ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان از کشف معدن الماس عظیمی در پوسته زمین خبر می دهند

اگر تا به حال مطمئن نبودید که الماس به اندازه کافی منحصر به فرد و ارزشمند است یا خیر، احتمالاً اکنون دلایل بیشتری برای تردید به دست می آورید. کارشناسان زمین شناسی به تازگی معدن ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

اگر تا به حال مطمئن نبودید که الماس به اندازه کافی منحصر به فرد و ارزشمند است یا خیر، احتمالاً اکنون دلایل بیشتری برای تردید به دست می آورید. کارشناسان زمین شناسی به تازگی معدن الماس عظیمی را در اعماق زمین کشف کرده اند که احتمالاً حجمی معادل یک بیلیارد تن (یا یک کوادریلیون تن) دارد.

مدتی پیش، یک تیم تحقیقاتی بین المللی تصمیم گرفتند این معمای قدیمی در حوزه زمین شناسی را حل کنند. دانشمندان می توانند با مطالعه فعالیت لرزه ای زمین، ساختار صخره ای لایه های مختلف زمین را حدس بزنند، چون امواج صوتی حاصل از زمین لرزه یا رخدادهای آتشفشانی با سرعت متفاوتی از میان انواع صخره ها عبور می کنند.

معدن الماس در لایه های زیرین زمین
ساختار لایه های زمین

با این حال یکی از لایه های زمین رفتار غیر منتظره ای دارد. کراتون یا پوسته پایا، قدیمی ترین و پایدارترین لایه صخره ای زمین است که تا مرکز صفحات تکتونیک زمین و به عمق 320 کیلومتری می رسد. ساختار این لایه ها باید امواج صوتی سریعی را تولید کند اما نتایج حاصل با این فرضیه مطابقت نداشت. اولریش فاول، یکی از نویسندگان تحقیق مورد بحث می گوید:

سرعتی که ما با آن روبرو شده ایم، بسیار سریع تر از چیزیست که فرضیات موجود به ما می گویند. بنابراین متوجه شدیم که مشکلی وجود دارد و پروژه را آغاز کردیم.

برای شناسایی جنس صخره های کراتون، این تیم تحقیقاتی اطلاعات لرزه ای به دست آمده توسط مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا و دیگر سازمان های موجود را گردآوری کرده و مدلی سه بعدی از نحوه انتشار امواج در کراتون ساختند. سپس عبور امواج صوتی از میان انواع ترکیبات صخره ای را شبیه سازی کردند تا موردی مشابه نتایج موجود را به دست آورند.

کراتون باید حدود یک تا دو درصد الماس داشته باشد

در پایان تحقیقات مشخص شد که تنها یک راه برای تولید چنین امواجی وجود دارد: کراتون باید از یک تا دو درصد الماس، مقدار زیادی پریدوتیت و کمی اکلوژیت تشکیل شده باشد. شاید تراکم این معدن الماس چندان به چشم نیاید اما اگر حجم کل کراتون در زمین را در نظر بگیریم، همین یکی-دو درصد می تواند حدود یک بیلیارد تن الماس تولید کند، یعنی حداقل 1000 برابر بیشتر از مقداری که تاکنون برای ذخایر الماس جهان در ذهن داشتیم.

فاول در این رابطه می گوید:

تحقیق ما نشان می دهد الماس را نمی توان یک ماده معدنی کمیاب و ارزشمند دانست، بلکه از نظر مقیاس زمین شناسی، ماده ای بسیار فراوان محسوب می شود. شاید نتوانیم به آنها دست پیدا کنیم ولی در اینکه حجم ذخایر الماس زمین بسیار بیشتر از تخمین های قبل است، تردیدی نداریم.

بنابراین الماس ها و دیگر سنگ های قیمتی آنقدرها هم نادر و کمیاب نیستند، و می توان معدن الماس را را در شهاب سنگ های بیگانه، سیاره نپتون، ستاره های دوردست و حتی لایه های زیرین کره خاکی نیز پیدا کرد. تحقیق فوق را می توانید از این لینک مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rad
    rad | ۲۷ تیر ۱۳۹۷

    حمید مقدسی عکست از دور شبیه به بامشاد هم هست ?

مطالب پیشنهادی