواجه هستیم که یک چیپست میان رده رو به بالا به حساب می آید و توسط سامسونگ ساخته شده است. این چیپست با فرایند ۱۴ نانومتری تولید شده که نسبت به روش ۱۰ نانومتری پرچمدار هواوی قدیمی تر است. توان پردازش این چیپست هم از رقیب پایین تر است و صرفاً از نظر تعداد هسته ها می تواند با میت 10 برابری کند. میان رده سامسونگ از نظر مقدار حافظه داخلی و حافظه رم هم می تواند با پرچمدار هواوی رقابت کند، اما تراشه گرافیکی Mali-G71 فقط ۲ هسته دارد و به مراتب از تراشه ۱۲ هسته ای مورد استفاده در میت 10 ضعیف تر است.

نرم افزارهای بنچمارک هم به خوبی تفاوت بین این دو محصول را نمایان می کنند. مثلاً بنچمارک Antutu که یک گزینه جامع به حساب می آید و از توان سخت افزاری دستگاه را به شکل جامع و کامل محک می زند. در این تست با میت 10 به امتیاز ۲۰۸ هزار دست پیدا کردیم در حالی که امتیاز گلکسی +A8 چیزی حدود ۱۱۵ هزار است، یعنی نصف حریف، با وجود اینکه سامسونگ در این نسل قدرت پردازش میان رده خود را نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر کرده است.

البته بخشی از سرعت بالاتر پرچمدار هواوی هم به سرعت حافظه داخلی دستگاه بر می گردد. بر اساس نتیجه بنچمارک ها سرعت خواندن اطلاعات در گلکسی +A8 به ۲۰۰ مگابایت در ثانیه می رسد و سرعت نوشتن اطلاعات هم حدود ۱۶۰ مگابایت است. اما انجام همین بنچمارک روی میت 10 به ارقام ۴۶۰ برای خواندن و ۲۲۰ برای نوشتن منجر می شود، یعنی ۲ برابر میان رده کره ای و حدود نصف یک لپ تاپ امروزی با حافظه SSD.

پردازنده میت 10 ضمناً اولین در نوع خود است که بخش NPU یا پردازش های عصبی دارد. پرچمدار هواوی به لطف وجود این بخش قابلیت های هوشمندی دارد، مثلاً می تواند از کند شدن دستگاه به مرور زمان جلوگیری کند یا سوژه را هنگام عکاسی تشخیص دهد که در بخش مربوط به دوربین به جزئیاتش می پردازیم.

باتری

هرچند باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی پرچمدار هواوی ۵۰۰ میلی آمپر از گلکسی +A8 بزرگتر است، اما درست همینجا سخت افزار ضعیف تر و رزولوشن پایینتر میان رده سامسونگ به کمکش می آید و عمر باتری بهتری رقم می زند. بر اساس بنچمارک های ما، باتری میت 10 با هر شارژ کامل می تواند تا حدود ۸:۳۰ ساعت به شکل ممتد فعالیت کند یعنی یکبار شارژ کامل دستگاه برای تقریباً یک روز استفاده ترکیبی کافی است، اما این رقم در گلکسی +A8 یک ساعتی بیشتر است و به ۹:۳۰ ساعت می رسد.

البته اختلاف کمتر از آن چیزی است که روی تصمیم خریدار تاثیر داشته باشد، خصوصاً که میت 10 با دو برابر قدرت پردازش بیشتر از نظر عمر باتری فقط یکساعت پایین تر است. هردو محصول ضمناً ظرف حدود ۱۰۰ دقیقه به شکل کامل شارژ می شوند و تفاوتی از این نظر وجود ندارد، غیر از اینکه باتری پرچمدار هواوی بزرگتر است. حالا دیگر به شما بستگی دارد که یکساعت عمر باتری بیشتر را می خواهید یا قدرت پردازش بسیار بالاتر میت 10 را.

مزیت های میت 10 در این بخش:

  • عمر باتری طولانی با وجود سخت افزاری بهتر

مزیت های گلکسی +A8 در این بخش:

  • عمر باتری طولانی تر

دوربین

سامسونگ همیشه از نظر کیفیت دوربین گوشی هایش عملکرد قابل قبولی دارد و گلکسی +A8 هم غیر از این نیست، اما کار وقتی دشوار می شود که حریف شما پرچمدار باشد.

مشخصات سخت افزاری دوربین گلکسی +A8:

  • دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با ضریب اف ۱/۷
  • قابلیت فیلمبرداری با حداکثر رزولوشن 1080p و نرخ حداکثر ۳۰ فریم
  • دوربین سلفی دوگانه ۱۶ مگاپیکسلی با ضریب اف ۱/۹

مشخصات سخت افزاری دوربین میت 10:

  • دوربین دوگانه ۱۲ و ۲۰ مگاپیکسلی با ضریب اف ۱/۶ و لنز Leica
  • قابلیت زوم اپتیکال ۲ برابر
  • قابلیت فیلمبرداری با حداکثر رزولوشن 2160p و نرخ حداکثر ۳۰ فریم در هر ثانیه
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی

همانطور که در جدول مشخصات مشاهده می کنیم میان رده سامسونگ یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دارد و دوربین جلوی بدنه دوگانه است. در طرف دیگر میت 10 یک دوربین اصلی دوگانه دارد و دوربین جلوی بدنه ۸ مگاپیکسلی است. البته هواوی دوربین دوگانه را نسبت به آنچه تاکنون مشاهده کرده ایم متفاوت پیاده سازی کرده است. دوربین ۲۰ مگاپیکسلی تصویر را ثبت می کند و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی برای اضافه کردن رنگ ها وارد عمل می شود. شرکت سازنده می گوید این روش باعث افزایش جزئیات و کیفیت عکس خواهد بود.

هواوی میت 10 پرو

اینکه هر محصول با چه کیفیتی عکس ها را ثبت می کند در نمونه عکس ها مشخص است، در نتیجه در این بخش می خواهیم روی قابلیت های دوربین هر محصول تمرکز کنیم. ویژگی خاص دوربین گلکسی +A8 این است که به لطف دوربین دوگانه در جلوی بدنه می تواند سلفی هایی با زمینه محو ثبت کند.

حتی بعد از ثبت عکس هم کم یا زیاد کردن مقدار محو بودن پس زمینه ممکن است. این حالت Live Focus نام دارد و در پرچمداران سامسونگ هم به چشم می خورد، هرچند در گلکسی +S8 و +S9 دوربین دوگانه در پشت بدنه قرار گرفته اند. اما غیر از این ویژگی چندان چشمگیری به چشم نمی خورد و بقیه امکانات در حد معمول هستند از جمله قابلیت عکاسی با تنظیمات دستی و چند حالت برای عکاسی از غذا یا عکاسی در نور شب.

در میت 10 هم می توانید عکس هایی با زمینه محو ثبت کنید و امکان تغییر نقطه فوکوس پس از عکاسی وجود دارد، اما کم و زیاد کردن مقدار محو بودن زمینه ممکن نیست.

دوربین میت 10 یک قابلیت هوشمند هم دارد، اینکه به طور خودکار سوژه عکس را تشخیص می دهد و بر اساس آن بهترین تنظیمات ممکن را روی تصویر اعمال می کند. مثلاً موقعی که مشغول عکاسی از آسمان هستید با رنگ آبی چشم نواز تری مواجه می شوید یا درختان سرسبز تر از همیشه ثبت خواهند شد.

در پایان از شما دعوت می کنیم نمونه عکس های ثبت شده با دوربین این دو تلفن هوشمند را با یکدیگر مقایسه کنید.

نمونه عکس های دوربین میت 10:

نمونه عکس های گلکسی +A8:

جمع بندی

گلکسی +A8 از نظر ظاهری با پرچمدار سامسونگ شباهت زیادی دارد، از بدنه شیشه ای مقاوم در برابر آب گرفته تا صفحه نمایش سوپر امولد با حاشیه های فیزیکی اندک. اما چیزی که میان رده سامسونگ را به طور جدی از گلکسی +S9 مجزا می کند سخت افزار داخلی دستگاه است. این تلفن هوشمند به یک چیپست میان رده مجهز است و از نظر سخت افزاری نصف پرچمدار هواوی قدرت دارد. طبعاً میت 10 از نظر امکانات و قابلیت ها نیز به مراتب از میان رده سامسونگ بهتر است و اگر قیمت های عجیب فعلی در بازار ایران نبود به هیچ عنوان نمی توانستیم این دو تلفن هوشمند را رقیب یکدیگر فرض کنیم.

در پایان از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با جزئیات و قابلیت های هر محصول بررسی کامل گلکسی +A8 را اینجا و بررسی کامل میت 10 را اینجا مطالعه فرمایید. ضمناً در حال حاضر پرچمدار چینی با قیمت حدود ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و قیمت میان رده سامسونگ چیزی حدود ۳ میلیون ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. البته جشنواره تابستان پر ستاره هواوی هم در قیمت مناسب میت 10 بی تاثیر نیست. شرکت چینی در این تابستان فبلت پرچمدار خود را در کنار محصولات برگزیده دیگر با تخفیف عرضه می کند. برای آشنایی بیشتر با این جشنواره به وبسایت آن مراجعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • AHMADREZA HEIDARI
    AHMADREZA HEIDARI | ۷ مرداد ۱۳۹۷

    من پارسال 2400 گرفتم جشنواره هم داشت، 200،000 کارت هدیه. واقعا چن ماهه باهاش کار می کنم هنوز مثل روز اولشه حافظه هم 100% پر میشه عملکردش تغییری نمیکنه. قبل این که بگیرمش مشخصاتش تو سایتا دید زده بودم واقعن ازون چیزی که انتظار داشتم خیلی بهتره دوربینشم که خداست.

  • dawinchi
    dawinchi | ۲۹ تیر ۱۳۹۷

    آخه چه ربطی داشت این مقایسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    چرا یه پرچم دار رو با یک میان رده مقایسه کردید!؟
    دیجیاتو، داری اشتباه میزنی داداچ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی